• lunee

Hjälp, resa med kanyler och medicin

Imorgon åker jag på en tjänsteresa, jag kommer vara borta några dagar. Chansen/risken finns att det kommer bli dags att påbörja nästa ivf-behandling när jag är iväg. Därför måste jag ha med såväl kanyler som medicin (menopur). 

Jag har kommit fram till att jag högst sannolikt måste ha menopuren i handbagaget ( i en plastpåse), kommer ta med mig ytterkartongen med apoteksetiketten på, men hur gör jag med kanylerna (de är tomma)?

Kan jag checka in dem, vad händer om de stoppas efter att de lyst det bagaget? Då finns ju inte jag där och kan visa på att det är ok.

Samtidigt vill jag inte ha dem i handbagaget, eftersom mina kollegor också ska åka med... har ingen större lust att hamna i en "diskussion" med säkerhetskontrollen framför mina kollegor. Vilket känns mer sannolikt om kanylerna är med i handbagaget...

Hur hade ni gjort

• Svar på tråden Hjälp, resa med kanyler och medicin
  • Jättekul

Var ska du resa? USA?

Incheckat bagage är inga problem att ha kanyler i. Däremot skulle jag se till att ha ett brev från läkaren med mig.

Det hade jag när jag reste till USA när det var som hårdast restriktioner. Då fick man inte ens ha inhalator (astmamedicin) med sig ombord. 

• lunee

Inom EU. Har tyvärr inget brev från läkaren, det är försent nu. Vågar inte checka in medicinen om det skulle bli för kallt bland bagagen.

• Karpalo
    lunee skrev 2013-03-17 10:11:43 följande:
    Inom EU. Har tyvärr inget brev från läkaren, det är försent nu. Vågar inte checka in medicinen om det skulle bli för kallt bland bagagen.
    Receptet på medicin ska du kunna uppvisa så borde det inte vara några som helst problem att ha det i handbagaget.
  • lunee
    Karpalo skrev 2013-03-17 10:17:08 följande:
    Receptet på medicin ska du kunna uppvisa så borde det inte vara några som helst problem att ha det i handbagaget.
    men man har ju inga recept nu när allt är digitalt...

• ex ungue leonem
    lunee skrev 2013-03-17 10:28:18 följande:

Du kan gå in på mina sidor på apoteket.se.Där har du ju din aktuella medicinlista o det står vilken läkare som skrivit ut det.Går att skriva ut
    Vill du läsa min blogg?
  • mrsStatham
    lunee skrev 2013-03-17 10:28:18 följande:

Man kan skriva ut det från vilket apotek som helst om du inte har några sidor på apoteket.se
    Bara två saker är oändliga
  • lunee
    mrsStatham skrev 2013-03-17 11:23:44 följande:
    Man kan skriva ut det från vilket apotek som helst om du inte har några sidor på apoteket.se
    Jag har varit hos apoteket nu och fått ett papper utskrivet. Så medicinen i en genomskinlig plastpåse, ytterförpackning och papper i handväskan, och kanylerna (4st) i det in-checkade bagaget (det borde inte vara några problem, de är tomma så de borde inte stoppas)

• lunee

gick igenom säkerhetskontrollen utan problem, skönt! Nu återstår det att se om resväskan är ok. 

• lunee
    lunee skrev 2013-03-18 10:15:10 följande:
    gick igenom säkerhetskontrollen utan problem, skönt! Nu återstår det att se om resväskan är ok. 
    uppdaterar, om någon annan skulle stå inför samma. 

Jag packade vätskan i en 1 liters påse tillsammans med lite smink, så blev det inte så tydligt att det var något specifikt. Jag hade med mig papper från apoteket och originalförpackningen i handbagaget.

Kanylerna kom fram som de skulle både på dit och hemresa i det incehckade bagaget.

Tack för hjälpen 
Svar på tråden Hjälp, resa med kanyler och medicin