• Ia 2011

Görs MKP i Malmö/Lund?

Hej
    har tid för CUB-test onsdag före påsk och vi har bestämt oss för att om det visar hög sannolikhet på provet så ska vi försöka få gjort MKP så snabbt som möjligt.

Har förstått att det är olika i olika landsting, finns det nån som vet hur det är i Lund eller Malmö?

Antar att vi kommer att behöva vänta tills efter påsk, men jag ska se om det går att flytta fram Ultraljudet någon dag, blodprovet tas på måndag. 

Känns lite fånigt att PLANERA för att det ska bli ett dåligt resultat kanske, men det känns som helt säkert att det kommer bli så...

• Svar på tråden Görs MKP i Malmö/Lund?
  • Ellia73

Jag gjorde MKP i Lund för några veckor sedan. I Lund utför de helst MKP medans de gör FVP i Malmö. Lycka till på KUB och hoppas du får så bra resultat att du inte behöver göra moderkaksprovet.

• Ia 2011

Tack för svar, det var bra att få veta. Då är det alltså Lund som gäller.

Hur gick det för er, har ni fått svar på MKP? Vad hade ni för sannolikhet enligt KUB-testet? 

• Ellia73

Vi valde att inte göra KUB alls den här gången utan gjorde MKP direkt. Anledningen är att min förra graviditet slutade med att vi fick avbryta pga att fostret hade trisomi-13. Den gången i somras försökte vi däremot göra KUB men eftersom fostret hade ett s.k. nackhygrom så gick det inte att mäta nackspalten alls.
    Svaret på MKP fick vi med posten efter 6 dagar och det var ett positivt besked. Inga avvikelser på kromosom 13, 18, 21 eller könskromosomer. Vi fick också ett telefonnr vi kan ringa om vi vill ta reda på könet men det har vi inte gjort.
    Lycka till på ditt KUB!

• Ia 2011

Å så härligt, grattis!!!

Jag har också börjat fundera på det, vore kanske smartast att göra MKP direkt, framför allt för att slippa de där extra veckornas oro efter ett dåligt KUB-resultat.
    Om fostret har grava fel och vi vill ta bort det så vill man ju göra det så fort som möjligt och som jag förstår kan det ta lååång tid efter KUBresultatet innan man får tid för MKP eller FVP och sen kanske de inte ens kommer åt att ta MKP... Det hinner kanske gå till vecka 17-18 innan man vet och då tror jag det är mycket hemskare att genomgå abort.

Usch, så mkt oro. Ska träffa barnmorskan på måndag morgon, kanske kan fråga henne om man redan nu kan boka tid för MKP direkt.

tack för svar!

• Ellia73

Förstår ditt resonemang. Och de HAR långa väntetider både i Malmö och Lund, det fick vi tyvärr erfara i somras. Varför tror du att du kommer att få ett dåligt resultat på KUB, är det bara en känsla du har eller har du åldern emot dig? För vår del blev det värsta chocken att få det besked vi fick på KUB-testet. Jag var 39 år så visst visste jag att det kunde hända... Men man tänker ju ändå att det är så ovanligt och "det händer bara andra inte mig". Så hela denna graviditeten har varit väldigt annorlunda. Vi blev fantastiskt glada över det positiva beskedet från MKP men det är först nu efter att vi gjorde RUL förra veckan som jag verkligen börjat slappna av och börjat våga hoppas på att det ska gå vägen denna gången.

• Ia 2011

Vad jobbigt det måste varit att ta bort barnetefter KUB-test. Lider med er, men så otroligt skönt att det verkar gått riktigt bra denna gången.

Nu har jag fått tidigarelagt ultraljudet för KUB-testet med två dagar, så glad för detGlad
    OM det skulle behövas göras ett MKP så finns det då någon slags möjlighet att få det gjort innan påskhelgen då om vi har riktig tur och de inte är totalt fullbokade i Lund.
    Enligt barnmorskan jag pratade med är det väldigt olika hur snabbt man kan få det gjort och det värsta är att det verkar vara till viss del beroende på hur aktiv man själv är - Helt galet om det stämmer....

Förra året fick jag missfall 2 dgr före KUB-ultraljudet. Då var jag ändå helt säker på att det skulle vara nåt galet med fostret, vet inte varför.

I år har jag varit mycket lugnare men så nu, plötsligt börjar de där oroskänslorna poppa upp och jag börjar tänka att det kan inte vara möjligt att det ska gå bra. jag är 38 år, så ja, åldern talar emot. men jag har fött ett friskt barn tidigare, så det talar kanske för? fast det var med en annan pappa (andra gener...). Inte vet jag. 

Men jag vill inte stå där och behöva vänta i 3 v på FVP om jag kan göra något åt det. Så tänker jag.

Svar på tråden Görs MKP i Malmö/Lund?