Jag har ett barn, en sjuåring, och vet inte säkert om det blir fler. Det är helt självvalt från vår sida. Vi är uppväxta med syskon båda två och har bra relationer med dem så det är inte därför. Men dels har vi fullt upp med det barn vi har, och kan inte se hur vi ska få ihop pusslet så att alla är nöjda och mår bra om vi plockar in en bebis i bilden. Och dels har vi inte varit sugna.
Jag skulle kunna tänka mig att kanske börja fundera ett extra varv nu i och med att mitt barn faktiskt har börjat i skolan. Det gör ju att man får tid till ett syskon på ett helt annat sätt. Men njaa... jag vet inte.
Hur är det att ha ett barn, alldeles lagom skulle jag säga! Vi har tid i vardagen för honom och hans aktiviteter och önskemål, han är stor nog att följa oss dit vi går, och kan säga ifrån om det är något han vill eller undrar. Han är väldigt social och framåt och tar snabbt kontakt med andra om vi är ute och reser eller bara går till en annan lekpark än vi brukar vara vid så han har nog inte "behov" av syskon som lekkamrat på det sättet.
Jag har ofta tänkt innan att man lär sig så mycket av att växa upp med syskon, att dela med sig, att hantera orättvisor, att vänta på sin tur, att vara lyhörd för andras behov och viljor tex. Men när jag tänker efter så kan jag inte se att min pojke INTE har lärt sig detta. Det kommer på förskolan när man samspelar med andra barn, hos kompisar han leker med och när vi har andra barn hemma hos oss. Och självklart genom det som vi lär honom och som vi har som "regler" rent allmänt hemma hos oss. Hur man beter sig, vad man får och inte får säga osv.