• Anonym

Hjälp, får panik över bonussonen!

Skriver bara problemet rakt ut utan att förklara omkringliggande faktorer. Jag har haft lite kämpigt senare tid och veta min plats som bonusmamma då förhållandena ändrats och kände mig trygg i min plats men har känt att mina åsikter inte längre verkar välkomnande och jag har känt mig i vägen och att jag helt plötsligt inte ska lägga mig i , jag har haft och har mkt ansvar mot hans barn och hjälper gärna till med hämtningar/ lämningar när han bet mig och även ekonomiskt, ja på alla sött och vis har jag varit delaktig i barnens liv för det är det han velat och även jag. Men har känt på senare tid att jag ska ställa upp men får inte tycks och tänka saker och har försökt prata med min sambo då jag känt att nåt är fel och börjat rannsaka mig själv och undrat vad tusan om jag gjort nåt fel och ännu mer frustrerande att inte få ett svar på vad som helt plötsligt vänt och velat veta var han vill ha mig så vi kan samspela. Men har då börjat dra mig undan och engagerar mig inte och har inte lagt mig i diverse problem och valt att vara väldigt neutral då han verkat ha velat det? Förvirrad skälv men då när han igår frågar mig om ett brev som han fått från skolan som är ett enkelt brev där de står väldigt lite info och om att de haft ett möte ang hans sons skoldiruation och frågar mig varför de skickar ut den men utan medföljande förklaring och sa då bara kort att jag inte hade en aning då han och barnets mamma var på utvecklingssamtalen ang han i skolan och du berättade inget för mig om det så jag har faktiskt ingen aning vad det handlar om, prata med exet och fråga henne. Då brister han och går iväg och stället sig köket och bara blänger och jag undrar vad som tog till honom och sa jag nåt fel? Och tog upp att han blivit så konstig och han ville inte ge mig nåt svar. Sen pratade vi idag och han säger att han mår dåligt och går igenom en kris nu och klarar inte av att jag " pressar" honom i att skaffa hjälp till barnen ( hans barn har väldiga problem på många håll och kanter) och sa då till honom att jag pressar inte utan vill bara hjälpa barnen och ge råd och tips om psykologer och utredningar m.m har inte vart menat att pressa utan mer att tiden går och nya problem uppdagas och barnen mår dåligt och jag känner stress att de ska få hjälp. Men han förklarar nu för mig att han mår så dåligt och vill bara att jag ska stå vid sidan av och säga uppiggande uppmuntringar, självklart kan jag det. Men så nyss fick jag syn på en stor bunt papper och läste. Det var en utredning från skolan som är 15 sidor långt och de beskriver pojkens alls problem i skolan och att han slåss och är otroligt under utvecklad i ALLA punkter. Och de klarar inte av honom och de vill att föräldrarna ska agera och få en utredning på honom och han utvecklad inte i skolan då han vägrar gå in på lektionerna och slåss och allt negativt som kan stå stod i detta brev och jag fick panik när jag läste detta att så här kan de inte fortsätta en dag till , det är det värsta fall jag nånsin läst om och det är min bonusson. Vet att han har stora problem och det är det jag " pressar" om då inget händer från föräldrarnas sida men nu är pappan i kris och jag ska hålla mig undan och bara se på som han själv bett om och mamman är helt ossmarbetsvillig och bryr sig inte. Den enda som bryr sig går igenom en kris nu i form av utbrändhet ,, vad i helskotta ska jag ta mig till? Jag får inte lägga mig i men när jag läste detta brev fick jag panik , det är verkligen bråttom och han behöver hjälp direkt då situationen i skolan är helt utom kontroll. Önskar jag kunde bifoga brevet men det är 15 sidor långt och alla skulle känna att det är helt sjukt för att vara sant att en pojke kan ha sådana många problem och var hemskt att läsa och känna att jag kommer inte kunna sova i natt av oro. Vad ska jag göra ? När jag inte kan pressa pappan och mamman inte bryr sig och är inte intresserad att prata med mig, :(((

• Svar på tråden Hjälp, får panik över bonussonen!
  • Lindsey Egot the only one

Låter som om du är den enda vuxna i denna soppan.

