Jag har gift mig - plötsligt beter sig exet som en gris
Hej,
Jag har fått problem efter att ha gift om mig. Vi har tre gemensamma barn tillsammans på 9,13 och 15 år.
Deras pappa har alltid varit lite allmänt bråkig och svår att komma överens med i skov. Sedan ett av barnen fått diagnos adhd, har jag förstått att pappan säkerligen har add vilket kan förklara hans problem att samarbeta och fungera ibland - vilket har känts mer som en oförmåga än att medvetet vara dum och elak.
Hans sätt och oförmåga att samverka var en stor del i att det tog slut till sist eftersom han sa en sak och gjorde en annan - eftersom han helt enkelt inte hade förmåga till annat trots att han ville. Det ledde till massor av konflikter hemma både mellan oss och honom och barnen.
Nu är det tre år sedan vi bröt upp och jag har gift om mig.
Detta har lett till att jag nu vill att vi skriver avtal om hur och när vi har barnen, vilka lov, bytesdagar samt vem som väljer sommarveckor vilket år mm.
Plötsligt beter han sig som en fullkomlig idiot. Han bråkar om allt det går:
1. Han vägrade in i det sista att inkomma med sommarveckor fast han väljer först. Han försökte i stället för att välja veckor, ta reda på när VI har tänkt ha semester för att om möjligt välja "fel" veckor så att jag och min man skulle få så lite semester som möjligt utan barn. Vi vill ju vara lediga utan barn någon vecka när de är hos sina andra föräldrar. Även min man har en dotter med sitt ex.
2. I stället för att lämna över barnen "normalt" på söndagskvällar eller måndagsmorgnar under sommarlovet - ska vi plötsligt lämna dem "som överenskommet" på måndagar kl 16:00. Medan jag vill ha det som vanligt - dvs. antingen jobbar man väl hela veckan eller har semest med barnen?
3. Han vägrar att betala hälften av högkostnadsskyddet för sonens medicin som jag hämtat ut då jag fick slut på den först.
4. Han vägrar att gå med på att skolloven räknas från sista till första skoldag, utan vill att vardagsumgänget ska fortsätta under lovtid så att en vecka är måndag till måndag - varken mer eller mindre. Han förstår inte alls att man vill ha sina barn så länge det går när man har ledigt lov - samt att man själv vill ha möjlighet till längre ledighet när barnen är borta på lovet. Nä - han vill ha dem så lite som möjligt - "men om jag vill ha dem mer har han inget emot det". Minsann!
5. Han vill alltid ha barnen så lite som möjligt - och försöker slippa undan att ha dem där det går. Han kan bråka om en enstaka dag på sommarlovet som han menar att han "åker på".
6. Om barnen är sjuka på en måndag, tycker han inte att de ska stanna där de är tills de blir hämtade kl. 16 alt att den andra föräldern får hämta hem sjuklingen direkt på morgonen. För varför ska man kunna planera sina arbetsdagar? Nej, han anser att dagen ska brytas kl. 12. Så att man alltid riskerar att råka ut för vab varje måndag halva dagen om det vill sig riktigt illa. Medan jag tycker att man måste ju bestämma vem som "äger" hela sjukdagen. Antingen så jobbar man väl - elller så är man hemma?
Och så här fortsätter det in i absurdum.
Han svarar heller inte på konkreta mail jag skickar honom med färdiga avtal där loven ligger precis som vi har haft dem de senaste två åren - och jag vill ha det skriftligt. Han vill heller inte gå till familjerätten och få hjälp med ett avtal.
Och sedan tycker mina barn SYND om sin stackars pappa som de inte har fått träffa på så länge heller. Han är ju så ENSAM...de får dåligt samvete när vi som "ny" familj gör roliga sker tillsammans för det är orättvist mot stackars ensamma pappa...de skulle bara veta att han inte VILL ha dem mera och att han TRIVS med att vara ensam.
Pga. sportlovet och vårt ordinarie schema samt att jag har påsklovet plus en extravecka har jag under denna och kommande period mina barn dessa veckor:.
8,9,10,12,13,14,halva vecka 15
Under samma period har han dem vecka 11 och en dag vardera vecka 12 samt halva vecka 15.
Vill han vid förfrågan bli kompenserad eller ha dem extra? Nä - jag får typ "skulla mig själv" för att jag åker bort under påsken!! Ja, så kan man ju också se det!!
Jag blir irriterad och ledsen för barnens skull - samt förbannad för att de verkligen tycker så SYND om sin pappa som lever ensam och har det så tråååkigt.
Själv har jag god lust att fräsa att han minsann inte vill ha dem mera, samt att det inte är det minsta synd om honom samt mycket mycket mera. Men som en god mor gör man ju såklart inte så - lika lite som att man slänger ut barnen genom fönstret hur arg man än kan bli på dem ibland...
Men frågan är hur man tacklar sådant här? När man i normala fall har vv-boende, gemensam vårdnad och bör komma överens? Om den ena föräldern plötsligt inte vill det längre och dessutom vägrar skriva ett avtal eller ta hjälp? Och beter sig i största allmänhet som ett riks-pucko i mina ögon??????
Detta började av någon anledning när jag gifte mig för en tid sedan - och kanske beror på någon form av livskris - vad vet väl jag? Det kanske går över förhoppningsvis? Men hur som...?