• londonkarin

Jobb fördelning hemma - hur gör ni?

Jag och min man bor i hus och har 2 små barn. Han jobbar 8-19 varje dag (mån till fre). Jag är hemma med barnen för tillfället vilket betyder att jag gör alla hushållssysslor (verkl ALLT). Mannen kommer hem och läser ev saga för barnen innan läggdags. Jag vet att Han jobbar långa dagar och det är Han som tjänar pengarna men jag tycker fortf att det är orättvist att jag gör allt hemma, tar barnen på aktiviteter, lagar mat, städar osv osv. Tycker ni att jag borde acceptera läget och fortsätta slita eller be honom att hjälpa till? Om jag går ut en lördag i nån timme för mig själv säger han att han "barnvaktar' barnen. Han är dessutom väldigt slarvig så jag städar ofta efter honom också! Jag är ganska pedantisk och tål inte alltför mkt röra. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Jobb fördelning hemma - hur gör ni?
  • Tow2Mater

Helger borde ni ju hjälpas åt, men är du hemma i veckorna tycker jag du kan skota hemmet och barnen under den tiden, och pappa kan få lite kvalitets-lektid t ex med dem på kvällarna.

• LinneaJosie

Helgerna- hjälpas åt. Jobbar han 11h/dag i veckorna så förstår jag om det inte blir mycket gjort då. Ska inte han vara fl något?

• Natulcien

Med så långa arbetsdagar så förstår jag att han inte hinner med så mycket mer än att umgås med barnen när han kommer hem. Men på helgerna borde han ju kunna ta hand om hemmet! Då kan ju han göra allt det som du gör på vardagarna.
    Sen kan det ju också vara så att du binder ris åt din egen rygg genom att ha för höga krav på ett "perfekt" hem..? Att vara pedantisk kanske inte fungerar just nu...? Sänk nivån lite, för din egen skull. Du kan ju inte belasta din man för att du är pedant..? Och städar du efter honom så får du ju skylla dig själv lite grann. Det borde du sluta med omedelbart om du vill att han ska göra ett handtag.

• intetnyttpåplusfronten

Men om han ska sköta hemmet och barnen på helgerna, vad ska hon göra då? Ska hon få vara ledig på helgen då men inte han? Ska han aldrig få vara ledig?
    Ta en dag var i helgen tycker jag, då ni får en varsin ledig dag. Tex kanske han kan få sova ut på lördagen och inte behöva göra något hemma och sedan får du sova ut på söndagen och inte behöva göra nånting hemma. 

Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum. varedu.blogg.se
  • Tisse

Jag tar barnen, tvättar, plockar undan om dagarna.
    Mannen brukar fixa maten och damsuga när det behövs 

• Ramborg

Säg till honom att all den markservice han får nu, förväntar du dig när det är hans tur att vara föräldraledig. Det brukar göra att man kan komma överens om ett sätt som passar båda!

42.
  • Natulcien
    intetnyttpåplusfronten skrev 2013-03-18 16:00:20 följande:
    Men om han ska sköta hemmet och barnen på helgerna, vad ska hon göra då? Ska hon få vara ledig på helgen då men inte han? Ska han aldrig få vara ledig?
    Ta en dag var i helgen tycker jag, då ni får en varsin ledig dag. Tex kanske han kan få sova ut på lördagen och inte behöva göra något hemma och sedan får du sova ut på söndagen och inte behöva göra nånting hemma. 
    Men han ska väl inte ta både barnen och hemmet på helgen? Så menade inte jag, i alla fall. Den ena tar barnen och den andra hemmet. Vill någon vara ledig, så får de ju turas om att ta alltihop och låta varanna vara lediga.
  • londonkarin

Tack alla, alltid bra att höra andras åsikter. Det är ju det som är så svårt det här med familjelivet....Han är trött efter en veckas arbete och jag är trött på att alltid städa, laga mat osv. Vi bor utomlands så pappa ledighet fiinns ej.

• Dina08

Jag skulle inte ha överlevt psykiskt med småbarn om min man hade jobbat till 19! Jag hade behov av att prata av mig och få avlastning, så det var bäst för oss alla att han slutade 16-17, annars hade det gått ut över barnen. Jag är uppvuxen med en ständigt arbetande pappa och vet hur ensamt och sorgligt det är, även för barnen.

• Copyjulia

Vi har en liknande situation och har sedan en tid tillbaka kommit överens om att min sambo tar hand om vår son 2 h varje vardagkväll. Helgerna delar vi lika. Vi har också en gemensam 'städdag' ungefär varannan vecka, i övrigt är det jag som städar, tvättar etc. Kanske verkar fånigt att ha det så uppgjort men vi tjafsar mkt mindre sen vi började med detta.

• Natulcien
    londonkarin skrev 2013-03-18 16:34:40 följande:
    Tack alla, alltid bra att höra andras åsikter. Det är ju det som är så svårt det här med familjelivet....Han är trött efter en veckas arbete och jag är trött på att alltid städa, laga mat osv. Vi bor utomlands så pappa ledighet fiinns ej.
    Om han inte "ser" vad som behövs göras, så kanske ett städschema kan fungera en period, för att få rutin på det?

• londonkarin

Hehe ja jag blir lite smått galen ibland på dessa långa dagar! Ett städ schema hade vi förut men jag tyckte till sist att det var bättre att få det överstökat under veckan så vi kan ha kul på helgen istället (igen, mitt eget fel!). Blir extra bitter när jag måste gora typiska "manliga' saker som tvätta bilen, klippa gräsmattan osv. Vårt hus var dessutom ett renoveringsprojkt (förstår inte hur vi tänkte?? Inget att rekommendera med små barn!!) så det har alltid varit nåt son behover goras!

Svar på tråden Jobb fördelning hemma - hur gör ni?