Anonym (5) skrev 2013-03-19 10:06:08 följande:
Jag föreslår:
1. Att du först försöker prata med pappan.
2. Försöker prata via familjerätten.
3. Går vidare med advokaterna. Eftersom du har ditt sociala nätverk i Skåne och inte i Göteborg så brukar de tycka det är en viktig bit.
Man förstör heller inget umgänge genom att ÄNDRA det. Det går både tåg och flyg och ert barn är ju rätt stort nu.
Mina barn åker ex. ensamma tåg till mormor och morfar och de får hjälp av tågpersonalen. De har även ALLTID fått sina platser i restaurangvagnen när ingen vuxenbiljett är medbokad och där finns alltid en personal till hands. Andra barn som åkt själva har också fått sina platser där så tror de alltid gör så. Med flyg har de en flygvärdinna med sig ända från mamman till pappan.
Satsa på att flytta!
Din advokat vet ju hur du går till väga.
Men det ser alltid bra ut på pappret om du försökt resonera på andra sätt först. Även om du vet att det är lönlöst.
Jag sitter i samma sitts själv. Ska inte flytta exakt just nu, men innom en 2års period. Jag har förberätt pappan på det. Vi har gemensam vårdnad och han är tydlig med att han VÄGRAR skriva på pappret om skolbyte. Men eftersom han bara har dom varannan helg är jag ganska övertygad om att det i slutändan inte blir några problem. I dagsläget är han inte ens beredd att ta ledigt från jobbet för att ha dom ett helt skollov.
Jag har som du all min släkt osv på en annan ort. Endast 2,5 timme med tåget så är ju en löjlig konflikt för varannan helg kan jag tycka... Men vissa föräldrar vill tjafsa och det får man leva med.
Tror du att barnet får vara ledig från skolan onsdag- måndag varannan vecka?
Är du beredd att tra de "löjliga" resorna varannan helg för att lämna och hämta barnen eller skulle även du "tjafsa" då?