• Catox9

Vet snart inte vad jag ska göra, röd/sårig stjärt, mjölkproteinallergi?

Bakgrund;
    Fick mitt andra barn för drygt ett år sedan, han hade stora problem i början med ersättning, bl a ett stort märke i stjärten som vägrade försvinna, röd stjärt i övrigt (men märket var värst vill jag minnas) krånglig mage som verkade göra ont, lite lätt fjällig i pannan.
    Fick tips från familjelivare om att det kunde vara mjölkproteinallerig.
    Bad min bvcsköterska att kolla på honom och vi diskuterade oss fram till mjölkfri ersättning när han var några veckor gammal.
    Efter ca 3 dagar med pepticate så försvann alla knasiga tecken och det obehagliga märket bleknade som in i huden. Allt blev frid och fröjd..

(När han var strax före året så gjordes en mjölkprovokation, men det var svårt att utläsa något bra resultat då min äldre dotter några dagar före hade tredagarsfeber.
    Lillen fick prickar och feber, som storasyster men inte exakt lika..
    Vi beslöt i samråd med bvcsköterska att få lillen ordentligt kollad innan vi skulle experimentera mer med mjölk och så.)

Ända tills nu.
    Lillen började på förskola för ett par veckor sen och vi har fått intyg om att han behöver mjölkfri kost. Så på förskolan får han havremjölk och mjölkfri mat.
    Här hemma har vi varit lata och gett honom mest barnmat vilket vi såklart ångrar nu i efterhand. Men det är som det är. Han har dessutom haft svårt för stora bitar i maten vilket gjort att vi dragit oss för att ge honom "vanlig" mat.
    Nog om det.

Förra veckan började han bli dålig i magen, bajsade jättemycket och är nu väldigt röd och dessutom sårig i rumpan.
    Inga andra tecken på att må dåligt såsom feber eller så..
    Han är pigg som en mört. Men blir såklart jätteledsen när han har bajsat.

Idag har han fått vara hemma och vi har haft honom utan blöja rätt långa perioder.
    Badade med honom tidigare på dagen och det var uppskattat.

Kan det vara så att han på något sätt fått i sig mjölk och att det är det han reagerar på?
    Eller är det här något helt annat?
    Jag menar det började ju med magen, sen kom såren när det torkades lite för hårt i rumpan, huden är känslig där och det blir ju inte bättre om det bajsas flera gånger om dagen.
    Kan det vara svamp?
    Hur yttrar sig det? Någon som vet?

Just nu öser vi på med inotyol eller becur skum när vi byter blöja.
    Men det känns som att det går överstyr då han inte blir bättre i magen!
    I förrgår tog vi bort havremjölken, idag har han bara fått pepticate.
    Vad ska vi göra?!?!
    Hjälp!

Imorgon ska vi på allergiutredning/allergiläkarbesök men jag vill gärna ha era gissningar och eventuella saker som jag ska tänka på.
    Tack!  

• Svar på tråden Vet snart inte vad jag ska göra, röd/sårig stjärt, mjölkproteinallergi?
  • EwelinaR

Min son har oxå vart så, fick mjölkfri ersättning men sen när han började äta och de så har jag gett han mjölprodukter och de har inte vart några problem.
    Sen började han på förskolan och var lös i magen hela tiden och bajsade 4-5 gånger per dag, men de var helt normalt i min värld men inte deras.
    Han hade oxå röda sår på rumpan.
    Förskolan ringde minst 1 gång i veckan och vi fick hämta hem honom, ända som var fel var att han var lös i magen. Förstår dom oxå med tanke på magsjuka och sånt som gick i perioder.
    Är först nu ( han blir snart 2) som bajset är fast och han äter precis som han gjorde innan.
    Köpte en jätte bra salva på Apoteket som recept fritt funkade jätte bra när hans rumpa var som värst.

• Catox9

Ingen som har något att tillägga?
    Kan det vara för att han får vanlig mat?
    De äter gröt typ varannan dag på förskolan..
    Antar att den är gjord på havremjölk, så det blir ingen mer sånt förrän vi kommit tillrätta med det här.

Men det kan väl ändå inte vara så att det ska vara såhär en lång period?

• Catox9
    Mandelskorpan skrev 2013-03-15 12:15:56 följande:
    Något mer han inte tål? Soja/sojasläktingar, E410, 412, baljväxter? Vete? Ägg? Fisk?
    Vet inte.
    Var på ett första läkarbesök gällande allergiutredning imorse.
    Prover har tagits för att kolla vad som evt inte tåls
    .

