• PiOmiO

Vi som köar till säd-donator på Sahlgrenska

Som rubriken lyder.
    Vi kan väl köa tillsammans och peppa under tiden.
    Hur lång tid har det tagit för dig? Hur länge har du köat?
    Kötid 1- 1,5år.

IVF-/Inseminations bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • Svar på tråden Vi som köar till säd-donator på Sahlgrenska
  • Varärstorken

Hepp hepp!
    Jag och flickvännen köar till Sahlgrenska. Skittråkigt!! Blir så avundsjuk på alla som iallafall får var inne i processen och som får försöka. Känns ju så frustrerande att bara vänta och vänta. Vi ställde oss i kö i juni 2012, så snart ett år!!

• PiOmiO

Å va kul att någon mer hittade hit=)
    Vi har försökt med IVF då de bedömde att det skulle finnas spermier för det, men när vi kom till äggplocket så fanns det plötsligt inga spermier i påsen =/ Snopet och ledsamt.
    Hade ju köat till IVF från mars 2012.
    Skulle ställa oss i kön för donerade spermier nu i februari, läkarna och donationsgruppen flyttade fram oss en aning i kön för att vi ju redan har köat. Så vi har "köat" i 6-7månader nu då.

Provar ni på andra vis nu under kö tiden eller väntar ni på Sahlgrenska? Vi har en fot inne i danmark också under tiden vi köar, men har inte kommit så långt där, första försöket med insemination hoppas vi blir nu i april =)

IVF-/Inseminations bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • Varärstorken

Vi har varit på Vitanova i Danmark men jag tyckte att det var så jobbigt med alla resor.
    Men funderar på att försöka i sommar ändå, det är lite lättare när man är ledig och inte behöver förklara för chefen varför man behöver vara ledig på "kanske torsdag eller fredag, eventuellt... jag återkommer".
    Har inte heller hängt med i svängarna vad gäller lagändringen i danmark och hur man nu måste beställa säd själv. Det känns lite besvärligt och dyrt.
    Samtidigt så vill jag det här mer än någonting annat och då spelar varken pengar eller att det är lite besvärligt någon roll.
    Jag är mest orolig för att tiden rinner ifrån mig, man blir ju inte direkt yngre.

• PiOmiO
    Varärstorken skrev 2013-04-02 18:16:34 följande:

Vi har varit på Vitanova i Danmark men jag tyckte att det var så jobbigt med alla resor.
    Men funderar på att försöka i sommar ändå, det är lite lättare när man är ledig och inte behöver förklara för chefen varför man behöver vara ledig på "kanske torsdag eller fredag, eventuellt... jag återkommer".
    Har inte heller hängt med i svängarna vad gäller lagändringen i danmark och hur man nu måste beställa säd själv. Det känns lite besvärligt och dyrt.
    Samtidigt så vill jag det här mer än någonting annat och då spelar varken pengar eller att det är lite besvärligt någon roll.
    Jag är mest orolig för att tiden rinner ifrån mig, man blir ju inte direkt yngre.

Precis.. Lagändringen verkar ha gått tillbaka... vad jag förstått.. vi började på gyngrönlund och då var vi tvungna att besälla eget säd från Cryos (inte spec svårt) Saken var den att vi provade pergotime och för att jag villa ha större chans och tänkte att det kanske kunde växa till sig kanske två-tre ägg istället för ett men svarade inte så jätte bra på behandlingen och jag som har sen ägglossning i vanliga fall (runt dag 20).... iaf det blev inte bra och säden han dessutom tina i sin kvävetank.. =/ så den fick kasseras.. frågade kliniken om de kunde förvara säden så de gjort innan de nya reglerna kom, men de kunde de inte. Bytte därför klinik till Sellmers som ligger i köpenhamn. Hade jounalsamtalet i söndags och på nästa ägglossning kör vi, i ostimulerad cykel..litar och hoppas på att kroppen fungerar som vanligt denna månaden, nu har vi två strån kvar som vi köpt på cryos, men fick även se sellmers donator lista och de har en diiiiger lång lista med många donatorer i sitt eget förråd.. och fyller på allt eftersom, så undra om den där regeln har gått tillbaka nu, vi kan även välja att förvara vår redan köpta säd hos dem och betala depotavgift i så fall, vilket är bra ifall ägglossning skulle utebli en månad.

