• aussibaby

Nattvaknande och sömnmetoder

Hej,
    Jag skulle vilja ha lite tips och råd för hur jag kan "hjälpa" min dotter att sova bättre på nätterna.
    Hon är nu 1 år och ett par veckor gammal och har aldrig sovit natten igenom. Det är inte heller något som jag förväntar mig att hon ska göra, men för allas skull vore det bra om vi kunde få henne att sova längre mellan uppvaknanden.

Vi har aldrig använt några "metoder", men jag har läst om tassmetoden och även läst boken "somna utan gråt". Jag slutade nattamma henne for en dryg vecka sedan och detta gick förvånansvärt bra. Jag sover med tshirt så att hon inte kommer åt och hon sover i spjälsang till runt midnatt och sedan i vår säng eller madrass intill resten av natten. Problemet ar att hon vaknar ca var tredje timme, ibland varannan. Jag har gett henne nappflaska sen jag slutade amma och hon äter små mängder och somnar om, hon har inte flaska varje gång hon vaknar.

De senaste dagarna har hon börjat vakna runt halv fem-fem och vill då gå upp. Jag vet inte om eller hur jag ska tvinga henne att stanna i sängen. I morse höll jag henne och vyssjade och efter 25 minuters gnäll och gråt somnade hon om och sov en timme till. Till problemet hör att hon precis börjat dagis två dagar i veckan och hon då inte sover förrän 11.30 (hemma somnar hon runt 10), så jag vill verkligen att hon sover på morgonen innan dagis.

Det blev ett långt inlägg. Jag hoppas att det finns folk darute med erfarenhet och tips på vad jag kan göra for att få henne att sluta vakna så ofta och att somna om på morgonen.

Tacksam för alla råd.

• Svar på tråden Nattvaknande och sömnmetoder
  • ModestyBlaze

Mitt hetaste tips, se över mörkläggningen. KOLSVART måste det vara för att de skall sova längre på morgonen. Sätt upp sopsäckar om så krävs, men du skall inte kunna se handen framför dig mitt på dagen.

Det är mitt hetaste tips. Sen göra som du gör lugna för att söva om är grejen.  

• annamedfamilj

Jag tror absolut inte på kolsvart i rummet, det ska vara dämpat, de flesta barn är rädda för mörker. Min 1 åring sover också dåligt, vaknar flera gånger och vill bli omstoppad. Kräver att komma upp och sova med oss, men det fungerar bra för oss föräldrar. Jag tror det är väldigt få barn som sover hela natten igenom så tyvärr kan jag inte ge några råd..

Svar på tråden Nattvaknande och sömnmetoder