• Äldre 14 Mar 19:53
    14390 visningar
    24 svar
    24
    14390

    Adoption från Ryssland

    Hej alla:) Idag fick jag och min man ett underbart besked! Vi ska börja samla papper för adoption till Ryssland genom BFA. Vi är så otroligt glada och förväntansfulla. Vi vill därför veta allt som har med Rysslands adoptioner att göra. Kanske är ni några där ute som oxå ska adoptera från Ryssland så vi kan följas åt i denna underbara resa!? Hälsningar Anna

  • Svar på tråden Adoption från Ryssland
  • Selma1­966
    Äldre 13 Apr 21:29
    #11

    Jag känner igen känslan... när man väntar på barnbesked och resebesked så fullkomligt suger man åt sig allt om landet, barn, adoption etc Finns rätt många (särskilt amerikaner) som även skrivit böcker om sina adoptioner. Kolla www.amazon.co.uk.

    Vad gäller gåvorna så är det främst sista resan de behövs vid så ni hinner kolla läget under första resan (och fråga tolken och adoptionsbyrån) innan det är dags.

    Jag har två favoritböcker (sanna historier) om Ryssland (och adoption). The Russian word for snow (Janis Cooke Newman) och en förskräcklig historia The boy from baby house 10 (Alan Philips och John Lahutsky). Den sista är rent tragisk (men med lyckligt slut). Men den visar ryska barnhem för bara 20 år sedan, där en tuff liten kille med CP-skada klarade sig från en ren mardröm (och var med och skrev boken om sin uppväxt). Den boken läste jag mellan våra resor... insåg då (efter en del Googlade) att vårt barnhem troligen var liknande som en del av de han upplevde men att det blivit bättre (delvis pga uppståndelsen när den pojkens historia uppmärksammades i pressen vid adoptionen). Som tur är de flesta barnhemmen i dagens läge mer humana om än inte lika pedagogiska och barnvänligt uppbyggda som vi förväntar oss när vi jämför med en vanligt traditionell förskola i Sverige.

  • Äldre 15 Apr 16:06
    #12

    Tack igen Selma1966ð???
    Får ta en promenad till biblioteket i veckan och leta böcker ser jag:)

    Okej skönt att det först är under 3e resan som de flesta gåvor ska ges, förhoppningsvis har man lite mer koll på allt då:)

  • Liljek­onvalj­blomma­n
    Äldre 29 May 16:07
    #13

    Är gärna med =)

  • Äldre 1 Jun 10:18
    #14

    Liljekonvaljblomman va roligt:)
    Kul att ha någon att bolla alla frågor med förutom mannen här hemma:)
    Vi skriver ju båda i en annan tråd oxå ser jag:)

  • Liljek­onvalj­blomma­n
    Äldre 3 Jun 08:05
    #15
    AnnaLo skrev 2013-06-01 10:18:04 följande:
    Liljekonvaljblomman va roligt:)
    Kul att ha någon att bolla alla frågor med förutom mannen här hemma:)
    Vi skriver ju båda i en annan tråd oxå ser jag:)
    Ja =)
  • Liljek­onvalj­blomma­n
    Äldre 10 Jul 22:09
    #16

    Puffar lite....

    Hur går det för alla ??? 

  • Liljek­onvalj­blomma­n
    Äldre 30 Jul 08:53
    #17

    Behöver lite hjälp av er =)

    På listan över vad det ska vara för kort står det att det ska vara från det iordningställda barnrummet, PANIK !!!!!!

    Vi har ett rum men det har vi nu som gästrum. Är gamla tapeter och golv. Vi har tänkt göra om det när vi får ett barnbesked men vill inte göra något innan. Är ju lättare att välja tapeter och gardiner när man vet kön och ålder. Tänk om vi ställer dit en spjälsäng så får vi en bebis eller tvärtom att vi köper vagga så få vi en treåring. 

    Får inte tag på vår handläggare för hon är på semester =(

    Hur kan de kräva att det redan ska vara klart när vi kanske får barnbesked om två år????