Det är ju bara "en resa" per månad... Jag har inte sagt ngt.. har visserligen ett jobb där jag inte kan säga en vecka i förväg att jag inte kan jobba, då det är extremt svårt att få in folk som kan jobba för mig. Så åker vi så måste jag ringa och sjukanmäla mig, tråkigt men sant. har inte berättat på jobbet ännu, men överväger att göra det om det blir att jag måste vara borta längre/oftare...hittills har jag lyckats pricka in dagarna väldigt bra.. (jobbar obekväma arbetstider inom vården så har lyckats vara ledig på förmiddagar tidigare om jag behövt göra VUL osv)
  • Varärstorken

Vilken otur! När man fixar och planerar och beställer, bokar och förbereder och så vill inte kroppen samarbeta.
    Vad bra att Sellners kan både förvara och tillhandahålla säd. Utför de bara insemination eller kan man göra IVF där också? Jag valde Vitanova eftersom de gör både inseminationer och IVF, jag ville inte behöva byta klinik om jag behöver byta behandling. Nu vet jag inte hur de gör i dagsläget med säd och förvaring osv eftersom det inte varit aktuellt i dagsläget.
    Nu hoppas jag att jag kommer fram i kön på Sahlgrenska, skulle vara skönt att få göra några försök i Sverige där det är nära, lätt med språket och att juridiken är enklare och bättre för den som inte bär barnet.
    Vi kommer ju ändå få åka till danmark för syskonförsök så småningom. Förutsatt att det överhuvudtaget blir ETT barn. Känns ändå ok, vi har ju två livmödrar så funkar inte min så kan min flickvän bära. Men jag hade velat få uppleva känslan av att vara gravid och föda. Men det är ju en ren egotripp!

• PiOmiO
    Varärstorken skrev 2013-04-02 18:53:50 följande:
    Vilken otur! När man fixar och planerar och beställer, bokar och förbereder och så vill inte kroppen samarbeta.
    Vad bra att Sellners kan både förvara och tillhandahålla säd. Utför de bara insemination eller kan man göra IVF där också? Jag valde Vitanova eftersom de gör både inseminationer och IVF, jag ville inte behöva byta klinik om jag behöver byta behandling. Nu vet jag inte hur de gör i dagsläget med säd och förvaring osv eftersom det inte varit aktuellt i dagsläget.
    Nu hoppas jag att jag kommer fram i kön på Sahlgrenska, skulle vara skönt att få göra några försök i Sverige där det är nära, lätt med språket och att juridiken är enklare och bättre för den som inte bär barnet.
    Vi kommer ju ändå få åka till danmark för syskonförsök så småningom. Förutsatt att det överhuvudtaget blir ETT barn. Känns ändå ok, vi har ju två livmödrar så funkar inte min så kan min flickvän bära. Men jag hade velat få uppleva känslan av att vara gravid och föda. Men det är ju en ren egotripp!
    Ja,  otur har vi haft nog av nu tycker jag.. =S
    Bra fråga ang om de gör IVF där.. gick in och kollade på deras sida http://www.sellmerklinik.dk/sw/frontend/show.asp?parent=267903&layout=0 kollade på "prislistan" och ser faktiskt inte att de tar upp IVF där, tyvärr.. så långt tänkte jag inte, men det är smart som du tänker att välja en klinik där man kan göra båda.
    Jag tänker dock inte göra IVF i Danmark.. tyckte det var tillräckligt jobbigt att få tider för Ultraljud så det passade i behanlinden /cykeln / med arbetstiderna... dessutom så blev det ju så lätt fullbokat hos gynekologerna att det var svårt att få tider med kort varsel, så i så fall tänker jag vänta på att Sahlgrenska hör av sig.
    Ja men det är ju bra att ni har två livmödrar.. inte alla som har det Ni kanske ska skaffa tvillingar när ni ändå är i farten Skämt å sido. Självklart får vi först hoppas att det blir ETT barn innan vi vågar tänka på eventuella syskon.
    Ibland får man vara egositisk. Hur resonerade ni ang vem som skulle bära första barnet?! 
  • Varärstorken

Vi var väldigt överens om vem som ska försöka bära det första barnet. Jag är äldst och det är nu eller aldrig för min del. Min flickvän vill gärna att jag bär barnet, hon är väldigt stöttande. Men planen är att vi båda ska bära barn så småningom (om allt går som det ska). Så för min del blir det nog bara ett barn jag bär (om det går) sen får hon göra resten! :D
    Svårt att få till genetiska kopplingar bara, i Sverige på Sahlgrenska så verkar det ju helt kört på syskonförsöken och att få tillgång till samma sperma. Bättre i Danmark där man ju som ni kan köpa och deponera. Men samtidigt bryr jag mig inte så mkt om den genetiska kopplingen. Det är inte den som utgör vår familj. Det är väl mer nån sorts hjärnspöke om att det "ska vara så". 

