• vitatiger

Ni med kräsna barn, råd tack!

Vårt barn har alltid ätit dåligt, men nu börjar jag bli lite orolig.. han blir 5 år om några månader och är 114 cm lång och väger endast 17 kg. 
    Han är lång och smal, men ser inte undernärd ut på något vis, och BVC eller läkare har sagt att han är bra i vikt och längd. (han har varit inne på sjukhus många ggr under sin uppväxt pga astma och allergi).

Just nu känns det som om han lever på:
    * Pannkakor
    * Makaroner & köttbullar
    * Klyftpotatis och köttbullar
    * Korv med bröd
    * Hamburgare med bröd

Dvs han äter aldrig en endaste gnutta grönsak, aldrig såser.. spagetti med köttfärsås är helt uteslutet då det är "såsigt"....  osv.
    jag börjar få slut på idér och börjar som sagt bli orolig för att han inte får i sig ordentligt med näring och mat.

Ni andra med kräsna barn, hur gör ni?
    Tips tages tacksamt emot.

• Svar på tråden Ni med kräsna barn, råd tack!
  • Majsan70

Tja jag har helt enkelt serverat vanlig mat och inte gjort nån stor affär av det. De har plockat av det de gillat på middagsbordet.

Om alla andra är nöjda med hur ditt barn klarar sig så kanske du skall ta o slappna av lite?

• Nyfiken gul

hmm... kan han bli lurad? 

Jag hade också en kräsen liten kille i den åldern men jag kunde lura honom och få i honom en hel del ändå .

Jag rullade egna köttbullar och gjorde egna hamburgare och kunde därmed styra vad smeten skulle innehålla, hade tex en rejäl skvätt grädde i , mixade diverse grönsaker  och stoppade i smeten. 

I pannkakorna rev jag ner söta äpplen tex eller hade ner ett par skedar äppelmos i smeten

Jag köpte varmkorv med högt köttinnehåll , lärde honom redan från början att man hade korvbröd med fullkorn. (likaså hamburgerbröd)

Det finns ju numera vit fullkornspasta - det kan ju vara något som alternativ till den vanliga pastan.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • vitatiger
    Majsan70 skrev 2013-03-15 17:08:13 följande:
    Tja jag har helt enkelt serverat vanlig mat och inte gjort nån stor affär av det. De har plockat av det de gillat på middagsbordet.

Om alla andra är nöjda med hur ditt barn klarar sig så kanske du skall ta o slappna av lite?
    Jo, vi har gjort detta.. men han äter inget. Känns sådär att han livnär sig på frukost och kvällsmat typ.. som i sig inte är direkt nyttigt.
    jag är inte hispig på något vis över situationen, men tycker det vore skönt att få lite råd från andra vars barn är kräsna.  
    Nyfiken gul skrev 2013-03-15 17:08:22 följande:
    hmm... kan han bli lurad? 

Jag hade också en kräsen liten kille i den åldern men jag kunde lura honom och få i honom en hel del ändå .

Jag rullade egna köttbullar och gjorde egna hamburgare och kunde därmed styra vad smeten skulle innehålla, hade tex en rejäl skvätt grädde i , mixade diverse grönsaker  och stoppade i smeten. 

I pannkakorna rev jag ner söta äpplen tex eller hade ner ett par skedar äppelmos i smeten

Jag köpte varmkorv med högt köttinnehåll , lärde honom redan från början att man hade korvbröd med fullkorn. (likaså hamburgerbröd)

Det finns ju numera vit fullkornspasta - det kan ju vara något som alternativ till den vanliga pastan.

Han har hök-ögon minsta lilla lökbit som syns eller känns så blir det ett herrans liv. Men jag försöker göra som du skrev, lite extra fet grädde osv när man tex gör potatismos och sådär. Ibland går det bra, ibland smakar han inte ens på maten man lagar. 

fullkorns korvbröd/hamburgerbröd kör vi oftast med, och det går faktiskt bra

• Majsan70
    vitatiger skrev 2013-03-15 17:13:47 följande:
    Jo, vi har gjort detta.. men han äter inget. Känns sådär att han livnär sig på frukost och kvällsmat typ.. som i sig inte är direkt nyttigt.
    jag är inte hispig på något vis över situationen, men tycker det vore skönt att få lite råd från andra vars barn är kräsna.  

Han har hök-ögon minsta lilla lökbit som syns eller känns så blir det ett herrans liv. Men jag försöker göra som du skrev, lite extra fet grädde osv när man tex gör potatismos och sådär. Ibland går det bra, ibland smakar han inte ens på maten man lagar. 

fullkorns korvbröd/hamburgerbröd kör vi oftast med, och det går faktiskt bra

Min dotter är i dag 18 år och är likadan fortfarande. Hon är liten i kosten och äter inte allt. Hon klarar sig ganska bra ändå på det hon får i sig. Smal javisst men det är ju så hon ser ut och alltid har sett ut. Väger just nu ca 60 kilo till ungefär 179-180 cm.

Jag tror helt enkelt på att laga vanlig mat, men precis som Nyfiken säger..man kan ju blanda i det man vill skall finnas där. Lök passerade jag när dottern var liten tex. Likaså med paprika eller vad det nu var jag villa ha i.  Matsituationen skall aldrig göras till nån stor affär.  Är din son med o lagar maten? Får han vara med o vara delaktig i att leta menyval o inhandla? Sånt kan oxå främja matlusten.
  • vitatiger
    Majsan70 skrev 2013-03-15 17:31:55 följande:

Min dotter är i dag 18 år och är likadan fortfarande. Hon är liten i kosten och äter inte allt. Hon klarar sig ganska bra ändå på det hon får i sig. Smal javisst men det är ju så hon ser ut och alltid har sett ut. Väger just nu ca 60 kilo till ungefär 179-180 cm.

Jag tror helt enkelt på att laga vanlig mat, men precis som Nyfiken säger..man kan ju blanda i det man vill skall finnas där. Lök passerade jag när dottern var liten tex. Likaså med paprika eller vad det nu var jag villa ha i.  Matsituationen skall aldrig göras till nån stor affär.  Är din son med o lagar maten? Får han vara med o vara delaktig i att leta menyval o inhandla? Sånt kan oxå främja matlusten.
    Okej.. ja vi brukar försöka få med honom att laga maten, han får även vara med och skriva middagslista för veckohandling osv och ge tips på vad han kan tänkas vilja äta. Ibland har han bett oss göra något som de ätit på förskolan, tex blomkålssoppa (hör och häpna!) fiskbullar... men när vi har lagat det hemma så smakar det tydligen inte likadant som på förskolan, och han smakar en tugga sen vill han inte ha mer. 
    vi gör ingen big deal av det inför honom, just för att jag inte vill att matsituationen ska bli något jobbigt. på förskolan äter han som hemma ungefär, han lägger på mat på tallriken, men sällan att han äter upp maten enligt personalen.

nåja, det kanske släpper tids nog. 
  • vitatiger

Jo vi ger honom vitaminer..

Svar på tråden Ni med kräsna barn, råd tack!