• qosmo

5 min metoden? skrika sig till söms?

Hej alla!

Har en tjej på 6 månader som den senaste månaden börjat vakna flera ggr på nätterna och skriker..somnar bara när ja tar upp henne å vaknar snabbt en stundefter ja lagt henne igen..De senaste nätterna har hon fått sovit bredvid mig i sängen för att jag inte orkat mer och behövt sömn. Då vaknar hon knappt nåt.
    På bvc sa doim att ja borde pröva 5 min metoden..låta dom skrika..
    Har vart emot detta hela tiden för de finns inget hemskare än när hon gråter..gör så ont i mitt hjärta!
    Skulle försöka ikväll..hon grät i en timma..sen fick hon mat..grät lite till..till slut orkade jag inte så satte mig bredvid sängen så hon såg mig..efter ca 10 min somnade hon..å har gjort sen dess..
    Får se hur de kmr gå inatt nu då..
    Hon brukar sen en tid tillbaka somna runt halv 8- 9 på kvällarna å vakna mellan 7-9 på morgonen.

Problemet e också på dagarna..hon vägrar sova då med..kanske en haltvimma som max ett par ggr på dagen..vilket gör att hon fortfarande är trött å blir lätt grinig..

Hjälpt hur har ni gjort lr hur gör ni? Va tycker ni om denna metoden? alla säger olika..vissa säger att man e en idiot som gör de å vissa säger att de finns inget bättre å att det inte gör någon skada....
    förvirrad som bara den är jag..=/
    Tack på förhand!

• Svar på tråden 5 min metoden? skrika sig till söms?
  • Queenie70
    qosmo skrev 2013-03-14 22:08:29 följande:
    Okej tack igen! Ska pröva mig fram ett tag nu å se hur vi ska göra :) Vill inget annat än att min prinsessa ska ha de bra å må bra! VIll ju inte göra nåt elakt mot henne i flit som vissa verkar tycka att man gör?

Undrar lite ni som INTE gjort 5 min metoden..hur har ni gjort då??? :)

Jag har inte " gjort" nåt förutom att följa barnets rytm och signaler. Sovit när barnet sovit.
  • Mercurialis
    Okej tack igen! Ska pröva mig fram ett tag nu å se hur vi ska göra :) Vill inget annat än att min prinsessa ska ha de bra å må bra! VIll ju inte göra nåt elakt mot henne i flit som vissa verkar tycka att man gör?

Vi har sett vilka behov våra barn har och gjort vårt allra bästa att uppfylla dem.

Första barnet somnade själv de två första åren. Vi lade honom i spjälsängen, stoppade om honom och pussade honom god natt och lämnade rummet. Han somnade inom några minuter (utan gråt). När han var lite drygt två år, ville han ha sällskap när han skulle somna och det fick han naturligtvis. Mellan tre och fem års ålder samsov han ofta med oss föräldrar. Idag är han sex år och somnar i sin egen säng efter att vi har läst en saga.

Andra barnet somnade i min eller makens famn tills hand var 9-10 månader. Sedan somnade han i vår säng med någon av oss bredvid. Från ungefär ett års ålder fram tills för några månader sedan samsov han med oss föräldrar. Idag är han tre år och vissa kvällar vill han somna själv men oftast vill han att någon sitter hos honom tills han har somnat. 
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Ramborg

När hon vaknade på natten fick hon ny blöja och mat och ligga intill tills hon somnade. Men det ska vara mörkt och tyst och ingen lek eller prat. Bara "såja, det är mitt i natten, såja, alla sover".

Vi väckte henne för ny blöja och mat vid kl 23. Det gjorde att chansen att hon sov till 05-06 sådär ökade.

42.
  • Natulcien
    lostinspace skrev 2013-03-14 22:10:23 följande:
    Ja, eller hur gör jag. Och du skriver så gullepluttigt så att man blir alldeles varm och rörd av dina fina ord. Läs igenom dina och mina inlägg och ta en titt på vem det är som skriver att folk är fruktansvärd, vidrig och ohyggligt grymma och vem det är som skriver att alla är olika...

Jösses var ordet ja...

Hört talas om pest eller kolera?

Vilket är väst?

Ett barn som får skrika i tre timmar i mammas famn eller i fem minuter i sin egen säng?

Det får du gärna ta upp i din avhandling av ämnet ;-.)
    Det är nog du som ska läsa om mina inlägg. Jag har inte skrivit att folk är grymma. Däremot har jag skrivit att metoden är grym. Stor skillnad. Så innan du tuggar fradga kan du ju läsa lite mer utförligt...