Jag ska även testa med en svampkräm..
    Det kan vara så att han av allt bajsande har fått svamp.
    Och gällande magen/maten så skippar vi havren, tills vi ser om det är den som gör situationen ohållbar.         
  • Mandelskorpan

Det tråkiga med allergiutredningar är att det så ofta inte syns ngt på prover. Ofta får man prova sig fram. Vår som får "frätbajs" när han äter ngt han inte tål. Om han var ok före inskolning kan en ide vara att backa till maten han åt innan, matlåda helt enkelt, och sedan prova en sak i taget och se vad som inte funkar.

• Catox9
    Mandelskorpan skrev 2013-03-15 18:51:34 följande:
    Det tråkiga med allergiutredningar är att det så ofta inte syns ngt på prover. Ofta får man prova sig fram. Vår som får "frätbajs" när han äter ngt han inte tål. Om han var ok före inskolning kan en ide vara att backa till maten han åt innan, matlåda helt enkelt, och sedan prova en sak i taget och se vad som inte funkar.

Jag vet.. det har jag hört förut och även om det visar något så är det inte säkert att det stämmer det heller :P
    Vi får som sagt prova oss fram.
    Precis, vi sa samma sak, vi måste backa tills före förskolegrejen :)
    Då var han som sagt normal.
    Vi kom överens om att inte ge honom havredryck till maten men att han fortfarande ska få äta den lagade maten med sånt i.
    Fast nu får han vara hemma tills det är hundra ok i magen. Törs inte skicka i väg honom före då det kanske blir likadant i rumpan igen, nu är det mycket mycket bättre.
    Men han bajsar fortfarande illa :/      
  • Catox9

Lillen är bra i magen igen. Rumpan ser ut som den ska! Tack och lov! :D
    Vi har slutat med havredrycken och ska fortsätta låta honom vara utan ett bra tag.
    På förskolan får de endast ha den i den lagade maten.
    Han ska tillbaka till förskolan i mitten på nästa vecka, får se hur det går då.

Allergiutredning påbörjad och vi väntar provsvar.
    Som vi iofs inte vet om de kommer visa något överhuvudtaget :P
    Men det är en början iallafall :)

• ccecy

Nu vet jag inte om detta har riktigt med saken att göra. Men min dotter hade i höstas ungefär under en två veckors period illröd stjärt, bajsade ca 10ggr per dag, blev ju orolig o sökte hjälp på bvc togs bajsprov osv men hittades inget fel, sen mitt i allt var hon bra igen! Men då hon var röd, så skrek hon av fasa inför varje gång hon skulle byta/ tvättas, va riktigt hjärtskärande men bytas måste det ju! Lider ju själv av glutenintolerans så misstänkte ju något sådant! Men nu i efterhand antar jag att det hade med tänder att göra. Hon har inte problem med mjölk eller något annat.   Men sedan har ja förstått att man ska inte blanda salva och puder om vart annat att de kan göra saken värre, så ja körde med bara det ena och luftade flera timmar per dag, nu går ju er son på dagis och då funkar det kanske inte riktigt!

Men jag hoppas er son blir bättre snart!

• hon mot strömmen

Har en son som har / haft stora problem med sin mage.  typ liknande ditt barns, Han kan INTE äta mat som innehåller mjölkprodukter överhuvdtaget, äter han för mycket mat med mjöl i blir han dålig med. Så det är en balansgång att gå. Undvika alla mjölkprodukter i maten samt inte låta han äta för mycket mjöl heller. Han brukar få glutenfritt bröd mellan varven för att hans mage inte ska bli helt förstörd.  

• Mandelskorpan
    Catox9 skrev 2013-03-22 18:40:05 följande:
    Lillen är bra i magen igen. Rumpan ser ut som den ska! Tack och lov! :D
    Vi har slutat med havredrycken och ska fortsätta låta honom vara utan ett bra tag.
    På förskolan får de endast ha den i den lagade maten.
    Han ska tillbaka till förskolan i mitten på nästa vecka, får se hur det går då.

Allergiutredning påbörjad och vi väntar provsvar.
    Som vi iofs inte vet om de kommer visa något överhuvudtaget :P
    Men det är en början iallafall :)

OK härligt!! hoppas det går bra på förskolan då!!
Svar på tråden Vet snart inte vad jag ska göra, röd/sårig stjärt, mjölkproteinallergi?