• Anonym

Ja det är otroligt förvirrande och en soppa jag helst inte ens vill befinna mig i. Jag älskar min sambo och han är verkligen en genom snäll och omtänksam människa och att han tagit på sig så mkt att han själv nu gått i väggen när hans barn verkligen verkligen behöver honom som mest och att jag pressar på blir för honom för mycket nu när han mår så dåligt. Samtidigt som jag bara skriker inombords att de finns inget utrymme för att må dåligt nu så lider jag samtidigt med honom och vill hjälpa men min hjälp blir bara att situationen känns tyngre för han. Finns inte i min värld att lämna min sambo då vi har ett gemensamt barn på 4 månader och jag hållet hårt på att hålla ihop min familj då jag nu är ännu mer emot separerade förhållanden för barn efter min upplevelse i att samarbete ska vara så svårt. Man kan tycka att jag är den enda vuxna i detta men är 8 år yngre och mitt första barn som jag skyddar och värnar över och är mitt allt och vill ha ordning på detta för min familjs skull, vill inte behövs sitts och oroa mig över detta när jag egentligen behöver återhämta mig för natten och vara full med energi när min lilla bebis vaknar men att allt förändrats så radikalt och trodde aldrig jag skulle hamna i kläm på detta vis. Känner att jag bara vill skrika loss på dom så de vaknar och står upp för sin son., min sambo mår dåligt men förtvivlande när de är helt fel tillfälle och önskar mamman kanske kunde ta det större lasset då pappan är utbränd men finns anledning till detta har hänt och det är att han dragit det stora lasset själv men varför låter han mig inte hjälpa honom? För barnens skull , förstår inte , gör verkligen inte det :(

• Lindsey Egot the only one

Har barnen varit hos BUP? De ska ha team som fångar upp familjen när man får sådana här besked och som ska kunna vägleda. Ring dom imorgon och rådfråga.

• Anonym

Han som har problem har blivit utredd hos bup och fick diagnosen adhd för 2 år sen men jag har hela tiden känt att han har inte adhd utan någonting annat för levde ett 10 års förhållande med en adhd kille och vet precis hur denna sjukdon är men det misstänks även från skolan att de är en fel diagnos och att han verkar lida av autism , vilket jag också tror eller är bomb säker på. Problemet är att både jag och sambon krigat för en utredning men mamman vägrar och anser att han redan har en diagnos fast även skolan skriver och begär en ny utredning så vägrar hon och vi står still och skolan flåsar i nacken och nu har pappan slutat fungera efter år av krigande och kämpande till ingen nytta då mamman sätter stopp för behandling av pojken.

• Anonym

Och pojken somnade i skolan flera gånger i höstas och jag som då var hemma som gravid åkte och hämtade honom och när de hände 2 gången åkte jag på eget bevåg direkt till vårdcentralen för att se om han va sjuk eller hade nån infektion som gjorde att han somna men allt visade sig vara normalt men när det hände en 4 de gång så ringde jag tillbaka till läkaren utan att samtals med föräldrarna och sa att nåt är fel och vad kan det vara? De misstänkte då nakrolepsi och skickade remiss och dit gick han och då upptäckte de att han hade epelepsi , så enkelt egentligen att lite engagemang kan upptäcka detta. Hade jag inte åkt in så hade det aldrig uppdagats heller. Känns så fel att jag som inte är pojkens mamma inte blundar för saker som inte är normalt

