• ZuMa

Ny bilbarnstol, hur göra?

Hur skulle ni göra med bilbarnstol för ett barn som är nästan 5 år, men som forfarande kan sitta (bra) bakåtvänt? Vi har insett att vår bakåtvända stol egentligen är för gammal (arv efter storebror). Så hur ska man göra då? Chansa på att ha kvar den bakåtvända tills lillebror vuxit ur den, trots att den kommer att ha passerat "bäst-före" (10 år)? Eller köpa en ny stol, bakåtvänd eller framåtvänd? Vi har provat storebrors framåtvända (Britax kidfix) och han sitter bra i den, om man drar ner nackstödet så långt det går (dvs. han är inte för kort för den). Meningen var från början att lillebror skulle överta storebrors, men jag tror vi köper en till istället i så fall. För storebror är inte så lång heller, så han får sitta ett tag till i bilstol. (ca 135 cm)

• Svar på tråden Ny bilbarnstol, hur göra?
  • Sisisisi

Jag skulle i första hand ha kvar den stolen ni har om den är i bra skick, men eftersom ni använder den nu antar jag att den är det Enligt Britax blir inte materialet för gammalt utan anledningen till att man ska byta stol är främst för att få en modernare uppdaterad modell.

I andra hand skulle jag köpa en ny bakåtvänd stol. Att vända ett barn som kan sitta bakåt skulle jag inte göra. Om han kan ha kidfixen på lägsta läget är han ju inte alls särskilt lång så det det känns väldigt onödigt att vända.

• ZuMa

Ja, den vi har nu är i bra skick (det är bara vi som har haft den, och den är välskött). Vi hade planerat att byta stol nu i sommar, men det var innan vi insåg att lillebror fortfarande sitter bra bakåtvänt. (Annars hade vi köpt en ny stol för flera år sen). Men att köpa en ny bakåtvänd stol till en 5-åring känns inte så kul. Storebror fick vändas när han var ca 4½ år, så vi tog liksom för givet att vi kunde göra samma med lillebror.

Vilket är egentligen viktigast, ur säkerhetssynpunkt: längden eller åldern? Jag tänker som så att han borde ju sitta lika bra/lika dåligt framåtvänt vid 5 år, som andra 5-åringar även om han råkar vara lite kortare. (Som sagt var, han är alltså inte för kort för kidfixen). Jag vet att barn sitter bäst bakåtvänt, men det gör ju ALLA (även vuxna!). Jag bara funderar lite...

• Sisisisi

Båda är viktiga. För att hållas kvar av bilbältet bör barnet väga minst 18 kg och vara tillräckligt lång för stolen såklart. Men jag skulle säga att åldern är viktigast, ju senare man vänder desto bättre. Min son var tillräckligt stor längd-&viktmässigt att vändas när han var två år. Men en lika stor 5-åring är ju mer utvecklad och åker inte lika farligt framåt.

Jag måste vända mina barn runt 5-årsdagen då de är för stora att åka bakåtvänt då. Hade de varit mindre hade det varit självklart för mig att ha dem bakåt längre tid för som du skriver så är bakåtvänt alltid säkrast. Onödigt att vända när man inte måste...

• ZuMa

Jag tror han väger runt 17,5.  Men varifrån kommer vikten 18 kg? För Kidfixen är ju godkänd från 15 kg. Jag ska kolla med britax vad de säger om vår bakåtvända (Britax Eclipse, inköpt januari 2014. Men den är ju tillverkad någon gång under 2003 skulle jag tro). Jag insåg dock att den kanske inte är "för gammal" (10 år) än, beroende på när den är tillverkad 2003. Vi låter nog sonen sitta bakåtvänt tills han fyllt 5 iaf.

• Sisisisi
    ZuMa skrev 2013-03-17 16:09:22 följande:
    Jag tror han väger runt 17,5.  Men varifrån kommer vikten 18 kg? För Kidfixen är ju godkänd från 15 kg. Jag ska kolla med britax vad de säger om vår bakåtvända (Britax Eclipse, inköpt januari 2014. Men den är ju tillverkad någon gång under 2003 skulle jag tro). Jag insåg dock att den kanske inte är "för gammal" (10 år) än, beroende på när den är tillverkad 2003. Vi låter nog sonen sitta bakåtvänt tills han fyllt 5 iaf.

Rekommendationen säger minst 4 år och 18 kg. Bakåt till 5 år är iaf längre än de flesta har sina barn, det är bra
  • t0va
    Sisisisi skrev 2013-03-17 15:20:04 följande:
    Båda är viktiga. För att hållas kvar av bilbältet bör barnet väga minst 18 kg och vara tillräckligt lång för stolen såklart.
    Nej det stämer inte, finns inget som säger att man måste väga 18kg för att hållas kvar av bälet.

Men jag håller med om det andra, ha kvar stolen tills barnet växt ur den, vilken är det ni har? Åldern är det viktigaste eftersom barnets nacke inte klarar de påfrestningar som blir när huvudet åker framåt vid en krock. Men för varje resa man kan förlänga det bakåtvända åkandet så är det bäst för barnet som du skriver, vet barn som är över 6år som åker bakåtvänt. Så kör på det tills öronen når stolens högsta kant.

