• FrökenW

Hela middagar med plockmat?

Hur får man till en hel middag med bra plockmat till en 10-mån. Han älskar o äta själv. Får han makaroner o korv, äter han bara korv etc-.. Sen vill man ju gärna ha såsaktigt. Blandar ni allt? Eller lägger bredvid? Vilka grönsaker anv ni?

• Svar på tråden Hela middagar med plockmat?
  • Ema86

gurkbitar

köttbullar

lite större pasta än makaroner kanske är lättare att få tag på för barnet

korv
    leverpastejbitar

ärtor majs morot
    allt möjligt i småbitar som är lite mjukare hade jag gett

sås har aldrig uppskattats av min tjej som nu är 3 år o fortfarande inte intresserad av sås. inte heller om man blandar ihop             

• Natulcien

Det mesta går ju att plocka i sig. Vår son har t.ex. ätit både chili con carne och lasagne som "plockmat". Funkar fint, fast det blir ju lite kladd... Flört

Men normalt sett så har jag delat upp maten istället för att blanda ihop.
    Oftast blir det någon form av proteiner: t.ex. kycklingbitar, bitar av lax eller torsk, bitar av biff, korv eller köttbullar.
    Och så någon form av kolhydrater: potatis, pasta, ris (klibbigt är bra att plocka med), gnocchi etc.
    Och så grönsaker, t.ex.: kokt broccoli, kokt blomkål, kokt kålrot, kokt eller rå morot, ärtor, majs, brysselkål, stora vita bönor, kidneybönor etc.

• FrökenW
    Natulcien skrev 2013-03-18 14:50:31 följande:
    Det mesta går ju att plocka i sig. Vår son har t.ex. ätit både chili con carne och lasagne som "plockmat". Funkar fint, fast det blir ju lite kladd... Flört

Men normalt sett så har jag delat upp maten istället för att blanda ihop.
    Oftast blir det någon form av proteiner: t.ex. kycklingbitar, bitar av lax eller torsk, bitar av biff, korv eller köttbullar.
    Och så någon form av kolhydrater: potatis, pasta, ris (klibbigt är bra att plocka med), gnocchi etc.
    Och så grönsaker, t.ex.: kokt broccoli, kokt blomkål, kokt kålrot, kokt eller rå morot, ärtor, majs, brysselkål, stora vita bönor, kidneybönor etc.
    tack!
  • Mellanmjölkens land

Pastaskruvar var den typ av ris/pasta/potatis som funkade bäst för oss.

Eftersom dottern bara åt vissa typer av maten om vi la fram allt samtidigt (oftast grönsakerna men ibland bara pastan) fick hon en sak åt gången och vi började med det som för stunden var minst favorit.

Bland 8mån-maten finns frikadeller i buljong och de var perfekt ta-med-mat. Man tog en burk sånna, en liten matlåda pasta och en liten matlåda med t ex frysta ärtor. Jättesmidigt och man behövde åtminstone inte oroa sig för att frikadellerna skulle bli dåliga Som reservmat funkade de också bra de gånger vi inte hann laga nått som räckte till hela familjen innan dottern behövde äta.

Lax åt vi för övrigt mycket av i den åldern och vi ska absolut inte glömma broccolin som var det första hon lärde sig äta och som var den stora favoriten hela första året (vid 2 kan nog ärtor, gurka och oliver tävla när det gäller favoritmat men inte mycket annat).

Nu frågade du inte om frukost men jag kan ändå passa på att tipsa om frebacco-ringar. Det är osötade fling-ringar som faktiskt smakar riktigt gott. Innan dottern fick ordning på det där med sked lät jag dem blöta upp en liten stund i mjölk för att sen hälla av mjölken. Perfekt plockmat

• Mellanmjölkens land

Pastaskruvar var den typ av ris/pasta/potatis som funkade bäst för oss.

Eftersom dottern bara åt vissa typer av maten om vi la fram allt samtidigt (oftast grönsakerna men ibland bara pastan) fick hon en sak åt gången och vi började med det som för stunden var minst favorit.

Bland 8mån-maten finns frikadeller i buljong och de var perfekt ta-med-mat. Man tog en burk sånna, en liten matlåda pasta och en liten matlåda med t ex frysta ärtor. Jättesmidigt och man behövde åtminstone inte oroa sig för att frikadellerna skulle bli dåliga Som reservmat funkade de också bra de gånger vi inte hann laga nått som räckte till hela familjen innan dottern behövde äta.

Lax åt vi för övrigt mycket av i den åldern och vi ska absolut inte glömma broccolin som var det första hon lärde sig äta och som var den stora favoriten hela första året (vid 2 kan nog ärtor, gurka och oliver tävla när det gäller favoritmat men inte mycket annat).

Nu frågade du inte om frukost men jag kan ändå passa på att tipsa om frebacco-ringar. Det är osötade fling-ringar som faktiskt smakar riktigt gott. Innan dottern fick ordning på det där med sked lät jag dem blöta upp en liten stund i mjölk för att sen hälla av mjölken. Perfekt plockmat

• Antilopen

Natulcien gav jättebra tips. Min son har ätit själv från start, en del plockmat men mest kladdig mat faktiskt. Han började försöka äta själv med sked när han var 8 månader, vid ett år var han en fena på det. "Ihopkladdad" mat som han gillar är ris och korvstroganoff, ris och jordnötssås (med kyckling eller vegetarisk) ris med lax och citronsås, ris med kycklinggryta. Ja vi äter mycket ris En annan favorit är små bitar kokt potatis och morot, broccoli, majs och ärtor med en stor klick smör och örtkryddor (allt ihoprört).

Svar på tråden Hela middagar med plockmat?