• Anonym

Utlandsresa utan bonus?

Hur känner ni för att åka utomlands med er sambo (utan bonus), trots att bonus har tjatat ihjäl sambon att hen vill åka.

Ligger i valet och kvalet om jag ska boka eller inte. Det blir en slags se museum, kyrkor osv-resa. Ingen pool eller bad eftersom vi kommer åka i april.  Men min sambo vet inte om någonting och jag hade tänkt överraska honom den veckan vi är barnfria med en lapp där det står "packa resväskan en vecka den 18 april, mer info kommer".

Han har lovat hen i 3 år nu om att åka, men det blir aldrig av. En resa dom tänkt ta bara dom två. Så varför ska jag behöva egentligen vänta på någonting som aldrig verkar bli av?

Så, hur hade ni gjort? Självklart har jag tänkt betala för resan.

• Svar på tråden Utlandsresa utan bonus?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-16 09:31:36 följande:
    Som det känns nu skulle en vuxenresa för bara oss två hade varit bra.
    Vi har aldrig haft någon sån tid någonsin. Vi har gjort saker allihopa, som kanske inte varit en utlandsresa. Men som varit barnvänliga där bonus varit i fokus. Nu är det vår tur tycker jag. Därför väljer jag också att betala för allt så även dom har chansen att åka sen.

Självklart ser jag oss åka utomlands allihopa någon gång. Att jag inte gör det har jag aldrig skrivit.
    Det är klart och jag tycker att ni ska åka. Men det ena behöver väl inte utesluta det andra?

Är ni aldrig lediga tillsammans allihop? Går det inte att planera in en resa med familjen inom en skådbar framtid också?
  • Ess
    Anonym skrev 2013-03-16 09:31:36 följande:
    Som det känns nu skulle en vuxenresa för bara oss två hade varit bra.
    Vi har aldrig haft någon sån tid någonsin. Vi har gjort saker allihopa, som kanske inte varit en utlandsresa. Men som varit barnvänliga där bonus varit i fokus. Nu är det vår tur tycker jag. Därför väljer jag också att betala för allt så även dom har chansen att åka sen.

Självklart ser jag oss åka utomlands allihopa någon gång. Att jag inte gör det har jag aldrig skrivit.
    Bjuder du, så bjuder du den eller de du vill ha med.

Jag och min man hade separat ekonomi, så jag bjöd honom på någon kortare resa nån gång.
    Jag ville inte ha hans barn med så därför passade det utmärkt med det upplägget.

• FrökenKanSjälv

Det är dina pengar och du gör vad du vill för dem. Det enda jag funderar över är din sambos reaktion, kommer han bli glad och njuta av resan eller kommer han bli arg och gräla med dig över hur du tänkte? Hur påverkar det dig och ert förhållande?

Fast å andra sidan förstår jag inte hur du står ut med en sån handlingsförlamad karl som inte ens klarar av att boka en semesterresa.

• nevermind

Hade ni åkt ensam om ni hade haft bio-barn?

Jag tycker det är helt okej att åka utan bonus, bio-föräldrar åker också utan barn ibland.

• Anonym (!!)
    SupersurasunkSara skrev 2013-03-16 09:14:07 följande:
    Mm allt i äkta FL anda En god styvmor bereder väg för pappa och barn, sköter all markservice utan att klaga och utan att begära något för egen del men tar för allt i världen ingen mammaroll vad gäller kärlek och gos! Drömmer
    Jamen, så gör väl aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaalla styvmammor???
    Gör man inte det förtjänar man inte mannen och hatar styvbarnen. 
  • Anonym (!!)
    Jättekul skrev 2013-03-16 09:11:27 följande:
    Din bonus har tjatat på sin pappa i flera år om att de ska resa utomlands. Du går nu och bokar en resa till dig och din sambo. Har jag förstått rätt?
    Och?
  • Ess
    nevermind skrev 2013-03-16 15:26:18 följande:
    Hade ni åkt ensam om ni hade haft bio-barn?

