Vet snart inte vad jag ska göra, röd/sårig stjärt, mjölkproteinallergi?
Bakgrund;
Fick mitt andra barn för drygt ett år sedan, han hade stora problem i början med ersättning, bl a ett stort märke i stjärten som vägrade försvinna, röd stjärt i övrigt (men märket var värst vill jag minnas) krånglig mage som verkade göra ont, lite lätt fjällig i pannan.
Fick tips från familjelivare om att det kunde vara mjölkproteinallerig.
Bad min bvcsköterska att kolla på honom och vi diskuterade oss fram till mjölkfri ersättning när han var några veckor gammal.
Efter ca 3 dagar med pepticate så försvann alla knasiga tecken och det obehagliga märket bleknade som in i huden. Allt blev frid och fröjd..
(När han var strax före året så gjordes en mjölkprovokation, men det var svårt att utläsa något bra resultat då min äldre dotter några dagar före hade tredagarsfeber.
Lillen fick prickar och feber, som storasyster men inte exakt lika..
Vi beslöt i samråd med bvcsköterska att få lillen ordentligt kollad innan vi skulle experimentera mer med mjölk och så.)
Ända tills nu.
Lillen började på förskola för ett par veckor sen och vi har fått intyg om att han behöver mjölkfri kost. Så på förskolan får han havremjölk och mjölkfri mat.
Här hemma har vi varit lata och gett honom mest barnmat vilket vi såklart ångrar nu i efterhand. Men det är som det är. Han har dessutom haft svårt för stora bitar i maten vilket gjort att vi dragit oss för att ge honom "vanlig" mat.
Nog om det.
Förra veckan började han bli dålig i magen, bajsade jättemycket och är nu väldigt röd och dessutom sårig i rumpan.
Inga andra tecken på att må dåligt såsom feber eller så..
Han är pigg som en mört. Men blir såklart jätteledsen när han har bajsat.
Idag har han fått vara hemma och vi har haft honom utan blöja rätt långa perioder.
Badade med honom tidigare på dagen och det var uppskattat.
Kan det vara så att han på något sätt fått i sig mjölk och att det är det han reagerar på?
Eller är det här något helt annat?
Jag menar det började ju med magen, sen kom såren när det torkades lite för hårt i rumpan, huden är känslig där och det blir ju inte bättre om det bajsas flera gånger om dagen.
Kan det vara svamp?
Hur yttrar sig det? Någon som vet?
Just nu öser vi på med inotyol eller becur skum när vi byter blöja.
Men det känns som att det går överstyr då han inte blir bättre i magen!
I förrgår tog vi bort havremjölken, idag har han bara fått pepticate.
Vad ska vi göra?!?!
Hjälp!
Imorgon ska vi på allergiutredning/allergiläkarbesök men jag vill gärna ha era gissningar och eventuella saker som jag ska tänka på.
Tack!