     

  • Äldre 30 Jul 15:08
    #18

    Liljekonvaljblomman: Vi ställde in min begagnade spjälsäng i barnrummet och köpte en barnsäng på IKEA. Trots allt behöver barnen inte spjälsäng så länge... Slutade med att sonen sov ett år i vår säng ändå (han ramlade lätt ur sängen och sov oroligt i början). Du kanske kan låna en säng av grannar/vänner för fotots skull? Vi tapetserade inte om utan möblerade om lite, bytte böckerna i bokhyllan till våra egna gamla barnböcker och ett par leksaker (både egna gamla och ett fåtal nya), bytte ut gästrumstavlorna till en mer lättsam Nalle Puh-affisch i ram och sedan fick resten vara som det var. En kollega donerade en gammal begagnad barngardin bara för att pigga upp rummet lite. Tror inte byråkraterna i Ryssland bryr sig i barntapeter och leksaker. De vill bara se att ni har plats för och planerar för ett barn! De delar rum och små lägenheter själva så de är inte så kinkiga!

    Däremot kan jag tycka att det är rent inhumant att tvinga barnlösa att möblera om sitt hem och sedan låta barnrummet stå tomt länge. Det var ju en daglig påminnelse som säkert kan vara jobbig för många. Våra vänners barn hade roligt åt att vi hade ett barnrum där de kunde leka när de var på besök. Men många mår nog dåligt av det. Just därför behöver man inte bygga om hela hemmet utan bara symboliskt visa att ni har plats.

  • Festis
    Äldre 2 Aug 00:40
    #19

    Jisses gud vad skönt att ha kommit så långt!!! Vi står fortfarande och stampar vatten . Lycka till! :)

  • Äldre 6 Aug 17:51
    #20

    Hej Liljekonvaljblomman!
    Vi reagerade också på det när vi skulle ta våra kort och pratade med dem på organisationen. De sa att vi inte behövde sätta in några barnsaker/möbler i rummet utan att tanken är att de ser att vi har plats till barnet.

    Så jag tycker inte ni ska engagera er i att köpa möbler och tapetsera om. Ta kort på rummet precis som det är, så blev vi iaf tillsagda att göra.

    Detta tyckte vi var otroligt skönt då vi inte hade velat ha ett klart barnrum som skulle stå tomt i flera månader. Vi längtar som tokar varje dag ändå så ett tomt barnrum hade blivit tufft.

    Hoppas detta hjälper er lite=)
    Hälsningar
    Anna

  • Liljek­onvalj­blomma­n
    Äldre 7 Aug 08:39
    #21
    AnnaLo skrev 2013-08-06 17:51:53 följande:
    Hej Liljekonvaljblomman!
    Vi reagerade också på det när vi skulle ta våra kort och pratade med dem på organisationen. De sa att vi inte behövde sätta in några barnsaker/möbler i rummet utan att tanken är att de ser att vi har plats till barnet.

    Så jag tycker inte ni ska engagera er i att köpa möbler och tapetsera om. Ta kort på rummet precis som det är, så blev vi iaf tillsagda att göra.

    Detta tyckte vi var otroligt skönt då vi inte hade velat ha ett klart barnrum som skulle stå tomt i flera månader. Vi längtar som tokar varje dag ändå så ett tomt barnrum hade blivit tufft.

    Hoppas detta hjälper er lite=)
    Hälsningar
    Anna
    Vi fick tag på dem sen och det skulle inte vara möblerat, stod lite otydligt så vi missuppfattade dem.

    Precis, hur kul är det att se det rummet varje dag i kanske 1,5 år för vår del, skulle bli knäpp av det. LÄNGTAN är ju STOOOOOOOOR !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 
  • Liljek­onvalj­blomma­n
    Äldre 29 Sep 08:55
    #22

    Hur går det för er? KRAM 

  • Äldre 30 Sep 07:10
    #23

    Hej igen????

    Vi har valt bort Ryssland helt nu o satsat på Polen! Landet i sig känns kanon men det blir en längre väntan tyvärr. Vi har köat sen i feb.

    Hur går det för er? Har ni oxå valt ett nytt land?

  • Liljek­onvalj­blomma­n
    Äldre 12 Nov 18:43
    #24

    Ja, det har vi gjort. Har skickat alla våra papper till Filippinerna istället =)

    All lycka till er <3

    KRAM 

Svar på tråden Adoption från Ryssland