• Eerie
    Anonym skrev 2013-03-19 01:11:38 följande:
    Han som har problem har blivit utredd hos bup och fick diagnosen adhd för 2 år sen men jag har hela tiden känt att han har inte adhd utan någonting annat för levde ett 10 års förhållande med en adhd kille och vet precis hur denna sjukdon är men det misstänks även från skolan att de är en fel diagnos och att han verkar lida av autism , vilket jag också tror eller är bomb säker på. Problemet är att både jag och sambon krigat för en utredning men mamman vägrar och anser att han redan har en diagnos fast även skolan skriver och begär en ny utredning så vägrar hon och vi står still och skolan flåsar i nacken och nu har pappan slutat fungera efter år av krigande och kämpande till ingen nytta då mamman sätter stopp för behandling av pojken.

vad är det som inte passar in i en adhd-diagnos hos honom?

adhd yttrar sig ju inte alltid på samma sätt. 
  • Anonym

Tack för tipset och ska faktiskt ringa till bup och förklara situationen och fråga vad man kan göra och om hur de kan hjälpa till utan att kanske berätta att jag ringt. De kanske kan kalla dom på utredning eller nåt. Ska ringa och höra mig för :) tack snälla för att du tänkte det jag inte kunde tänka på i denna röra :)

• Anonym

Inget adhd symtom alls passar in på honom. Han var bråkig och stökig och slogs förut och då gjorde de en utredning och sa att det var adhd men ex autism passar in på pojken i detalj och även epilepsin kan vara sammankopplat med det och han har nyligen fått tvångstankar / beteende som även det bekräftar autism , allt pekar åt autism och även skolan tycker det samma. Han har inget som överens stämmer med adhd och hans beteende han hade då var nog mer ett tecken på att han var frustrerad och arg och inte kunde uttrycka sig

• Anonym

Vet att den kan yttra sig på olika sätt men vi har läst och det passar inte in på honom och hans beteende. Tror det var en fel diagnos och att han då hade liknande symtom men att det i själva verket handlade om att han inte mådde bra.

• Anonym (Mia)
    Anonym skrev 2013-03-19 01:20:53 följande:
    Och pojken somnade i skolan flera gånger i höstas och jag som då var hemma som gravid åkte och hämtade honom och när de hände 2 gången åkte jag på eget bevåg direkt till vårdcentralen för att se om han va sjuk eller hade nån infektion som gjorde att han somna men allt visade sig vara normalt men när det hände en 4 de gång så ringde jag tillbaka till läkaren utan att samtals med föräldrarna och sa att nåt är fel och vad kan det vara? De misstänkte då nakrolepsi och skickade remiss och dit gick han och då upptäckte de att han hade epelepsi , så enkelt egentligen att lite engagemang kan upptäcka detta. Hade jag inte åkt in så hade det aldrig uppdagats heller. Känns så fel att jag som inte är pojkens mamma inte blundar för saker som inte är normalt

Varför inte bara utreda igen, man kan få igenom en utredning även om ena vårdnadshavaren motsätter sig, vilket är ganska nytt, man kan liksom inte sitta själv hemma och gissa diagnos, även om man läser på nätet och har träffat/levt med en person med en diagnos säger det inget alls om hur en annan med samma diagnos är, med tanke på att du kallas ADHD för sjukdom verkar du inte så påläst alls.
  • Ess
    Anonym (Mia) skrev 2013-03-19 02:40:26 följande:

Varför inte bara utreda igen, man kan få igenom en utredning även om ena vårdnadshavaren motsätter sig, vilket är ganska nytt, man kan liksom inte sitta själv hemma och gissa diagnos, även om man läser på nätet och har träffat/levt med en person med en diagnos säger det inget alls om hur en annan med samma diagnos är, med tanke på att du kallas ADHD för sjukdom verkar du inte så påläst alls.
    Ja det ändrades någon gång under förra året, så pappan kan söka hjälp själv.
    Motarbetar mamman så får han ansöka om enskildvårdnad för barnets skull. 
Svar på tråden Hjälp, får panik över bonussonen!