Vårt barn vill flytta till sin pappa.
Hej!
Jag behöver hjälp med att sortera tankar. Vad är rätt och vad är fel?
I snart 4 års tid har jag och barnens pappa "tvistat". Det började väl med att barnen kom hem och berättade att pappa ofta är arg, lämnar dom ensamma och slår dom. De var rädda och ville inte tillbaka hem till pappan. Det blev möten vid familjerätten, socialtjänstutredningar, orosanmälningar från skola och dagis. Barnen mådde mycket dåligt. Polisutredning som lades ner. Många möten hit och dit. Slutligen blev det en veva med medling i rätten och vi föräldrar kom fram till att barnen skulle få bo hos mig under veckodagarna. Fine, så blev det och så har det varit i över ett år nu. Barnen mår bättre i skolan och på dagis. Även helgerna hos pappan har blivit mycket bättre. Barnen kommer hem och har haft det rolig! Det är toppen. Jag tror väl att pappan är go när han inte blir stressad och att inte ha någara barn under veckorna gör honom lugnare och harmoniskare. Nu behöver han ju bara vara en go pappa utan läxkrav, gymnastikkläder, skjuts hit och dit, stress stress.
Allt har lugnat sig och jag själv har också hittat ro- barnen mår bra och får det bästa av sina båda föräldrar.
Så, nu till "problemet"(?). Vår 8 åriga son vill flytta hem till pappa på heltid. Han vill byta skola och bo där helt. Vad ska jag göra?
En del av mig säger att barnen måste få prova sina vägar. Fungerar det inte så kan han ju alltid komma hem igen. Jag vill ju inte vara mamman som sätter käppar i hjulen. Kanske har pappan blivit lugnare i sig själv? Det KAN ju gå bra?
MEN, om jag tillåter detta så har jag visat soc och rätten att jag litar på pappan och kan inte senare stå på mig och säga att han är farlig för barnens välbefinnande. Eller så tyder min handling på att jag inte kan se vad som är bäst för barnen. Detta är givetvis bara spekulationer och jag ligger 100 steg framför.
Säger jag nej till flytt så brister jag i att se ur barnets synvinkel. Jag vill ju mitt barn det bästa. Vill han prova detta så vill jag kunna stötta honom och helt ärligt så fasar jag inte för hans liv, jag vet att han kommer till mig om han ångrar sig och vill hem igen. Av egoistiska skäl vill jag ju givetvis ha mina barn under mina vingar men jag måste se till barnens önskningar. Kanske är jag inte "den bättre föräldern"?
Fasiken! Detta är så svårt....vad ska jag göra? vad bör jag tänka på? Vad är rätt och vad är fel?