Jag tycker det är helt okej att åka utan bonus, bio-föräldrar åker också utan barn ibland.
    Det är ju inte säkert. Alla har inte ett skyddsnät som är villiga att ställa upp som barnvakt.
    Vi kunde resa utan hans barn, men utan våra egna går inte. 
  • MadHatter

Varför har pappan inte åkt med barnet? Du skriver att det inte har med pengar att göra. Om jag lovat mitt barn en resa skulle det kännas konstigt att resa med någon annan istället. Åh andra sidan skulle jag inte ge tomma löften i tre år. Kanske kan er resa få pappan att äntligen ta tag i saken och även resa med sitt barn (två separata resor alltså).

• Fiona M

den resan du planerar inkräktar ju inte på ngt sätt på den resan din sambo ska göra med sitt barn, så åk, bara åk.

• Anonym (Suck)

TS, boka du en överraskningsresa. Tycker det är rätt sjukt att man som bonusförälder inte ens ska kunna överraska sin partner med en resa som man betalar själv, utan att börja fundera över om andra tar illa upp. 

• VIDE MI

Självklart ska ni åka! Låter underbart, har inget med pappan och barnets planer att göra. Min man har bjudit mej på resor och jag hat bjudit honom, jättemysigt. Vi har även åkt på resor med hans barn. Vi kommer tom åka med våran gemensamma utan hans äldre och åka allihop.

• Anonym (Anna)

Bara för att jag så fint har valt en man med barn så betyder det inte att jag vill göra allt med barnen.

Nu har vi varit tillsammans i snart 6 år och har en liten son tillsammans.
    Självklart kommer jag och min sambo åka borta själva, med bara vårat gemensamma och någon gång allihopa.

Varken jag eller sambon kommer låta hans barn styra oss som de försöker och säger hur dumma och orättvisa vi är som inte tar med dom.

Jag som inte har mina föräldrar i närheten utan bor på ett aktraktivt ställe enligt barnen och vill med varje gång vi ska "hem". Ska vi då ta med dom eller får vi åka till mitt barns mormor och morfar själva eller ska alla med? Bara lite nyfiken hur vissa av er tänker som tycker allt ska vara så rättvist.

• Lillusen
    Anonym (Anna) skrev 2013-03-23 21:58:08 följande:
    Bara för att jag så fint har valt en man med barn så betyder det inte att jag vill göra allt med barnen. Nu har vi varit tillsammans i snart 6 år och har en liten son tillsammans. Självklart kommer jag och min sambo åka borta själva, med bara vårat gemensamma och någon gång allihopa. Varken jag eller sambon kommer låta hans barn styra oss som de försöker och säger hur dumma och orättvisa vi är som inte tar med dom. Jag som inte har mina föräldrar i närheten utan bor på ett aktraktivt ställe enligt barnen och vill med varje gång vi ska "hem". Ska vi då ta med dom eller får vi åka till mitt barns mormor och morfar själva eller ska alla med? Bara lite nyfiken hur vissa av er tänker som tycker allt ska vara så rättvist.   

Anonym (Anna) skrev 2013-03-23 21:58:08 följande:
    Bara för att jag så fint har valt en man med barn så betyder det inte att jag vill göra allt med barnen. Nu har vi varit tillsammans i snart 6 år och har en liten son tillsammans. Självklart kommer jag och min sambo åka borta själva, med bara vårat gemensamma och någon gång allihopa. Varken jag eller sambon kommer låta hans barn styra oss som de försöker och säger hur dumma och orättvisa vi är som inte tar med dom. Jag som inte har mina föräldrar i närheten utan bor på ett aktraktivt ställe enligt barnen och vill med varje gång vi ska "hem". Ska vi då ta med dom eller får vi åka till mitt barns mormor och morfar själva eller ska alla med? Bara lite nyfiken hur vissa av er tänker som tycker allt ska vara så rättvist.   

Har man råd att åka på flera resor så visst, då finns det ju inga problem med att dela upp sig, men då ska det gälla alla i familjen. Men att systematiskt välja bort en eller flera barn i familjen tycker jag är fel.
Svar på tråden Utlandsresa utan bonus?