Och varför tar du till sådana extremer? Sällan går 5mm på endast 5 minuter och sällan skriker en bebis hela tre timmar i någons famn. Men naturligtvis är det alltid bäst för en bebis att skrika i någons famn än ensam i sin säng. Det säger sig ju självt.
  • Natulcien
    Queenie70 skrev 2013-03-15 07:04:49 följande:

Enkelt svar. Eftersom det inte är skrikandet i sig som är skadligt utan känslan av övergivenhet och dödsskräcken barnet känner när mamma inte svarar på barnets signaler som traumatiserae barnet, så är det skadligare att skrika ensam i 5 minuter än att skrika 3 timmar i famnen. Nån avhandling behövs knappast då det är rätt basic.
  • Natulcien
    Jag samsov med sonen de första två månaderna, på en madrass på golvet bredvid vår säng. Liggammade till sömns och varje gång han vaknade på natten. Supersmidigt.
    Efter 2 månader sov han hela nätter, och då liggammade jag bara till sömns och kröp sen upp i vår säng och sov, medan sonen sov vidare på sin madrass. Genom att strunta i spjälsäng och ha sonen på madrass på golvet så slapp vi hålla på att lägga ner honom och flytta på honom. Det var bara att liggamma till sömns och själv gå därifrån medan han lugnt snusade vidare. Glad Från 3 månaders ålder sov han 12 timmar per natt, utan att vakna. Utan några metoder alls.
  • helene 355
    Queenie70 skrev 2013-03-15 07:04:49 följande:

Enkelt svar. Eftersom det inte är skrikandet i sig som är skadligt utan känslan av övergivenhet och dödsskräcken barnet känner när mamma inte svarar på barnets signaler som traumatiserae barnet, så är det skadligare att skrika ensam i 5 minuter än att skrika 3 timmar i famnen. Nån avhandling behövs knappast då det är rätt basic.
  • Lindsey Egot the only one

Jag har fem barn och de har varit så olika i sina sätt att sova, äta, vara vaken osv.
    Vårt första barn hade kolik, skrek hela nätterna 20-04 varje natt i 4 månader. Hon sov enbart när hon låg på oss eller väldigt nära och nattetid inte alls. Låg vid bröstet hela tiden kändes det som och använde inte napp. Vårt andra barn lade vi bredvid oss men hon skrek också så en natt va jag så trött så jag lade henne i spjällsängen och hon sov hela natten 23-05. Efter det sov hon varje natt mellan 5-6 timmar.
    Vårt tredje barn var ungefär som vårt första men hade inte kolik lika länge och skrek inte lika intensivt men kunde bara sova om han låg jämte oss på nätterna.
    Vårt fjärde barn sov i sin spjällsäng från början och vid 7 månader så fick hon eget rum pga att hon störde sig på oss föräldrar då vi snarkar och rör oss på nätterna och hon störde sig på det. Vårt femte barn snart tre år sover mellan oss, hos sina syskon, jämte mig i spjällsängen som vi tagit bort ena långsidan så den står kloss an min sida av sängen. Han vill ändå att precis alla ska sova när han ska sova och det är inte förrän nu vi har kunnat lägga honom tidigare (20:00) och det räcker att en lägger honom. Sedan sover han i sin spjällsäng en stund på natten sedan klättrar han runt och sover bredvid min man, mellan oss och sedan tillbaka till sin säng så håller han på så här.
    Huvudsaken är att vi finns där och barnen har känt sig trygga och bekräftar dom när de känner sig oroliga.

Vad vill jag säga om detta. Barn är individer, individer har olika behov och dessa behov av närhet, ömhet och kärlek är det som vi föräldrar ska ge våra barn. Då blir de trygga och de kommer kunna sova själva.

Jag får fortfarande ibland få gå in och sätta mig hos min äldsta son (12år) för han har svårt för att sova pga en förlust i vår familj så han är rädd för att sova själv. Då måste man finnas där och lösa det så han känner sig trygg genom att sitta hos honom alt att han får sova inne hos ett syskon alt inne hos oss på en madrass på golvet.

• Höghus

Jag fattar verkligen ingenting. Det verkar ju funka toppen att bebisen sover hos dig TS, så varför ska ni bråka och göra bebis illa för?

• Majken03

Inför strikta fasta tider och håll schemat. Sitt bredvid som du skriver fungerar, efter nån vecka sitt lite längre bort, när det funkar sitt utanför dörren.

