• Anonym (Linda)

Kan jag flytta hem igen?

Hej! Jag har lite funderingar som någon kanske kan hjälpa mig med eller bara spåna lite kanske? Jag bor nu i Gbg men kommer från en stad i Skåne. Jag har mina vänner och familj där nere och längtar hem otroligt mycket. Jag och min sons pappa är separerade sedan sex år tillbaka och jag vill nu flytta hem igen. Jag har ensam vårdnad och pappan har umgängesrätt varannan ons-mån. Hur gör jag rent praktiskt? Han kommer inte att gå med på att jag flyttar kan jag ju säga med en gång. Gör vi upp detta mellan våra advokater innan? Eller kan jag ens flytta? Finns det risk att han istället får ensam vårdnad? Någon som kanske har erfarenhet av liknande situation?

• Svar på tråden Kan jag flytta hem igen?
  • Anonym (Linda)
    Anonym (kanskekanskeinte) skrev 2013-03-19 09:53:42 följande:
    Det går inte att säga något med säkerhet hur en rättstvist slutar. Du kan vinna, eller du kan förlora, och det går inte att veta exakt hur sannolikt det ena eller det andra är.

Det har du alldeles rätt i. Men ändå skönt att få lite information och vädra tankar.
  • Anonym

Hur gammalt är barnet? Vad är bäst för barnet?

• Anonym (1)
    Anonym (Linda) skrev 2013-03-19 09:54:48 följande:
    Första gången stämde jag 2006, dom kom 2010. Andra gången kom vi överens med hjälp av advokaterna, det var kanske för ca 1,5 år sedan det beslutet fattades.
    Hur gammalt barn pratar vi om här? Vad vill barnet?

4 år till domen kom? Och då ansökte du om ensam vårdnad?

Ni fick väl dom även på överenskommelsen om umgänge?
  • Anonym (5)

Jag föreslår:
    1. Att du först försöker prata med pappan.
    2. Försöker prata via familjerätten.
    3. Går vidare med advokaterna. Eftersom du har ditt sociala  nätverk i Skåne och inte i Göteborg så brukar de tycka det är en viktig bit.

Man förstör heller inget umgänge genom att ÄNDRA det. Det går både tåg och flyg och ert barn är ju rätt stort nu.
    Mina barn åker ex. ensamma tåg till mormor och morfar och de får hjälp av tågpersonalen. De har även ALLTID fått sina platser i restaurangvagnen när ingen vuxenbiljett är medbokad och där finns alltid en personal till hands. Andra barn som åkt själva har också fått sina platser där så tror de alltid gör så. Med flyg har de en flygvärdinna med sig ända från mamman till pappan.

Satsa på att flytta!
    Din advokat vet ju hur du går till väga.
    Men det ser alltid bra ut på pappret om du försökt resonera på andra sätt först. Även om du vet att det är lönlöst.
    Jag sitter i samma sitts själv. Ska inte flytta exakt just nu, men innom en 2års period. Jag har förberätt pappan på det. Vi har gemensam vårdnad och han är tydlig med att han VÄGRAR skriva på pappret om skolbyte. Men eftersom han bara har dom varannan helg är jag ganska övertygad om att det i slutändan inte blir några problem. I dagsläget är han inte ens beredd att ta ledigt från jobbet för att ha dom ett helt skollov.
    Jag har som du all min släkt osv på en annan ort. Endast 2,5 timme med tåget så är ju en löjlig konflikt för varannan helg kan jag tycka... Men vissa föräldrar vill tjafsa och det får man leva med.

• Anonym (5)
    Anonym skrev 2013-03-19 09:40:00 följande:
    Och hur många är det som bara flyttar trots gemensamvårdnad? Sålänge barnet har ansett sig hunnit rota sig på det nya stället så döms oftast boendet dit. 
    Vilket innebär att pappan måste vara rejält snabb med en stämning och han har inte ens gemensamvårdnad i dagsläget... alltså kan ts byta skola och barnet hinna rota sig på det nya stället.

Har ni en dom på umgänget? Om inte så är det ju ännu lättare att flytta.  
    Plus att även om stämningen går fort tar det tiiiid innan det når rättssalen och då är barnet redan rotad bland sina släktingar.
  • Anonym (1)
    Anonym (5) skrev 2013-03-19 10:06:08 följande:
    Jag föreslår:
    1. Att du först försöker prata med pappan.
    2. Försöker prata via familjerätten.
    3. Går vidare med advokaterna. Eftersom du har ditt sociala  nätverk i Skåne och inte i Göteborg så brukar de tycka det är en viktig bit.

