Stör mej på min bror med fru och barn
Min bror är gift med en tjej från Kanada sedan 5-6 år tillbaks. De är i samma ålder och har 2 barn som är 4 och 1.5 år gamla. Grejen är att jag stör mig på hur de uppfostrar sina barn. Båda är pojkar.
De är typiska curlingföräldrar. De låter sina barn äta mat ca 20 minuter före det är middag. Barnen är bortskämda och om de inte får som de vill blir de tjuriga.
Deras 4-åring E är mest bortskämd. De äter bara kött i den familjen, absolut inte fisk(för de e är äckligt enligt dem). En dag serverade min pappa lunch åt E och han spottade ut den och genomskinlig sörja kom ut också när maten kom ut. E äter inte vadsomhelst och om han vill ha en viss mat får han det om andra äter en annan maträtt. Jag har då fått lära mig att man äter det som serveras fast man avskydde den maten.
När E får presenter när han fyller år eller på julafton så är de intressant i typ 5 minuter innan det blir tråkigt.
När de var på besök hos mig och mina förädrar över jul så förväntar de sig att bli bortskämda och uppvaktade stup i kvarten. När det är middag ska de äta samma tid som de äter i Sthlm, det är runt 6 eller halv sju och inte vid 5 för de e för tidigt. De förväntar sig att mina föräldrar ska sitta barnvakt när de vill ut å göra nåt. De är inget fel med det egentligen men att de antar att mina föräldrar ska ställa upp på allt de ber om när de är på besök stör jag mig mest på.
2011 var jag på praktik på en ridskola i Sthlm och bodde hos dom. Min brorsas fru S hade inget jobb så hon var hemma och skötte om barnen. Jag var sjuk en dag från praktiken och var hemma med S och det enda hon gjorde under hela dagen var att sitta vid datan eller kolla serier. S orkade inte leka med barnen fast E bad henne leka med han flertalet gånger. Såklart kom E till mig och jag lekte med han. P kom hem efter sex någongång och började laga middag. S frågade inte ens om P ville ha hjälp utan gick och lade sig i sängen. Alltså vem gör så? S hade inte haft en jobbig dag ens medans P hållit igång och säkert haft mycket mer krävande dag. Och S hade inte ens satt igång en tvättmaskin fast tvättkorgen var proppfull och det låg kläder på golvet brevid. Alltså herregud. Vad ska man göra?
Såklart var det så varje dag i 3 veckor när jag var där.
S är lite av en hypokondriker åxå. Det är alltid något fel med hon. En gång fick en ambulans komma och ta henne till sjukhus bara för att hon kände sig snurrig i skallen. Läkaren hittade inget fel på hon.
Jag stör mig på människor som inte uppfostrar sina barn och inte hjälper till med saker i sina förhållanden.
Min pappa har sagt att han vill uppfostra E och lära han säga tack och vara trevlig. Deras barn kommer verkligen undan med allt. Mina föräldrar har 2 hundar. En gång hade vi tagit med hundarna till sthlm och vi bodde hos min syster. Och såklart när man inte håller koll på E så nöp han ena hunden eller nåt så hunden tjöt till. P sa inte ens åt han ordentligt med arg röst utan med normal röst. Man såg ju på ungen att han inte tog det på allvar. E bara log lite och tittade bort. Alltså man har lust att uppfostra ungen själv.
Har ju inga egna barn men alltså nog har jag hört att man behöver rutiner och regler till barn och jag kan lätt säga att de inte har något av de alls. Själv när jag tänker tillbaka på min barndom så har mina föräldrar varit bestämda och haft regler och jag har märkt att det är bra. Deras barn har fått massor av leksaker och kläder under deras korta levnadsår. De är och kommer alltid bli mer bortskämd än vad jag någonsin kommer att bli.
När de var hos oss under jul så sa S när hon satt sig ner i soffan att hon skulle ta ledigt som förälder för resten av kvällen och jag sa "man kan ju inte bara sluta vara förälder" och hon sa "och det säger du till mig". Jag e ju inte helt bakom flötet när det gäller barn och uppfostran. Jag stör mig fortfarande på det hon sa då.
Kände att jag behövde ventilera mig. Blev lång och kanske lite rörig text. Men tack till den som läst och orkat kommentera. Ska man låta de sköta sitt eget eller säga till dom? Ska man bara låta det vara? Eller ska man "uppfostra" deras barn när de inte är i närheten eller är på en utekväll? Lägga in små komentarer på hur de ska göra eller något?