ZuMa skrev 2013-03-17 16:09:22 följande:
Jag tror han väger runt 17,5. Men varifrån kommer vikten 18 kg? För Kidfixen är ju godkänd från 15 kg. Jag ska kolla med britax vad de säger om vår bakåtvända (Britax Eclipse, inköpt januari 2014. Men den är ju tillverkad någon gång under 2003 skulle jag tro). Jag insåg dock att den kanske inte är "för gammal" (10 år) än, beroende på när den är tillverkad 2003. Vi låter nog sonen sitta bakåtvänt tills han fyllt 5 iaf.
15 kg är vad som är minimivikt för att bältet garanterat skall lösa ut vid en krock eller hastig inbromsning.
Om bältet inte löser ut som det ska så fortsätter barnet framåt i färdriktningen tills det stoppas upp av instrumentbräda eller framförvarande stol, ungefär som om det inte haft något bälte alls.
18 kg är NTFs minimirekommendation och den grundar sig troligen på att man bör ha barnet bakåtvänt tills stolen är urvuxen och att de bilstolar som har lägst högsta viktgräns räcker upp till just 18 kg. Och behåller man barnet bakåt till 18 fast man tänkt byta vid 15 så har barnet förhoppningsvis hunnit bli ganska mycket äldre och därmed ökat sina chanser att överleva.
Bäst är förstås att sikta på att ha barnet bakåtvänt till 25 kg för att ytterligare öka chansen att klara en krock.
ZuMa skrev 2013-03-17 14:25:42 följande:
Hur skulle ni göra med bilbarnstol för ett barn som är nästan 5 år, men som forfarande kan sitta (bra) bakåtvänt? Vi har insett att vår bakåtvända stol egentligen är för gammal (arv efter storebror). Så hur ska man göra då? Chansa på att ha kvar den bakåtvända tills lillebror vuxit ur den, trots att den kommer att ha passerat "bäst-före" (10 år)? Eller köpa en ny stol, bakåtvänd eller framåtvänd? Vi har provat storebrors framåtvända (Britax kidfix) och han sitter bra i den, om man drar ner nackstödet så långt det går (dvs. han är inte för kort för den). Meningen var från början att lillebror skulle överta storebrors, men jag tror vi köper en till istället i så fall. För storebror är inte så lång heller, så han får sitta ett tag till i bilstol. (ca 135 cm)
Jag skulle troligen behållit stolen året ut i alla fall, så att barnet åtminstone börjar närma sig sex år, och dessutom hinner komma en bit över 18 kg, gärna mer.