• CeciliaMaria82

Skillnad på 1 eller 2 barn

Hej!

Jag har en liten dotter som blir lite över 2 år när hennes syskon kommer i oktober, vad kan jag förvänta mig?
    Hur ska jag göra? Hur ska jag och dotterns pappa/min sambo dela upp det hela? Han kommer jobba iaf första perioden förutom de första 10 öronmärkta dagarna :)
    Ekonomiskt är det inga problem men mer vem gör vad... har ju fått lite erfarenhet sen dottern kom men med 2 lär det bli dubbelt så jobbigt? 

• Svar på tråden Skillnad på 1 eller 2 barn
  • E Maria

Jag har en 15 månaders och en 5-veckors.. Det är långt ifrån dubbelt så jobbigt.. Det går jättebra.. Tror du kommer klara detta kanon :) Om det tar tid att natta er stora så vänj henne vid att det inte spelar någon roll om det är du eller pappan som nattar.. För första riden kanske bara bröstet kan trösta, o då har inte du tid o tålamod att natta henne om du hör bebisen skrika... Vi har delat upp det så att min man tar stora tjejen vid nattningen och om hon vaknar på natten.. O han får städa mer än förut för jag hunner inte det alla dagar...

• CeciliaMaria82

Min dotter ammar inte, vi slutade vid 9 månader när hon bet hål i min bröstvårta. 
    Hon somnar själv i sin spjälsäng när hon fått en flaska med välling, iaf oftast, ibland kan någon av oss (vi delar på gångerna) få få in och lägga henne ner igen och berätta att det är dax att sova eller bara vara tyst och visa sig!

i övrigt så funderade jag mer på sovmornar, städning, tvättning uppdelning av sysslor, vi klarar det bra nu men sen när en till kommer kanske det inte blir så lätt.. 

• E Maria

Jag sköter all tvätt. Min stora tjej gillar att hjälpa till med det, langa tvätt o så.. Det gör vi när lillen sover. Städning gör jag vad jag hinner. Oftast vlir det inte mer än att det inte ser för jävligt ut när mannen kommer hem :) På helgerna tar ofta maken en promenad med vagnen så att jag får egentid, men annars gör jag nog det mesta med barnen.. Kanske för att vi bor lite i ettrenoveringsprojekt, o han är bäst på såna där praktiska saker... Nu är ju min lille så litenfirtfarande o sover hur mycket som helst, dock gärna i sjal, så det blir nog lite annat om nåt år när det är två stycket hålligångare här hemma:)

• Oklok

Det är 23 mån mellan mina barn. Det gick hur smidigt som helst fram tills stora blev runt 4 år, då blev allt dubbelt så jobbigt :) men har nog världens vildast och busigast gossar och, högljudda är de med! Men vad gör det, när de är världens underbaraste barn. :D

• Katarina76

Sömnen är det som blir lidande, men vi har varsin sovmorgon. Samt att jag sover en tupplur med den yngre någon av dagarna syskonet är på förskolan. Men i övrigt tycker jag inte att det blev så mkt jobbigare.

• HWR

Det är 18 månader mellan mina tjejer. Jag tycker nu att det är lättare med 2 barn än med 1 barn. Nu är mina barn 20 månader och strax över 3 år så de leker en hel del med varandra.

Det jobbigaste i början var att man inte fick sova så mycket. Stora tjejen somnade runt 20..lilla bebisen var vaken till 23-00..sen ammade hon ett par gånger på natten. Stora vaknade runt 7 på morgonen..så då var det bara att kliva upp igen. Jag hade dock mycket hjälp av sambon på kvällarna. Han brukade ta hand om lillan så sov jag med stora. Sen väckte han mig när det var dags för amning.

Det kan vara tufft med två små i början men det är såå värt det! Nu är mina barn bästa vänner! Min sambo jobbar mycket, åker runt 6 på morgonen och kommer hem runt 19-22. Men det går strålande :)

• HWR

Lite tips också kanske :)

Låt storasyskonet vara med på allt. Vara med när du byter blöja tex. Min stora fick stå på en pall bredvid och hjälpa till att hämta blöja. Eller så stod hon bredvid och bytte på sin docka :)

När du ammar så går det utmärkt att samtidigt läsa en bok för den stora.

Bärsele eller sjal är guld! Då har du armarna fria till att leka med den stora.

Skit i städ och tvätt. Det kan du ta på helgen :)

Vila med barnen på dagen!

• emson

Det smidiga med två barn var att alla rutiner redan fanns. Att hinna laga mat o städa, tvätta var inga problem men det var orken som tröt pga sömnbrist. Fast det var min tvååring som var den kluriga. Hade svårt att somna och vaknade innan sex. Oftast var vi duschade, ombytta o ätit frukost innan åtta. Tyvärr drog jag det tyngsta lasset hemma då min man pluggade o var borta hela dagarna o ofta om kvällarna. Släkt o vänner bodde 15 mil bort.

Svar på tråden Skillnad på 1 eller 2 barn