• Anonym (barn)

Ni som fått eller försöker få ert första barn vid närmare 40 år eller högre...

Vad är anledningen till att ni inte fått barn tidigare? Har ni försökt tidigare? Har ni inte försökt pga ni inte haft en partner eller att ni inte haft längtan efter barn? Ni som haft möjlighet att få barn tidigare men inte försökt...ångrar ni det?

Känner ni er som en gammal förälder? Har ni fått fler barn?    

Hur känner ni som börjat sent och inte lyckats få barn ännu?        

Själv fick jag mitt barn vid 40 år. Anledningen var att jag inte hittat rätt partner. Blir nog bara ett pga åldern.

• Svar på tråden Ni som fått eller försöker få ert första barn vid närmare 40 år eller högre...
  • Anonym (...)

Hittade inget bra pappamaterial tidigare. Och nu går det inte.. Funderar ibland på om man skulle tagit vemsomhelst till pappa då hade man ju iallafall haft barnet..

• annaba

Levde tillsammans med en helt steril man mellan 25-37 som hade många bra kvaliteter och var en god partner på många sätt. Han hade dock ingen önskan om barn, vilket jag valde att acceptera som en del av förhållandet även om en grundläggande längtan fanns där sen tidigare. Längtan efter barn hos mig var dock aldrig tillräckligt stark för att det skulle vara avgörande att lämna förhållandet. 

Det gamla förhållandet sprack av andra anledningar än barn och när jag sen träffade nuvarande make då jag var 41 kom längtan efter barn ganska snabbt upp till ytan då även han vill bilda familj. Så en kombination av tidigare livssituation och att ha träffat den "rätte" senare i livet.

• Anonym (78)

Jag träffade inte min man förrän jag var nästan 36. Insemination i Danmark hade jag väl provat om jag inte träffat honom just då,men nåt onenight bara för att försöka bli gravid var helt uteslutet. Började försöka vid 37 och sen gick det tyvärr inte. Blir gravid,men får bara m.f. Fortsätter försöka,men ska göra EA nu i år för att ha en rimlig chans. Så kan det gå när man ville ha barn före 20,precis ALLA runt en lyckas fast de börjar efter 40 och man själv skulle kunna hugga av ena armen bara det gav en barn... Gråter

Svar på tråden Ni som fått eller försöker få ert första barn vid närmare 40 år eller högre...