Hur börja med bitar?
Hej! Jag har en dotter på sju månader som har haft det lite krångligt med maten redan från början. Nu fungerar det bättre än någonsin. Förut skrek hon ofta vid matning men nu äter hon regelbundet även om hon fortfarande inte är matgladast i stan och bara kan tänka sig att äta överhuvudtaget om hon är riktigt hungrig. Vi ammar inte längre och hon äter mest ersättning. Två gånger per dag smakar hon puré, hon gapar och sväljer några gånger och vill sen inte ha mer och då fyller jag på med ersättning. Hon tycker mycket om att leka med skeden och kladda med maten och det känns som ett bra sätt att väcka matlust på. Jag skulle gärna våga ge henne mer bitar att plocka med men jag är så brutalt livrädd för att hon ska sätta i halsen. Hon får smörgåsrån med smör på och de tuggar hon i sig utan större problem. Jag inbillar mig att de smälter och vågar därför ge. Finns det annan mat som också är lite "säkrare" att ge till en början? Hur är det med små kokta ärtor t ex, är de för små för att fastna och täppa till helt? Jag hoppas att jag ska våga mer och mer om jag märker att det går bra. Tacksam för hjälp till harig förstagångsförälder!