• Anonym (moment 22)

Beräkning av inkomst mot Arbetsskadelivränta

Jag har arbetsskadelivränta och sjuk-eller aktivitetsersättning.
    Arbetar halvtid sedan 12 år tillbaka efter arbetsskada, utredd och klar enligt alla konstens regler .

Lönen som var grund för ersättning enligt ovan har självklart stigit  sedan år 1993 när min skada uppkom.
    När jag går in på Försäkringskassans hemsida står det att man är skyldig att uppge ändringar i lön annars kan man bli polisanmäld. Det känns inte något vidare då jag eller min arbetsgivare inte skött detta.

Min fråga är hur mycket får jag tjäna på mitt halvtidsjobb innan jag ligger fel mot ersättningen från försäkringskassan.

Min ersättning för arbetsskadelivränta, pensionsgrundande år 2012 : 73 348 :-
    Min ersättning för sjuk-eller aktivitetsersättning, inkomstrelaterad år 2012: 86652:-

Dags att ta tag i detta känner jag och har inte en susning hur man beräknar detta.

Tacksam för svar av någon med koll 

• Svar på tråden Beräkning av inkomst mot Arbetsskadelivränta
  • Försäkringskassan

Hej!

Om man har halv sjukersättning, så är det inga begränsningar vad man kan tjänar på andra halvan som man jobbar på. Däremot behöver man anmäla inkomstförändringar när det gäller livräntan.

Ring oss på Kundcenter 0771-524524 och tryck 5 (övriga frågor) så hjälper vi dig med ditt ärende. Vi har just nu cirka två minuters kötid.

Hälsningar
    Agaton, handläggare

Svar på tråden Beräkning av inkomst mot Arbetsskadelivränta