• Nattugglan
    lostinspace skrev 2013-03-14 22:10:23 följande:
    Ja, eller hur gör jag. Och du skriver så gullepluttigt så att man blir alldeles varm och rörd av dina fina ord. Läs igenom dina och mina inlägg och ta en titt på vem det är som skriver att folk är fruktansvärd, vidrig och ohyggligt grymma och vem det är som skriver att alla är olika...

Jösses var ordet ja...

Hört talas om pest eller kolera?

Vilket är väst?

Ett barn som får skrika i tre timmar i mammas famn eller i fem minuter i sin egen säng?

Det får du gärna ta upp i din avhandling av ämnet ;-.)
    Din jämförelse är otroligt missvisande, ett friskt barn som får sina behov tillgodosedda skriker inte i tre timmar, då är det kolik eller annan sjukdom det handlar om. Och för barnet att lära sig somna själv med 5-minutersmetoden tar  betydligt längre än 5 minuter! Läs bara TS, hon försökte med metoden och barnet var olyckligt i en timme. Oavsett om metoden "fungerar" snabbare så är barnet fortfarande stressat även när det inte längre gråter: www.telegraph.co.uk/health/children_shealth/9286683/Babies-left-to-cry-feel-stressed-research-finds.html
  • Icke mammorna

Vi är helt emot dessa metoder. 5MMs metoden och SHN metoden är hemska!!! Tyck till på våran blogg! Få oss att förstå vad som är så bra med att ens barn ska gråta sig till söms ensam.. Med vänlig hälsning, OJ på ickemammorna.blogg.se

• Ollibolli
    qosmo skrev 2013-03-14 21:14:22 följande:
    Hej alla!

Har en tjej på 6 månader som den senaste månaden börjat vakna flera ggr på nätterna och skriker..somnar bara när ja tar upp henne å vaknar snabbt en stundefter ja lagt henne igen..De senaste nätterna har hon fått sovit bredvid mig i sängen för att jag inte orkat mer och behövt sömn. Då vaknar hon knappt nåt.
    På bvc sa doim att ja borde pröva 5 min metoden..låta dom skrika..
    Har vart emot detta hela tiden för de finns inget hemskare än när hon gråter..gör så ont i mitt hjärta!
    Skulle försöka ikväll..hon grät i en timma..sen fick hon mat..grät lite till..till slut orkade jag inte så satte mig bredvid sängen så hon såg mig..efter ca 10 min somnade hon..å har gjort sen dess..
    Får se hur de kmr gå inatt nu då..
    Hon brukar sen en tid tillbaka somna runt halv 8- 9 på kvällarna å vakna mellan 7-9 på morgonen.

Problemet e också på dagarna..hon vägrar sova då med..kanske en haltvimma som max ett par ggr på dagen..vilket gör att hon fortfarande är trött å blir lätt grinig..

Hjälpt hur har ni gjort lr hur gör ni? Va tycker ni om denna metoden? alla säger olika..vissa säger att man e en idiot som gör de å vissa säger att de finns inget bättre å att det inte gör någon skada....
    förvirrad som bara den är jag..=/
    Tack på förhand!
    Men varför tortera henne så om hon sover gott på natten bredvid dig? :( Stackars liten. Eller fortsätt med att sitta bredvid henne tills hon somnar? Det verkade ju också funka. 
  • Vila

Jag har tre barn. En 7 åring en 9 åring och en på 4 mån. Det vi har varit noggranna med är att sovstunderna ska vara mysiga och sköna. Jag minns inte riktigt detaljerna, men runt 8 mån till 1 år började vi med nattningsrutiner och det var barnen som styrde när vi började, det var då de kändes mogna för det. De har aldrig behövt skrika sig till sömns och nu ber de om att bli nattade. När de var små satt eller låg vi bredvid dem tills de somnade, nu läser vi för dem, släcker och säger gonatt. De kan sova var som helst och är väldigt trygga. När de sover över hos kompisar är föräldrarna så förvånade att de vill gå och lägga sig och är så lättnattade.

Bebisen har ännu inga rutiner och sover när han vill och ammar när han vill. Han sover bredvid mig på nätterna och sover hela nätter. Ammar några ggr/natt, men det gör vi i sömnen. Jag kommer göra likadant som vi gjort med syskonen och han får samsova med oss så länge han vill.

Jag skulle aldrig kunna använda mig av 5 min metoden och med lite perspektiv så är jag väldigt glad att vi lät barnen styra hur de har velat sova och bli nattade.

Svar på tråden 5 min metoden? skrika sig till söms?