• PiOmiO
    Varärstorken skrev 2013-04-03 08:57:33 följande:
    Vi var väldigt överens om vem som ska försöka bära det första barnet. Jag är äldst och det är nu eller aldrig för min del. Min flickvän vill gärna att jag bär barnet, hon är väldigt stöttande. Men planen är att vi båda ska bära barn så småningom (om allt går som det ska). Så för min del blir det nog bara ett barn jag bär (om det går) sen får hon göra resten! :D
    Svårt att få till genetiska kopplingar bara, i Sverige på Sahlgrenska så verkar det ju helt kört på syskonförsöken och att få tillgång till samma sperma. Bättre i Danmark där man ju som ni kan köpa och deponera. Men samtidigt bryr jag mig inte så mkt om den genetiska kopplingen. Det är inte den som utgör vår familj. Det är väl mer nån sorts hjärnspöke om att det "ska vara så". 

okey, ja de är ju bra resonerat=)
    precis! det skulle vara roligt men det är inte nödvändigt. många syskon liknar ju varandra inte ändå speciellt mycket.
    Finns en annan fördel också att beställa från cryos... man får en annan bild av donatorn. Vissa har utvidgade profiler och man kan se barnbilder på donatorn och lite om varför de ställer upp som donator. Den donatorn vi valt skrev att han såg hur sin syster mådde så dåligt utav att inte kunna bli gravid och fick vänta på donator för att de inte fanns så många då. så att han också ville ställa upp och hjälpa andra par. Känns fint att en dag få visa sitt barn när man ska berätta om donatorn osv.
    kolla in cryos hemsida. http://dk.cryosinternational.com/private-customers/donor-search.aspx#/Step1 
    Tror inte man får reda på något annat på kliniken om man inte köper den tjänsten. 
  • Varärstorken

Hej igen!
    Har följt dig lite via din blogg. Håller tummarna för att det går vägen nu för er!
    Själv känner jag mig asdepp... Ringde Sahlgrenska för att höra hur det går med köandet.
    Vi har ju snart stått ett år och det lät på dem när vi ställde oss i kön att det var väl runt året väntetiden låg på.
    Så jag har ju gått runt och inbillat mig att kanske kanske så får vi kallelsen innan sommaren.
    Men, nu är besvikelsen ett faktum. De kallar för tillfället från november 2011. Det betyder att det är minst 7 månaders köande kvar. MINST! För att inte tala om att de har helt stängt hela juli, så då blir det säkerligen 8 månader.
    Fy F...a.....n... säger jag bara.

• PiOmiO
    Varärstorken skrev 2013-05-04 15:50:03 följande:
    Hej igen!
    Har följt dig lite via din blogg. Håller tummarna för att det går vägen nu för er!
    Själv känner jag mig asdepp... Ringde Sahlgrenska för att höra hur det går med köandet.
    Vi har ju snart stått ett år och det lät på dem när vi ställde oss i kön att det var väl runt året väntetiden låg på.
    Så jag har ju gått runt och inbillat mig att kanske kanske så får vi kallelsen innan sommaren.
    Men, nu är besvikelsen ett faktum. De kallar för tillfället från november 2011. Det betyder att det är minst 7 månaders köande kvar. MINST! För att inte tala om att de har helt stängt hela juli, så då blir det säkerligen 8 månader.
    Fy F...a.....n... säger jag bara.
    Hej! Vad roligt att höra att du följer min blogg! =) Tack för att jag får låna dina tummar, i början kändes de verkligen som att de skulle gå vägen med alla de symtom och bubbel jag hade, Men nu börjar de ebba ut.. Visst det känns fortfarande liiite då och då.. och lite fler ilningar nu, men känns som ju närmare testdagen jag kommer desto mer tror jag inte att det fungerar.
    Som du säkert såg på min blogg så går det ju att köpa ur klinikens "sädförråd" igen, vilket underlättar !!
    Vi kände att vi inte ville vänta på Sahlgrenska, och nu är jag väldigt glad för beslutet. Vill inte stå "still" och vänta längre, har väntat tillräckligt. fungerar det inte i danmark nu så har vi ju sahlgrenska som andra hand Du vet väl dessutom att det går att göra avdrag för vård utomlands om vi inte kan bli erbjudna vård i sverige inom rimlig tid... rimlig tid är INTE ett år eller ett och ett halvt år! Men det är ju om man får likvärdigvård som finns i sverige alltså öppendonator, (inte anonym) då det inte erbjuds i Sverige.

