• Sahög

Hur får jag mer mjölk! mystiska knep?

Jag har ammat sedan min son föddes i november men redan andra veckan var jag tvungen att börja med ersättning då han inte riktigt blev mätt. jag kan bara amma på ett bröst btw. nu börjar min lilla äta lite och han dricker ersättning och jag ammar typ bara en gång på natten/morgonen. jag har försökt med att amma mer för att det ska fyllas på mer men de fungerar inte. det enda som fungerat är när jag hand mjölkat från mitt andra bröst (vilket är sjukt jobbigt) då fylls båda på... men undrar om de finns andra knep om hur man kan få det att fyllas på. skriv alla knep ni kan, alla rykten allt! :)

• Svar på tråden Hur får jag mer mjölk! mystiska knep?
  • vad ska man heta

Vet att det är tjatigt, men ju mer du ammar ju mer mjölk får du. Alla som har minst ett bröst och en bebis som vill bli ammas kan amma. Dra ner på ersättningen!! Finns massa hjälp att få på amningshjälpen på Facebook tex. /hjälpmamma

• Maryam88

Koka upp vatten med anisfrön, kummin och fänkål. Sila bort fröerna och drick som te. Dummaste dricka ganska mycket. Typ 3 koppar om dagen minst. Jag brukade göra en literskanna och förvara i kylen. De fick min mjölkproduktion att öka mycket.

• mikroE

Erbjud bröstet ofta, det handlar om tillgång och efterfrågan i första hand. Ge mindre ersättning. Börja med att dra bort 10-20 ml och erbjud bröstet istället. Dra ned lite i taget med 1-2 dagars mellanrum. Det tar nämligen så länge för din kropp att kunna producera mer. Drick och ät så du orkar producera mjölk. Havre, mandel, mullbär och ägg är saker jag hört ska kunna förbättra produktionen. Jag tyckte själv att jag fick mer mjölk när jag åt mycket chokladbollar så kanske funkade havren för mig. Guinness ska vara en av de bästa ölsorterna för att öka produktionen, jag vet inte om den verkligen funkar bättre men det är en god öl i alla fall.

Det finns inga magiska knep dock. 

• cloudberry79

Brösten BLIR SLAPPA efter ett tag, det är HELT NORMALT! Alltså, man har inte spända bröst hela amningstiden! För att öka mängden - amma mer! Ligg mycket hud mot hud för att stimulera amningen och dra ner på ersättningen. Man kan ge samma bröst flera gånger, alltså amma bröst 1, sedan bröst 2 och sedan tillbaka till bröst 1, det sätter igång flera utdrivningar om man gör så.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Lily38

Jag har ammat fritt, ätit o druckit bra o har haft bra med mjölk hela tiden till min 6-månaders.. Aldrig pumpat el så. Brösten blir lite slappa o känns tomma efter ett tag men det betyder inte att mjölken är slut. Så länge bebisen växer så är det bara att köra på :)

• Lily38

Har ätit havregrynsgröt o druckit hallonbladste hela tiden visserligen.. Kanske har hjälpt något :)..

• k girl

Det som händer efter en tids amning är att: 1. man läcker mindre och mindre (om man läcker, inte alla gör det, och somliga läcker hela amningstiden), 2. brösten anpassar produktionen, så brösten blir mjukare. Spända bröst = överproduktion!, 3. utdrivningsreflexen kan kännas mindre och mindre. Jag känner inte av den alls och har inte gjort sedan min dotter var några månader gammal. 

Sen är det viktigt att veta, tycker jag, att produktionen kan gå upp och ner, men det är relativt enkelt att amma upp den igen om man bara ammar på signal. Du har fått bra tips: minska på ersättningen och amma oftare!

• Themis

Jag trodde inte på det men detta verkar banne mig funka, här är sammanfattningen från min presentation av fenomenet:

AMNINGSTE- vad är det och hur fungerar det?

Kanske gillar en del känslan av vit magi i att få en brun "hemlig" påse med lösviktste som heter amningste och kostar 25 kr/hg. Men för den som vill testa är det lika lätt att göra själv, och åtminstone jag har inte blivit besviken på effekten!!

Amningste bygger på de gamla medicinalväxterna och kryddorna fänkålsfrön, anisfrön och kummin. Det är kryddornas eteriska oljor som har mjölkstimulerande effekt.
    Fänkål omtalas som medicinalväxt med flera goda egenskaper redan i Eberspapyrusen, nerskriven av läkare i Egypten år 1550 f. Kr. Dessutom innehåller kryddorna ämnen som lugnar magen och som i små mängder kan gå över till bebisen genom mjölken och göra nytta. Ibland kan man även se amningste gjort på lusern, som är ett annat namn på växten alfalfa-alfafalfagroddar har ni kanske stött på tidigare.

Jag lagade te genom att ta 1 tsk anisfrön, 1 tsk fänkålsfrön och stöta i mortel. (Kummin tycker jag inte om) Sen tar man lite av ett te man tycker om och låter alltihop dra i tesilen i en jättekopp hett vatten i några minuter. Smakar mest te men med extra nyttigheter i!

För ett starkt amningste, ta dubbla mängden kryddor och koka kryddorna i tevattnet i tio minuter så att mer av de aktiva ämnena frigörs. OBS! Jag har inte testat detta senare själv eftersom jag hade mjölk så att det räckte, men jag märkte faktiskt skillnad på om jag hoppade över teet några dagar.

---

?A fanatic is one who can?t change his mind and won?t change the subject.? /Sir Winston Churchill
  • Ammaammama

Jag ammar varje timme när han är vaken och dricker Luzern-te som jag blandat i kummin, fänkål och anisfrön i. Fem teskedar i en liter kokande vatten. Gör en kanna på kvällen, sen dricker jag dysgenic efter, kallt eller värmer i micron. Funkar, i alla fall så känns det så :)

• Chocoholica

Testa lactation cookies! Jag körde med det ett tag. Sicken skillnad! Annars kan du testa några tabletter som heter Fenugreek. Kan ej namnet på svenska. Brewer's yeast som är den verksamma ingrediensen i kakorna finns i tablettform de med.

I'd give up chocolate but I'm no quitter
  • PrinsessanLeia

Med ettan dela made jag i början då hon ej gick upp i vikt, när hon var ca tre månader bestämde jag mig för att försöka helamma så jag satt i soffan hela eftermiddagarna ich bara ammade och efter en ävecka eller två kunde jag helamma. (Gav ersättning efter amning men kunde alltså sluta med det gradvis)

• scanmia

Strunta i bh:n, drick mycket vatten och ta en eller två heldagar i sängen med bebis hud mot hud och fri tillgång till bröstet och annan mat/ersättning bara om det blir ohållbart. Ja mycket mat och dryck till dig förstås.

Svar på tråden Hur får jag mer mjölk! mystiska knep?