• Tobyponken

3½ år och sover fortfarande mycket...

Min grabb som närmar sig 3½ år verkar ha ett enormt sömnbehov. Har sover ca 2 timmar på dagis varje dag. Ibland vaknar han innan men oftast väcker personalen honom vid 2 timmar. Detta pga att det inte finns personal att vara med dom sovande barnen längre eftersom det är samling innan mellis. Inget fel i det men om han fick så skulle han nog sova en timme till. På kvällen somnar han mellan halv åtta och åtta. Helger sover han oftast mindre men ibland om vi haft mycket aktiviteter kan han däcka och sova i tre timmar. Aldrig problem med läggning, somnar på 15 min oftast och sover i princip varje natt utan att vakna. Vardagar är han svårväckt och vill gärna ligga kvar i sängen. Väckning vid kl 6.00. Helger vaknar han vid 7 och kommer till våran säng och ev ligger en stund mellan oss och myser.

Vi har testat att dra ner sömnen på dagis till en timme men då var han så ledsen vid hämtning och hela kvällen fram till läggdags så vi gick tillbaka till 2 timmar. Om han inte sovit på dagen på helgen så somnar han nästan stående vid 16-tiden.

Han är mycket aktiv på dagis och bitvis hemma med men han gillar även att softa, bygga lego, kolla film mm

Har en dotter sedan innan som är tonåring snart. Hon slutade sova på dagis mellan 1½-2 år för det var ett rent h-vete att lägga henne på kvällarna. 

Borde man försöka trappa ner på sömnen eller ska han få sova så mycket han vill? 

• Svar på tråden 3½ år och sover fortfarande mycket...
  • längtan09

Jag har inga egna erfarenheter av just detta (min 3½ åring sover inte på dagtid längre) men rent direkt skulle jag säga: Varför ändra något som fungerar? Om han nu är lätt att lägga, sover hela nätterna och tillräckligt mycket, då måste han ju helt enkelt ha ett stort sömnbehov Jag skulle inte ta bort dagsvilan om han ändå sov på nätterna. 

Mamma sedan juni 2009
  • Dr Mupp

Alla barn är olika. 

Låt han sova. Du kommer märka när han behöver sova mindre. Förövrigt så sover han ju ganska lite på natten om han sover 19:30-20:00 - 06. Min treåring sover 18-06 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Tobyponken

Tack för era svar. Ni har säkert rätt. :) Man hör från vänner och bekanta att deras barn inte sover längre och man börjar ju undra. Vet flera som är året yngre än han som slutat sova på dagtid. Ska inte oroa mig mer utan njuta av att han sover bra istället :)

• EEJ

Om han sover 20-06 och 2 timmar på dagen så innebär det 12 timmar per dygn. Min tjej, drygt 3.5 år, sover också 12 timmar men alla timmar är på natten, 19-07.
    Låter väl helt strålande! Han måste ju få sova när han är trött. Om min tjej "bara" sov 10 h på natten skulle hon också somna på dagtid, fast förmodligen på eftermiddagen i soffan.

• hon mot strömmen

MIna yngsta son är 4½ år, han har för någon månad sedan slutat sova på dagis, men är han där kl 6 på morgon tar har sig gärna en liten tupplur.Glad.

• Tobyponken

Tack en gång till. Hemma lägger vi honom inte dagtid utan han somnar i bilen, soffan eller vagnen när vi går på promenad. På dagis sover dom i sina vagnar så den är ju ett poppis ställe att dra sig undan i när man är trött. :) Synd bara att den är rejält för liten. Benen dinglar och huvudet är kloss mot sufletten. Men han klagar inte, utan sover som en stock:)

• Antilopen

Jag har en 18-månaders som typ har slutat sova på dagen. Tycker det verkar jätteskönt att ha ett sovande barn Och din sover ju inte onormalt mycket, så tror inte att du ska oroa dig alls!

• ModestyBlaze

Hej,

Faktum är att jag tycker inte heller han sover mycket. Sömnbehovet för en 3 åring brukar ligga runt 12,5-13 tim/dag. Dock är det långt ifrån alla som får det. Så jag skulle säga att alla andra sover för lite. Men det är min uppfattning. Min son sov natt 19-07.30 i den åldern, då han slutade sova på dagis.  

Svar på tråden 3½ år och sover fortfarande mycket...