Kram* 
  • Varärstorken

Vet du hur det funkar (om det funkar) med vårdgaranti eller liknande i Sverige.
    Jag vet att Uppsala till exempel inte har någon kö. Jag funderar på om man kan kräva att
    få vård där istället.
    Har en kompis i Stockholm som köade av samma anledning som vi, och de blev erbjudna att åka till ett annat landsting eftersom det tog så lång tid.
    Men samtidigt står det på SU´s sida att donationsverksamheten inte omfattas av vårdgarantin.
    Vilket är konstigt! När jag läser på Uppsalas sida står det att de följer vårdgarantin även när det gäller IVF och donationsverksamheten.....

• PiOmiO
    Varärstorken skrev 2013-05-04 17:15:31 följande:

Vet du hur det funkar (om det funkar) med vårdgaranti eller liknande i Sverige.
    Jag vet att Uppsala till exempel inte har någon kö. Jag funderar på om man kan kräva att
    få vård där istället.
    Har en kompis i Stockholm som köade av samma anledning som vi, och de blev erbjudna att åka till ett annat landsting eftersom det tog så lång tid.
    Men samtidigt står det på SU´s sida att donationsverksamheten inte omfattas av vårdgarantin.
    Vilket är konstigt! När jag läser på Uppsalas sida står det att de följer vårdgarantin även när det gäller IVF och donationsverksamheten.....

A de där med vårdgarantin blir jag inte klok på !!
    Vet att de inte gällde när vi gjorde IVF heller... de var ju riktigt långa väntetider redan då. därför vi inte gör om det misstaget.

http://langtanofinafrun.blogg.se/ Här är två tjejer som är i samma situation som er, de har precis varit i danmark och gjort IVF, och hade ET i fredag. om du vill ha lite mer spännande läsning. 
  • Baby2014
    Varärstorken skrev 2013-05-04 17:15:31 följande:
    Vet du hur det funkar (om det funkar) med vårdgaranti eller liknande i Sverige. Jag vet att Uppsala till exempel inte har någon kö. Jag funderar på om man kan kräva att få vård där istället. Har en kompis i Stockholm som köade av samma anledning som vi, och de blev erbjudna att åka till ett annat landsting eftersom det tog så lång tid. Men samtidigt står det på SU´s sida att donationsverksamheten inte omfattas av vårdgarantin. Vilket är konstigt! När jag läser på Uppsalas sida står det att de följer vårdgarantin även när det gäller IVF och donationsverksamheten.....

Finns ju något som heter fritt vårdval också! Ni har rätt att välja själva vart ni vill få er behandling. Det har inget med vård garantin att göra. Ring till er lokala klinik och säg att ni vill nyttja fritt vårdval så kommer de att hjälpa er, annars ring patientnämnen i ert landsting och be om hjälp.
  • Varärstorken
    Baby2014 skrev 2013-05-06 07:05:17 följande:

Finns ju något som heter fritt vårdval också! Ni har rätt att välja själva vart ni vill få er behandling. Det har inget med vård garantin att göra. Ring till er lokala klinik och säg att ni vill nyttja fritt vårdval så kommer de att hjälpa er, annars ring patientnämnen i ert landsting och be om hjälp.
    Tack för ett bra tips! Ska pröva!
  • Varärstorken
    Baby2014 skrev 2013-05-06 07:05:17 följande:

Hej.
    Jag har nu ringt 1177 (sjukvårdsupplysningen) och frågat om detta med fritt vårdval och vårdgaranti, har även läst om det på nätet. 1177 hänvisade mig till Sahlgrenska, jag ringde dit och de säger att det inte är möjligt med fritt vårdval gällande detta! Vårdgarantin gäller inte heller.
    Jag försökte fråga varför men det var bara nej.
    Har även försökt ringa till "frågor och svar om vårdgarantin och fritt vårdval i västra götaland" men inte kommit fram trots upprepade försök. SUCK!

Det verkar som att de kan bestämma detta hur som helst, trots politiska beslut.
    :(
  • Baby2014

Ring patientnämnden och fråga! Oftast har de dålig koll och ger besked ändå. Jag fick känpa som en dåre för att få igenom en GBP operation på sjukhuset v mitt val. Till slut gick det, ge inte upp.

Svar på tråden Vi som köar till säd-donator på Sahlgrenska