• Anonym (Liten)

Rådfråga om familjekris

Har länge haft problem med min mamma. Och nu har min pappa som är olyckligt kär i henne ställt sig på hennes sida med och försöker få hela världen hata mig. Jag är anmäld av dem för något jag inte gjort utan var bara självförsvar. Allt blir bara värre och värre. Jag har byt nummer och de har trakat min sambos jobb. Pressat mig på pengar och inga av mina syskon får umgås med mig men jag umgås med 2 iaf. Min mamma dricker ofta och älskar bråk mellan oss syskon och pappa försvarar henne hela tiden. Har två små bröder som håller henne sällskap med drickandet. Hon är arg på mig från början för när mina föräldrar skilde sig så valde jag att bo hos pappa. Min pappa har slagit min sambo Men påstår att det är tvärt om. Jag såg hela händelsen och min mamma gav sig på mig med och jag förvarade mig bara. Allt bråk starta med vad mina systrar ljugit om för en lille bror som slog mig först och min mamma försvara hans dåliga beteende. Han kasta en bomb på mig och min dotter som var 8 månader men som tur var träffa den bara mig. Han är själv två barns pappa och dricker ofta och är otrogen mot sin tjej. Mina föräldrar förvarar alltid de syskon som har problem och jag som har sambo, en dotter och skapligt bra ekonomi är den stora boven som bara bråkar. Fått skit alltid så länge jag kan minnas mina föräldrar slog oss även som små och stora. Vart kan man kontakta en expert där man kan prata ut med mina föräldrar. Jag är rädd och har mardrömmar. Min mamma har bråkat i många år och vill alltid starta bråk och säger sen är synd om mig alla bara bråkar på mig jag som är så snäll:/ ! Är så mycket som hänt i mitt liv och värre saker med sånt som inte får hända i en familj. Vart kan jag vända mig?

• Svar på tråden Rådfråga om familjekris
  • Anonym (Tanten)

Fy vad hemskt. Det låter som att den familjen du kommer från är och har varit totalt dysfunktionell. Ingenting av det du beskriver låter ett dugg normalt. Du kan inte rädda hela din familj. Det måste var och en av er göra på egen hand. Det absolut viktigaste man kan lära sig är att man aldrig kan förändra någon annan än sig själv. Och dessutom tror jag att du ändå måste börja med dig själv. Jag kan tänka mig att du har ett tungt bagage från din uppväxt att bearbeta innan du klarar av att hjälpa någon annan än dig själv. Om du bara fokuserar på dig själv ett tag, vilka sorters problem har du, hur mår du och vilken sorts hjälp skulle du vilja ha mer specifikt?

• Anonym (Liten)

Tack för svar. Ja jag mår Väldigt psykiskt dåligt och ledsen av allt. Att vara så baktalad är jobbigt med. Jag sticker ut från mängden tagit studenten, var duktig i skolan och jobbat och tagit hand om mig själv sen jag var 17 år då jag flytta men min kille jag hade då. Han misshandlade mig och slog mig dagligen i över fem år, kissade ner mig, höll fast mig och tog mig i bak och jag grät alltid. Konstiga år ändå att jag stannade kvar hos honom för jag vela inte flytta hem igen och var rädd för ensamheten. Mina föräldrar visste om att han slog mig i flera år men gjorde aldrig något. Han hotade mig att döda min familj om jag lämnade honom. Så mitt liv har varit ett helvete länge. Men nu har jag en underbar dotter och en snäll sambo. Träffar man mig så syns det inte på mig att jag mår dåligt då jag verkar så glad och inte har några problem alls fast jag har det. Men mår ändå bra fram och tillbaka men ständigt rädd.

• Anonym (Liten)

Aha aha aha

• Anonym (Tanten)

Det låter inte som din familj har mågon särskilt bra påverkan på dig. Jag vet att det är svårt att ta avstånd från sin familj men ibland mår man bättre utan dem. Tror du att det skulle vara möjligt för dig att inte låta dig dras med i deras konflikter?

• Anonym (Tanten)

Hur är det med din självrespekt. Inser du ditt värde och att du förtjänar att bli respektfullt behandlad? Eller tillåter du att andra kränker dig?

• Anonym (Liten)
    Anonym (Tanten) skrev 2013-03-18 16:13:05 följande:
    Det låter inte som din familj har mågon särskilt bra påverkan på dig. Jag vet att det är svårt att ta avstånd från sin familj men ibland mår man bättre utan dem. Tror du att det skulle vara möjligt för dig att inte låta dig dras med i deras konflikter?
    Har ingen kontakt sen snart 4 månader alls men de försöker få tag i mig och sprider dumma saker. Jag låter folk köra över mig förr men inte längre. De gillar ej att jag går emot. 
Svar på tråden Rådfråga om familjekris