• bodimit

Min dotter vågar inte vara ledsen framför mig?

Om min dotter blir ledsen så springer hon iväg och vägrar låta mig vara i närheten. Hon kan springa in till sin säng o ligga o gråta kommer jag i närheten så blir hon vansinnig! 
    Idag också så hade jag glömt skicka med fika till skolan. De har utflykt varje onsdag.  När vi kom till skolan så sa jag å nej jag glömde lägga in fika. Då sa hon det gör inget jag kan låna. Är det säkert sa jag annars kan jag skynda mig iväg och hämta o komma tillbaks jag skulle nog precis kunna hinna. Men hon sa nä det går bra jag lånar. Så vi gick in. Hon tog av sig jackan och kastade sig iväg till där fröken fanns. Jag gick efter och då storgråter hon och säger att hon glömt fika osv. Jag kommer in och han säger att det gör inget de har extra fika som hon kan få och saft. Det är inte du som glömt det är mamma och pappa som glömt. Du ska inte behöva tänka på det. Du är bara sex år. (Precis som att jag tvingar henne att komma ihåg själv kändes det som men det var säkert inte menat så)  Sen blev hon lite gladare men jag bara undrar varför hon har så svårt för att visa mig att hon är ledsen men kan kasta sig i armarna på andra. Är andra barn så? (Hon är ensambarn) 

• Svar på tråden Min dotter vågar inte vara ledsen framför mig?
  • Takex

Är detta bara ett exempel? För annars så var det väl ett sätt att få fika? :P

• bodimit

Nej det är inte bara fika det gäller. Jag känner mig inte tillräcklig för henne. Det känns som att hon hellre söker tröst hos någon annan än mig. =(

• Annelie 76

Det finns nog två olika orsaker till att hon gråter. Den ena är att hon är arg och den andra ledsen. När hon gråter för att hon är arg vill hon troligtvis vara ifred en stund för att lugna ner sig. Jag är sån. Det värsta jag vet är att folk vill förklara sig eller be om ursäkt precis efter jag blivit arg. Jag behöver en stund för mig själv, SEN kan jag prata. Testa med det när hon flyr in på sitt rum. Vänta 10 minuter, sen pratar du med henne.

När hon blir ledsen kanske hon inte vill visa det för då blir du ledsen? Även det här kan ni väl prata om när hon inte är upprörd... 

• Fannypack

Jag har inga svar, men jag var väldigt liknande när det gäller mina föräldrar,  (och är fortfarande, i viss mån). Jag tror att jag upplevde att det inte var okej att vara ledsen och arg, för då var jag "jobbig". Och om jag inte gick att trösta på en gång (ibland är det ju så, en måste bara få vara ledsen klart), så var jag "omöjlig" och de blev ledsena/upprörda. 

• Litet My

Inte lilla tonåren som spökar? Sonen var också sån då, kunde säga att en sak var okej för att sedan stortjuta och vilja vara ensam en stund.

Btw, jag har också alltid varit sådan, gråter inte inför någon, känns inte okej, vare sig framför sambon, föräldrarna eller andra.  

• bodimit

Jag kan förstå att hon vill vara ensam en stund. Men att hon vägrar gråta inför just mig? Att hon söker sig till andra för att gråta ut där? Men det är tydligen inget ovanligt? 
    Hon kanske söker sympatier från andra?  

• Ia 2011

Känner igen det lite grann och vet att hjärtat går sönder när ens fina barn springer ifrån en när det är ledset, man vill ju inget hellre än att trösta dem då. Det känns sorligt på nåt sätt, som att de inte litar på en eller nåt, men det sitter nog jättemycket i ens egens känsla.

jag brukar ge det en liten stund och sedan gå efter och då brukar det gå bra. beror ju också på varför de är ledsna, om det är för att vi har bråkat så kan jag vänta en stund (då behöver kanske jag också lugna mej och hitta "rätt ord").

Jag tror att det i vårt fall också kan bero på det som nån här ovan sa, att hon känner att det eg inte är helt ok att vara ledsen och "jobbig". Önskar att hon inte kände så och att hon måste vara "hurtig" och säga att allt är bra. Det gnager på samvetet så jag förstår absolut dina känslor. 

Kanske försöka att prata med henne om det ibland när hon inte är ledsen, bekräfta att alla känslor är ok att ha och att det är skönt att bli tröstad? 

Svar på tråden Min dotter vågar inte vara ledsen framför mig?