• MammaRebecca

Mättande men billig mat till dop.

Nu är det snart dags för dop, vi har en del långväga gäster som hade behövt mat efter cermonin.
    Har ni några förslag?
    Gärna någon typ av buffé så man kan välja själv vad man gillar, men inte så dyrt men gärna mättande mat.

Vad kan man ha för fika efteråt?

Be kind, for everyone you meet is fighting a hard battle!
  • Svar på tråden Mättande men billig mat till dop.
  • Blixtlås

De senaste dopen vi har varit på har det bjudits på smörgåstårta. Lätt att göra själv, både mycket och billigt

• Blixtlås

Och till efterrätt har det varit den klassiska prinsesstårtan, glömde skria det :).

• xena001

Vi hade potatissallad, grönsaker, baguetter vi skivat i små delar, kyckling, tjälknöl och rostbiff, alltså en kallbuffe med olika saker, kalla såser osv. Jätte bra och jättemättande.

• Miss Obsessive

Pastasallad är (enligt mig åtminstone) den överlägset bästa, enklaste och bland den billigaste bjudrätten man kan göra! Går att variera i evighet, kan förberedas utan att bli dålig, mättar och passar de flesta, speciellt i buffeform :)

Andra tips är paj, smörgåstårta, potatissallad och kyckling/kalkon/rostbiff, pizzabuffe (tex minipizzor med olika toppings och sallader), potatisklyftor, grekisk sallad, kyckling.. 

Efterrätt kan jag tipsa om världens enklaste "fusktårta", som är fantastiskt god :)
    www.recept.nu/leila_lindholm/kakor_och_tartor/agg_och_mejeri/banoffee_pie/

• Duckan

Så här i kalla tider är soppa varmt och gott tycker jag. Baka bröd till. Kaffe och tårta.

• MissStrawberry

Jag har varit på tre dop det senaste året och på alla har det bjudits på lättare lunch samt kaffe och fika.
    Alla tre lösningarna tycker jag har varit helt okej och gästerna har verkat både mätta och glada. Allt är relativt billigt och lätt att förbereda så jag skriver upp vad vi då bjöds på så kanske du kan få lite inspiration. =)

Dop 1 - Pastasallad (fetaost, oliver, soltorkade tomater och andra ingredienser långt ifrån alla gillar var inte iblandat utan låg i egna skålar). Pastasalladen serverades med l olika dressingar och hembakat bröd med ost, skinka osv. Till kaffet var det hembakade kladdkakor med grädde.

Dop 2 - Matiga mackor med flera olika pålägg att välja på som köttbullar, ägg, skinka, ost, grönsaker osv. Till mackorna serverade det även en krydidg tomatsoppa vilket var riktigt gott speciellt eftersom det var ganska kallt ute. Till kaffet var det prinsesstårta som de hade bakat själva.

Dop 3 - Pajer i lite olika varianter som jag själv var med och förberedde, de jag själv förberedde var spenat och svamp paj. Till detta serverades även en sallad. Till kaffet hade de bakat muffins med olika färger på glasyren.

• fluu

Vi gjorde egna pajer med olika fyllning och hade olika sallader till. Själva maten gick på 500 och då var vi ändå 25 personer.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Inbaal

Har du några recept????? Vi gjorde egna pajer med olika fyllning och hade olika sallader till. Själva maten gick på 500 och då var vi ändå 25 personer.

• fluu
    Inbaal skrev 2013-06-25 09:42:40 följande:
    Har du några recept????? Vi gjorde egna pajer med olika fyllning och hade olika sallader till. Själva maten gick på 500 och då var vi ändå 25 personer.
    Fast jag räknar nog 500 för 25 pers som väldigt billigt. Vi gjorde inte efter recept utan slog bara upp pajdeg på internet,bara billiga varor där som mjöl,olja och vatten. Sen köpte vi grönsaker efter säsong,lite lax och svamp och blandade hej vilt. Någon fick äggstanning på sig,någon tomatsås.

www.vegokoll.se/recept/tomatpaj  Annars brukar jag göra denna,billig.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Mättande men billig mat till dop.