• Alvi

Röda och torra kinder = mjölkallergi?

Jag var på akuten med min dotter ikväll, hon hade gjort illa armen. Ingen fara med armen konstaterades på 1 minut, men restrerande 5 minuter (japp, snabbt besök) spenderades med att doktorn upplyste mig om att vi skulle sluta ge dottern (1,5 år) mjölk då det är mycket allergener i det. Visst, det kan jag väl tro på, särskilt som hon var tydligt mjölkallergisk innan ettårsåldern, jag kunde inte inta minsta mjölkprotein då jag ammade, osv.

Men detta utslag... både kinderna, ganska röd, men inte blossande, och så är hon torr på armar och mage... jag skulle mer säga att det är årstidsrelaterat. Eller kan "mjölköverkänslighetsutslag" bli värre på vintern...?

Mamma till ett knasbarn och två normalstörda
  • Svar på tråden Röda och torra kinder = mjölkallergi?
  • Pissenisse

Hm.. Jag har en kille som är allergisk mot mjölkprotein, ägg, balgväxter och soja. Under hela vintern så har de områden som brukar blossa upp kraftigast (kinder och armar) varit röda och sandpappertorra trots att han med säkerhet inte fått i sig något dumt. Det är bara en teori jag har men jag tänker mig att han är extra känslig för kylan just där han ofta haft problem.

• Nattsvart

Låter just som min dotters utslag! När jag helammade henne så undvek jag mjölk i stora mängder för hennes mages skull. Vi trodde det var kylan som gjorde kinderna röda och torra och har provat att inte ge tomat för prickarna på magen, men det hjälpte inte.. Så det kan vara mjölken? Ska nog boka en läkartid, vore ju bra att veta! Men ni fick det konstaterat att det hade med mjölken att göra?

• Mandelskorpan

Såna utslag kan se ut lite hur som helst. Prickar på kinder mage lår även större röda partier fick vår son. Kanske värt att prova mjölkfri kost igen?

• skogsvitter

Vintertorrhet är ju hur vanligt som helst, båda mina barn är känsliga liksom jag själv.
    Vi är inte mjölkallergiska

Reste upp till Umeå för ca 2 veckor sen, fick såriga utslag både på händerna/armarna och i ansiktet på bara några timmar! Det var helt sjukt, hade aldrig upplevt något liknande (trots att jag ändå varit där många ggr) men måste ha varit någon reaktion på den kraftiga skillnaden i klimatet. Just då hade vi haft det ganska varmt och fuktigt hemma en längre period. Blev bättre igen när vi kom hem.

Upplever man det som ett stort problem kan man faktiskt fundera på hur inomhusmiljön ser ut, är det torr luft inne? Då brukar den torra huden bli värre. Det finns ju luftfuktare just för vårt torra klimat här uppe i norden. Går också att hänga våta handdukar över elementen osv för att öka luftfuktigheten.

• Alvi

Tack för svar! Inget pricktest har gjorts, men läkaren vi var hos när hon var typ 4 månader tog symtomen jag uppgav och höll med om mjölkproteinallergi/överkänslighet.

Hon kräks inte längre, har aldrig ont i magen längre, och dessa utslag har bara varit under vintern.

Visst kan vi testa mjölkfritt, iallafall ren mjölk... Värt ett försök!

• Sazee

Min son hade stora röda utslag på kinderna när han var mindre och blev behandlad för svamp under en lång tid. Inte fören vi bytte bvc så upptäcktes de att han var äggallergiker! Undvek de i 3 månader och sen var de borta. :)

• skogsvitter
    Alvi skrev 2013-03-15 23:16:56 följande:
    Tack för svar! Inget pricktest har gjorts, men läkaren vi var hos när hon var typ 4 månader tog symtomen jag uppgav och höll med om mjölkproteinallergi/överkänslighet.

Hon kräks inte längre, har aldrig ont i magen längre, och dessa utslag har bara varit under vintern.

Visst kan vi testa mjölkfritt, iallafall ren mjölk... Värt ett försök!
    Men alltså om det konstaterades mjölkallergi redan då så varför har ni börjat ge mjölk igen..? Hon är ju så liten, mjölkallergi brukar inte växa bort så snabbt.
  • Alvi

Skogsvitter: För att, som sagt, hon kräks inte längre och hon har inte ont i magen längre. Hennes bror var likadan och det försvann runt året.

Utslagen har vi inte sett förrän nu i vinter och vi började med mjölk i somras.

Sazee: Oj, vad skönt att det kunde gå över så fort! Äggallergi Hr jag inte tänkt på...

• skogsvitter
    Alvi skrev 2013-03-16 11:03:24 följande:
    Skogsvitter: För att, som sagt, hon kräks inte längre och hon har inte ont i magen längre. Hennes bror var likadan och det försvann runt året.

Utslagen har vi inte sett förrän nu i vinter och vi började med mjölk i somras.

Sazee: Oj, vad skönt att det kunde gå över så fort! Äggallergi Hr jag inte tänkt på...
    Ja jag tror ju inte per automatik att utslagen beror på mjölken, reagerade bara på att det var väldigt tidigt att börja med mjölk igen när hon varit allergisk som bebis.

Det är inte ovanligt att sådana här diffusa symptom dröjer, och har ni historik av mjölkallergi skulle jag absolut sätta det i relation till utslagen. Så jag skulle sluta med mjölkprodukter. Huden blir ju känsligare under vintern, helt klart. Men det gör ju också allergiska symptom tydligare. Vissa går ju med allergi helt utan några märkbara symptom alls väldigt länge.
  • baa

Min tvååring har "vinterhud". Kinder, armar och rygg. Den försvinner dock inte på sommaren.

Har precis blivit medd mjölk och ägg allergi.

Svar på tråden Röda och torra kinder = mjölkallergi?