• Turbo2013

Pumpar men får knappt ut någon mjölk!

Hej!
    Jag har ett bekymmer... försöker pumpa mjölk (har Medela manuell bröstpump) och vet jag har mjölk (när jag klämmer med handen sprutar det) men får knappt ut något med pumpen. Blir typ 10ml varje gång. Har försökt pumpa direkt efter amning, men det händer inget. Har nu provat att låta det gå ca 1 timme sen pumpa, ger ngt mer men inget wow. Hon äter var 3e timme så vågar inte pumpa senare... så hon får när hon vill ha.
    Har inte pumpat på natten..orkar inte det... Försöker istället pumpa vid varje tillfälle på dan/kvällen.

Har pumpat i 3 dagar nu och har bara massa småpåsar i frysen...frustrerande.

Vad gör jag för fel? Jag trycker fort i apparaten för jag förstår det måste vara tryck...men det händer inte mkt... Ser att det skvätter lite, blir immigt så något händer ju men får ingen mjölk..

Några tips??  

• Svar på tråden Pumpar men får knappt ut någon mjölk!
  • Emmelié89

Då min dotter kom tidigt o hade sond fick jag med mig en medela elektrisk pump hem, fick högst 30ml sammanlagt o var helt bombsäker på att jag inte fått igång mjölken, tillslut sa dom till mig att sluta pumpa o bara amma, det rann ur tösens mungipor o nu när hon blivit av med sonden går hon upp fint i vikt, men fortfarande kommer det högst 30ml när jag pumpar!! Så det verkar som att det inte är alla som får det till att funka med pumpen men endå har så det räcker till barnet

• narie24

Jag hade oxå jättesvårt. Tog veckor att samla ihop till att kunna hitta på ngt på egen hand. Nätter och morgon lättast.
    Ett litet tips (flummiga jag vet), är att andas lugnt, sitt framåtlutad och stimulera bröstvårtorna tills det börjar sticka i brösten- få börjar du pumpa!

• pluralfamilj

prio nr 1:

bröstmjölk tillverkas bara om man äter bra, dricker bra, inte stressar och är i närheten av sitt barn så mycket som möjligt.

det är OTROLIGT så lätt det kan vara att glömma dessa detaljer

utöver det så kunde inte jag heller pumpa ur några större mängder (den enda gång det kom riktigt mycket var när man var ute och drack öl, det är inte riktigt det man tänker på att spara :-P)

handmjölka var det enda som dög och mina tuttar DOG när jag försökte med mer än 100 cc,

ersättning, någon?

allvarligt talat så funkar itne pumpen för alla och då är ersättning faktiskt ett fullgott alternativ! DUMT att sabba amningen för att försöka pumpa...

lycka till!                        

• Takex

Min son sover länge i ergon och då brukade jag passa på att pumpa för brösten blev sådär stora. Då kunde jag få ut 150-200ml.

Annat tips är att pumpa när hon äter, min son är 5,5 månader men nöjer sig fortfarande med bara ett bröst och utdrivningen går ju igång på båda :)

• Ellikapellika

Jag har bara läst TS så kanske du redan fått detta tips. Ber om ursäkt för upprepningen i så fall.

Jag pumpar samtidigt som bebisen ammar då bebsens sugande sätter igång utdrivningsreflexen på det andra bröstet. På så sätt får jag ut 90-120ml.
    Annars får jag inte heller ut mer än 10-15ml.
    Prova, kanske det fungera bra för dig med :)

• Turbo2013

Hej igen!
    Ska testa pumpa på andra bröstet när hon äter. Tänker bara att hoppas då d räcker för henne att äta på ett bröst... Brukar köra båda nu men kanske är "övermatning"...

En annan sak, jag pumpar för att kunna ta min medicin vid migrän så hon ändå kan få mjölk. Men då är d jag som ger flaskan.. Tror ni d går eller kommer hon bli förvirrad?

Trevlig kväll!

• Ellikapellika

Jag tror inte just att det är vem som ger henne flaskan som är förvirrande. Däremot kan hon bli förvirrad av att äta flaska och amma så det kan vara vettigt att ge med kopp (finns på apoteket) eller ur pipmugg om du vill vara säker på att hon inte ratar bröstet för flaskan sen.

F.ö så kan alkoholfri öl hjälpa till att öka mjölkmängden. Tror det är Humlen i ölet som ökar mjölkproduktionen.
    Men det var inte mer mjölk du behövde utan tips på hur man får ut den ;)

• Turbo2013

Hej!
    Har nu privat att pumpa när hon äter, succé!! Det som e trixigt är att hålla henne och pumpen samtidigt men får tränað???

En annan fråga, hur mkt äter en 8 veckors? Dvs hur mkt bör pumpas ut om d ska räcka för en måltid?

• hannis

Turbo2013:

Det går inte att svara på eftersom alla barn är olika. Min son åt aldrig mer än 120 ml från flaska oavsett ålder.

• Inorr02

Min dotter föddes förtidigt i vecka 33+4 så hon hade sond första månaden och jag fick pummpa.

Jag fick igång det genom att hännga halvligga på koppen och rikigt trycka brösten mot den medans den pumpa då kom det igång och mjälken ökade i mängd.   

• Lily38

Jag har en MAM handpump o först när jag började pumpa så kom det inte ut så mkt men jag fortsatte o pumpa o satt säkert 20 min o hade tillslut fått ut 120 ml ! Det kändes som att det tog en bra stund innan det rann till ordentligt o sen ändrade jag på tratten lite då o då, det var lite tålamodskrävande

Svar på tråden Pumpar men får knappt ut någon mjölk!