• Nilla1

Fördelar/nackdelar med tidig utredning asperger

Hej!

Vill gärna rådfråga er med lite större kunskap.
    Har en 5½ åring som är mycket speciell, smart och tänkande, stort ordförråd, bra på matte och bokstäver, har många vänner han funkar med, i grunden kramig och glad, framåt, pratar med alla men

som fastnar i konflikter, har svårt att byta/bryta aktivitet, vardagen krånglar stort, påklädningssituationer är totalt knäckande, blir för tillsynes småsaker ofta, flera gånger per dag superarg (ledsen?) och vänder detta inåt. Tar då avstånd, vill inte ha närhet i dessa situationer, talar om hur dum/dålig han är och detta är då jättesvårt att bryta.

Skulle ni råda att utreda innan förskoleklass eller vänta och se hur det fungerar och utreda när/om det visar sig att skolan inte fungerar.   

• Svar på tråden Fördelar/nackdelar med tidig utredning asperger
  • Litenbåt

Du bör utreda så fort som möjligt! Utan tvekan! Tidig träning är OERHÖRT viktigt! Träna tidigt och barnet kan slippa många problem i framtiden. Risken för depressioner och ångest i tonåren eller vuxen ålder minskar om ni tar tag i detta nu.

• Litenbåt

Utredningar kan ta väldigt lång tid dessutom. 1 år sen vi började och diagnosen är inte riktigt klar än.

• Nilla1

Men nackdelar med en diagnos är att skolan inte längre har krav på sig att han ska nå upp till samma mål som de andra, och tänk om han får sämre bemötande då, redan under en lång utredning som kanske kommer fram till att allt är normalt?

• Litenbåt

Varför skulle han inte behöva nå upp till samma mål? Tvärtom har han rätt till hjälp för att göra just det.

• W Goldberg
    Nilla1 skrev 2013-03-17 09:55:49 följande:
    Men nackdelar med en diagnos är att skolan inte längre har krav på sig att han ska nå upp till samma mål som de andra, och tänk om han får sämre bemötande då, redan under en lång utredning som kanske kommer fram till att allt är normalt?
    Klart han ska uppnå samma mål som de andra. Skillnaden blir att dom uppnås kanske genom att ta andra vägar.
    Han ska inte heller bli sämre bemött, tvärt om. Han ska bli bemött på ett bra vis som gör att han klarar av dagarna.
  • Loriyana
    Litenbåt skrev 2013-03-17 09:57:53 följande:
    Varför skulle han inte behöva nå upp till samma mål? Tvärtom har han rätt till hjälp för att göra just det.

Håller med. En diagnos betyder inte att barnet inte förväntas nå samma mål, utan snarare så får barnet det hjälp och stöd han/hon behöver för att klara målen. Min syster har tourettes och ocd, hon hade mycket svårt för skolan fram tills dess att hon fick sin diagnos och beviljades den hjälp och det stöd hon behövde. Efter det så steg betygen och hon gjorde verkligen jättebra ifrån sig. Hon är nu klar med sina universitetsstudier.
  • Nilla1

Hoppas ni har rätt. Min son är speciell, men jag har väldigt svårt att bedöma om det är ändå inom normalvariation, han har ju förmågor som talar mot diagnos med, men samtidigt är det ju en del som gör mig orolig för honom, har svårt att veta om jag ska avvakta eller inte

• Nilla1

Tja, det känns ju rätt onödigt om barnet bara är lite extra envis... Och så känns det som ett stort steg

• Litenbåt

Det viktiga är ju inte att barnet får en diagnos, utan att barnet får hjälp. Tydligen så behöver ju barnet hjälp? Oavsett autism eller ej.

• W Goldberg
    Nilla1 skrev 2013-03-17 10:12:44 följande:
    Hoppas ni har rätt. Min son är speciell, men jag har väldigt svårt att bedöma om det är ändå inom normalvariation, han har ju förmågor som talar mot diagnos med, men samtidigt är det ju en del som gör mig orolig för honom, har svårt att veta om jag ska avvakta eller inte
    Han får ingen diagnos om han inte har en diagnos.
    Du gör som du känner, men utredarna sätter ingen diagnos på ett barn om inte diagnosen existerar i barnet.
    Det "värsta" som kan hända är att han får en diagnos och han får relevant hjälp i tid.
    Får han ingen diagnos så har du ju det att utgå ifrån i stället. Då vet du ju att han "bara ha sina sidor" i bland. 
Svar på tråden Fördelar/nackdelar med tidig utredning asperger