Sen när barnet växt ur stolen och man ska vända så måste barnet sitta bra i stolen.
  • Sisisisi
    t0va skrev 2013-03-17 22:02:24 följande:
    Nej det stämer inte, finns inget som säger att man måste väga 18kg för att hållas kvar av bälet.

Men jag håller med om det andra, ha kvar stolen tills barnet växt ur den, vilken är det ni har? Åldern är det viktigaste eftersom barnets nacke inte klarar de påfrestningar som blir när huvudet åker framåt vid en krock. Men för varje resa man kan förlänga det bakåtvända åkandet så är det bäst för barnet som du skriver, vet barn som är över 6år som åker bakåtvänt. Så kör på det tills öronen når stolens högsta kant.

Sen när barnet växt ur stolen och man ska vända så måste barnet sitta bra i stolen.

Nä, men ju mindre barnet är desto större är risken att barnet glider ur bältet. Det är ju därför man i länder där barnen åker framåt har dem i sele till 18 kg.
  • FrkJenny
    ZuMa skrev 2013-03-17 16:09:22 följande:
    15 kg är vad som är minimivikt för att bältet garanterat skall lösa ut vid en krock eller hastig inbromsning.
    Om bältet inte löser ut som det ska så fortsätter barnet framåt i färdriktningen tills det stoppas upp av instrumentbräda eller framförvarande stol, ungefär som om det inte haft något bälte alls. 

18 kg är NTFs minimirekommendation och den grundar sig troligen på att man bör ha barnet bakåtvänt tills stolen är urvuxen och att de bilstolar som har lägst högsta viktgräns räcker upp till just 18 kg. Och behåller man barnet bakåt till 18 fast man tänkt byta vid 15 så har barnet förhoppningsvis hunnit bli ganska mycket äldre och därmed ökat sina chanser att överleva.
    Bäst är förstås att sikta på att ha barnet bakåtvänt till 25 kg för att ytterligare öka chansen att klara en krock.
    ZuMa skrev 2013-03-17 14:25:42 följande:

Hur skulle ni göra med bilbarnstol för ett barn som är nästan 5 år, men som forfarande kan sitta (bra) bakåtvänt? Vi har insett att vår bakåtvända stol egentligen är för gammal (arv efter storebror). Så hur ska man göra då? Chansa på att ha kvar den bakåtvända tills lillebror vuxit ur den, trots att den kommer att ha passerat "bäst-före" (10 år)? Eller köpa en ny stol, bakåtvänd eller framåtvänd? Vi har provat storebrors framåtvända (Britax kidfix) och han sitter bra i den, om man drar ner nackstödet så långt det går (dvs. han är inte för kort för den). Meningen var från början att lillebror skulle överta storebrors, men jag tror vi köper en till istället i så fall. För storebror är inte så lång heller, så han får sitta ett tag till i bilstol. (ca 135 cm)

Jag skulle troligen behållit stolen året ut i alla fall, så att barnet åtminstone börjar närma sig sex år, och dessutom hinner komma en bit över 18 kg, gärna mer.
  • t0va
    FrkJenny skrev 2013-03-18 22:05:49 följande:
    15 kg är vad som är minimivikt för att bältet garanterat skall lösa ut vid en krock eller hastig inbromsning.
    Har du någon källa på det?

För då betyder det att ett babyskydd som väger 4kg ihop med en 3kg bebis inte garanterat hålls på plats av bilbältet vid krock. Har hört mågna som säger att det är så men fått svar från folk som kan barnsäkerhet i bil att det inte stämmer.
  • Dr Mupp
    t0va skrev 2013-03-18 22:39:16 följande:
    FrkJenny skrev 2013-03-18 22:05:49 följande:
    Har du någon källa på det?

För då betyder det att ett babyskydd som väger 4kg ihop med en 3kg bebis inte garanterat hålls på plats av bilbältet vid krock. Har hört mågna som säger att det är så men fått svar från folk som kan barnsäkerhet i bil att det inte stämmer.
    Ett babyskydd hålls inte på plats av bilbältet. Det bilbältet gör är att dra babyskyddet upp och ner som en kokong över bebisen. Det är därför huvudet inte får sticka över kanten på ett babyskydd och varför5 en bakåtvänd bilbarnstol är säkrare än ett babyskydd. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • t0va
    Dr Mupp skrev 2013-03-19 00:47:24 följande:
    Ett babyskydd hålls inte på plats av bilbältet. Det bilbältet gör är att dra babyskyddet upp och ner som en kokong över bebisen. Det är därför huvudet inte får sticka över kanten på ett babyskydd och varför5 en bakåtvänd bilbarnstol är säkrare än ett babyskydd. 
    ja kanske det men babyskyddet hålls ju ändå på plats av bältet och låser fast. Frk jenny säger ju att bältet inte fungerar om barnet väger under 15kg vilket är helt fel och jag undrar vad det är för källor på det.

Drar jag i bilens bälte så krävs det inte mycket kraft för att det ska låsa.
Svar på tråden Ny bilbarnstol, hur göra?