• Judiths

Hur börja med bitar?

Hej! Jag har en dotter på sju månader som har haft det lite krångligt med maten redan från början. Nu fungerar det bättre än någonsin. Förut skrek hon ofta vid matning men nu äter hon regelbundet även om hon fortfarande inte är matgladast i stan och bara kan tänka sig att äta överhuvudtaget om hon är riktigt hungrig. Vi ammar inte längre och hon äter mest ersättning. Två gånger per dag smakar hon puré, hon gapar och sväljer några gånger och vill sen inte ha mer och då fyller jag på med ersättning. Hon tycker mycket om att leka med skeden och kladda med maten och det känns som ett bra sätt att väcka matlust på. Jag skulle gärna våga ge henne mer bitar att plocka med men jag är så brutalt livrädd för att hon ska sätta i halsen. Hon får smörgåsrån med smör på och de tuggar hon i sig utan större problem. Jag inbillar mig att de smälter och vågar därför ge. Finns det annan mat som också är lite "säkrare" att ge till en början? Hur är det med små kokta ärtor t ex, är de för små för att fastna och täppa till helt? Jag hoppas att jag ska våga mer och mer om jag märker att det går bra. Tacksam för hjälp till harig förstagångsförälder!

• Svar på tråden Hur börja med bitar?
  • SL87

Jag är likadan, LIVRÄDD för att hon ska sätta i halsen, men dom gör sällan det. Min dotter blir 10 månader nu den 21 och jag har gett henne bitar i 2 månader nu. Det hon brukar få är:

Kokt potatis/morot i små bitar, majs (hennes favoriter) mjuka fruktar såsom banan, melon, mogna päron osv) smörgås, snabbmakaroner med fullkorn (dom är små och bra).. Hon har även fått små korvbitar, pannkaka, ris och ärtor.

• hannis

Min erfarenhet är att det är bättre att ge lite större bitar som är mjuka så att barnet själv kan suga och "bita" loss småbitar i lagom storlek. Ge tex smörgås med mjukt bröd och leverpastej, kokt potatis, kokt morot, pannkaka, banan, apelsin, kokt ägg, omelett, melon osv.

M

• Maariiia

Jag var precis likadan och var nog ganska sen med att låta dottern pröva bitar. Jag började med t.ex makaroner (koka lääänge), kokta morötter, gurka utan skal, kokt ägg, väldigt moget päron. Ärtor med skal ska du nog vara försiktig med, skalen sätter de lätt i halsen. Ingen kvävningsrisk med det räcker för att skrämma både dig och din dotter.

Men allt kommer med tiden :) 

• Ragnar

Mina barn har föredragit bitar istället för pure så de fick fast mat nästan från början. Det som gick bäst var det som var lite större som de kunde hålla och gnaga och suga på. Istället för att oroa mig för att de skulle sätta i halsen såg jag till att lära mig vad jag skulle göra om det mot förmodan skulle hända. Fick även veta av en barnläkare att det vanligaste, i matväg, som barn sätter i halsen var korvbitar och bananbitar. Bananen troligen för att den är så pass mjuk att den inbjuder till att sväljas hel. Så hon rekomenderade att ge banan antingen i stora bitar, till att gnaga på, eller helt mosad.

• Judiths

Tack för era tips! Hon har fått lite makaroner och avokado igår och idag. Min puls är 200 men hon verkar inte ta notis utan pillar och smaskar nöjt som tur är. Jag har gått utbildning i hur jag ska göra om det händer men jag verkar inte kunna slappna av än i alla fall. Det blir väl förhoppningsvis lättare med tiden.

• Ragnar

Jag var betydligt mer orolig när första barnet började äta bitar. Tror det är rätt så naturligt att oroa sig för sådana saker och det gör nog de flesta mer eller mindre. Jag var beredd att ta till första hjälpen var gång han harklade sig lite vid matbordet. Men med andra barnet var vi mycket lungare och det hände att hon fick mat i halsen men hon hostade alltid upp det själv. Tror att det viktigaste är att inte lämna de ensama med maten så att man snabbt kan gripa in i om något skull åka ner otuggat, men det är väl förhoppningsvis inte många som gör. Jämför det med att inte lämna barnen ensama i badet.

• Antilopen

Min son har aldrig ätit puré utan fick bitar från 6 månaders ålder. Till en början stora, greppvänliga bitar typ hel kokt morot, majskrokar, kokta broccolibuketter osv. När han började få till pincettgreppet vid 7-8 mån gav vi honom mindre bitar som majs, små kycklingbitar, kokta morotsslantar m.m. Han har aldrig satt i halsen, jag tror att det är sällan de gör det om de får sköta ätandet helt själva. Min son har ätit själv från start. Men självklart lämnar man dem aldrig ensamma när de äter! Och sen är det även viktigt att man väntar med mat tills bebisen är mogen för det. Den ska kunna sitta stadigt upprätt, ha fått in motoriken med att greppa och föra mat till munnen, kunna tugga utan att besväras av kräkreflexen... Jag har sett så många föräldrar som lägger sin lilla 4-månaders i en babysitter och sedan sitter och slevar in puré varav hälften kommer ut pga att bebisen kväljs. Så ville jag inte att min sons matintroduktion skulle ske. Älskar blw

• skogsvitter

Stora bitar som hon lätt kan hålla med hela handen och sedan föra till munnen själv är perfekt i den här åldern. Stavar av morot, potatis och andra rotfrukter tex. Frukter, så som banan, mango, päron, melon osv är också lätta och inget de sätter i halsen. Kyckling och fisk i större bitar, möra och fina är också lätta att börja med.

De sätter inte i halsen om de själva får äta. Värre är om man sitter med sked och trugar i fast de inte vill eller är mogna.

• soccermum01

Hej TS, ett tips är att gå en kurs i barn HLR då vet du vad du ska göra om ditt barn sätter något i halsen. Detta var bara ett tillägg till de tips du redan fått.
    Ha det gott! 

Svar på tråden Hur börja med bitar?