Vi som köar till säd-donator på Sahlgrenska
Som rubriken lyder.
Vi kan väl köa tillsammans och peppa under tiden.
Hur lång tid har det tagit för dig? Hur länge har du köat?
Kötid 1- 1,5år.
Som rubriken lyder.
Vi kan väl köa tillsammans och peppa under tiden.
Hur lång tid har det tagit för dig? Hur länge har du köat?
Kötid 1- 1,5år.
Hepp hepp!
Jag och flickvännen köar till Sahlgrenska. Skittråkigt!! Blir så avundsjuk på alla som iallafall får var inne i processen och som får försöka. Känns ju så frustrerande att bara vänta och vänta. Vi ställde oss i kö i juni 2012, så snart ett år!!
Å va kul att någon mer hittade hit=)
Vi har försökt med IVF då de bedömde att det skulle finnas spermier för det, men när vi kom till äggplocket så fanns det plötsligt inga spermier i påsen =/ Snopet och ledsamt.
Hade ju köat till IVF från mars 2012.
Skulle ställa oss i kön för donerade spermier nu i februari, läkarna och donationsgruppen flyttade fram oss en aning i kön för att vi ju redan har köat. Så vi har "köat" i 6-7månader nu då.
Provar ni på andra vis nu under kö tiden eller väntar ni på Sahlgrenska? Vi har en fot inne i danmark också under tiden vi köar, men har inte kommit så långt där, första försöket med insemination hoppas vi blir nu i april =)
Vi har varit på Vitanova i Danmark men jag tyckte att det var så jobbigt med alla resor.
Men funderar på att försöka i sommar ändå, det är lite lättare när man är ledig och inte behöver förklara för chefen varför man behöver vara ledig på "kanske torsdag eller fredag, eventuellt... jag återkommer".
Har inte heller hängt med i svängarna vad gäller lagändringen i danmark och hur man nu måste beställa säd själv. Det känns lite besvärligt och dyrt.
Samtidigt så vill jag det här mer än någonting annat och då spelar varken pengar eller att det är lite besvärligt någon roll.
Jag är mest orolig för att tiden rinner ifrån mig, man blir ju inte direkt yngre.
Vi har varit på Vitanova i Danmark men jag tyckte att det var så jobbigt med alla resor.
Men funderar på att försöka i sommar ändå, det är lite lättare när man är ledig och inte behöver förklara för chefen varför man behöver vara ledig på "kanske torsdag eller fredag, eventuellt... jag återkommer".
Har inte heller hängt med i svängarna vad gäller lagändringen i danmark och hur man nu måste beställa säd själv. Det känns lite besvärligt och dyrt.
Samtidigt så vill jag det här mer än någonting annat och då spelar varken pengar eller att det är lite besvärligt någon roll.
Jag är mest orolig för att tiden rinner ifrån mig, man blir ju inte direkt yngre.
Vilken otur! När man fixar och planerar och beställer, bokar och förbereder och så vill inte kroppen samarbeta.
Vad bra att Sellners kan både förvara och tillhandahålla säd. Utför de bara insemination eller kan man göra IVF där också? Jag valde Vitanova eftersom de gör både inseminationer och IVF, jag ville inte behöva byta klinik om jag behöver byta behandling. Nu vet jag inte hur de gör i dagsläget med säd och förvaring osv eftersom det inte varit aktuellt i dagsläget.
Nu hoppas jag att jag kommer fram i kön på Sahlgrenska, skulle vara skönt att få göra några försök i Sverige där det är nära, lätt med språket och att juridiken är enklare och bättre för den som inte bär barnet.
Vi kommer ju ändå få åka till danmark för syskonförsök så småningom. Förutsatt att det överhuvudtaget blir ETT barn. Känns ändå ok, vi har ju två livmödrar så funkar inte min så kan min flickvän bära. Men jag hade velat få uppleva känslan av att vara gravid och föda. Men det är ju en ren egotripp!
Vi var väldigt överens om vem som ska försöka bära det första barnet. Jag är äldst och det är nu eller aldrig för min del. Min flickvän vill gärna att jag bär barnet, hon är väldigt stöttande. Men planen är att vi båda ska bära barn så småningom (om allt går som det ska). Så för min del blir det nog bara ett barn jag bär (om det går) sen får hon göra resten! :D
Svårt att få till genetiska kopplingar bara, i Sverige på Sahlgrenska så verkar det ju helt kört på syskonförsöken och att få tillgång till samma sperma. Bättre i Danmark där man ju som ni kan köpa och deponera. Men samtidigt bryr jag mig inte så mkt om den genetiska kopplingen. Det är inte den som utgör vår familj. Det är väl mer nån sorts hjärnspöke om att det "ska vara så".
Hej igen!
Har följt dig lite via din blogg. Håller tummarna för att det går vägen nu för er!
Själv känner jag mig asdepp... Ringde Sahlgrenska för att höra hur det går med köandet.
Vi har ju snart stått ett år och det lät på dem när vi ställde oss i kön att det var väl runt året väntetiden låg på.
Så jag har ju gått runt och inbillat mig att kanske kanske så får vi kallelsen innan sommaren.
Men, nu är besvikelsen ett faktum. De kallar för tillfället från november 2011. Det betyder att det är minst 7 månaders köande kvar. MINST! För att inte tala om att de har helt stängt hela juli, så då blir det säkerligen 8 månader.
Fy F...a.....n... säger jag bara.
Vet du hur det funkar (om det funkar) med vårdgaranti eller liknande i Sverige.
Jag vet att Uppsala till exempel inte har någon kö. Jag funderar på om man kan kräva att
få vård där istället.
Har en kompis i Stockholm som köade av samma anledning som vi, och de blev erbjudna att åka till ett annat landsting eftersom det tog så lång tid.
Men samtidigt står det på SU´s sida att donationsverksamheten inte omfattas av vårdgarantin.
Vilket är konstigt! När jag läser på Uppsalas sida står det att de följer vårdgarantin även när det gäller IVF och donationsverksamheten.....
Vet du hur det funkar (om det funkar) med vårdgaranti eller liknande i Sverige.
Jag vet att Uppsala till exempel inte har någon kö. Jag funderar på om man kan kräva att
få vård där istället.
Har en kompis i Stockholm som köade av samma anledning som vi, och de blev erbjudna att åka till ett annat landsting eftersom det tog så lång tid.
Men samtidigt står det på SU´s sida att donationsverksamheten inte omfattas av vårdgarantin.
Vilket är konstigt! När jag läser på Uppsalas sida står det att de följer vårdgarantin även när det gäller IVF och donationsverksamheten.....
Ring patientnämnden och fråga! Oftast har de dålig koll och ger besked ändå. Jag fick känpa som en dåre för att få igenom en GBP operation på sjukhuset v mitt val. Till slut gick det, ge inte upp.