Man förstör heller inget umgänge genom att ÄNDRA det. Det går både tåg och flyg och ert barn är ju rätt stort nu.
    Mina barn åker ex. ensamma tåg till mormor och morfar och de får hjälp av tågpersonalen. De har även ALLTID fått sina platser i restaurangvagnen när ingen vuxenbiljett är medbokad och där finns alltid en personal till hands. Andra barn som åkt själva har också fått sina platser där så tror de alltid gör så. Med flyg har de en flygvärdinna med sig ända från mamman till pappan.

Satsa på att flytta!
    Din advokat vet ju hur du går till väga.
    Men det ser alltid bra ut på pappret om du försökt resonera på andra sätt först. Även om du vet att det är lönlöst.
    Jag sitter i samma sitts själv. Ska inte flytta exakt just nu, men innom en 2års period. Jag har förberätt pappan på det. Vi har gemensam vårdnad och han är tydlig med att han VÄGRAR skriva på pappret om skolbyte. Men eftersom han bara har dom varannan helg är jag ganska övertygad om att det i slutändan inte blir några problem. I dagsläget är han inte ens beredd att ta ledigt från jobbet för att ha dom ett helt skollov.
    Jag har som du all min släkt osv på en annan ort. Endast 2,5 timme med tåget så är ju en löjlig konflikt för varannan helg kan jag tycka... Men vissa föräldrar vill tjafsa och det får man leva med.
    Tror du att barnet får vara ledig från skolan onsdag- måndag varannan vecka?

Är du beredd att tra de "löjliga" resorna varannan helg för att lämna och hämta barnen eller skulle även du "tjafsa" då?

• Anonym (Linda)

Jag är ju självklart beredd på att sonen får åka upp varannan helg på något sätt. (Han är 7,5). Sen får pappan ha honom extratid vid lov osv. Eller någon extra helg här och var om sonen också vill det. Jag är flexibel.

• Iam

Och så har vi ännu en tråd med en egoistisk förälder som inte ens en sekund tänker på det barn som satts till världen. 

Du, ts, är villig att beröva din son det regelbundna umgänget och en far/son-relation för att du inte längre trivs med dom val du gjort...
    Det kallas egoism, inte bra föräldraskap.. tänk på det.  

• Anonym (Linda)
    Iam skrev 2013-03-19 15:44:12 följande:
    Och så har vi ännu en tråd med en egoistisk förälder som inte ens en sekund tänker på det barn som satts till världen.  Du, ts, är villig att beröva din son det regelbundna umgänget och en far/son-relation för att du inte längre trivs med dom val du gjort... Det kallas egoism, inte bra föräldraskap.. tänk på det.  

Suck
  • Iam
    Anonym (Linda) skrev 2013-03-20 20:51:37 följande:
    Suck

Ja, ungefär så.
  • Anonym (1)
    Anonym (Linda) skrev 2013-03-19 10:20:07 följande:
    Jag är ju självklart beredd på att sonen får åka upp varannan helg på något sätt. (Han är 7,5). Sen får pappan ha honom extratid vid lov osv. Eller någon extra helg här och var om sonen också vill det. Jag är flexibel.
    Är du beredd att låta sonen stanna kvar hos pappan och själv träffa honom varannan helg och lov osv?
  • Anonym

Hej

Då du har ensam vårdnad så får du flytta med barnet men att tänka på barnets bästa samt pappan till barnet 
    så borde du tänka hur dem får/kan träffas . Barnet elller varken pappan till barnet skall inte lida för att du vill flytta-

• Brumma
    Anonym (Linda) skrev 2013-03-19 10:20:07 följande:
    Är du även beredd på att betala ALLA resor, förklara för sonen varför han inte får lov att gå på aktiviteter på pappa helgen, inte gå på kompisars kalas som infaller på pappahelger eller lov, inte gå på discona som infaller på pappahelgerna när barnet blir äldre?
    För de frågorna KOMMER att komma upp - och det är pappan som kommer stå där som den elaka som hindrar barnet att träffa sina kompisar..

• Anonym (olika)

Jag har haft kontakt med jurist angående en ev flytt som sedan inte blev av. Jag har ensam vårdnad. Dock har den andra föräldern mkt mindre umgänge än pappan till ditt barn vilket gör det hela lite svårare. Enligt den juristen hade jag utan problem möjlighet att flytta 40 mil bort och att pappan då OM han skulle stämma mig, bli tilldelad lov och liknande som umgänge.
    Detta kan dock vara en viss skillnad då denna förälder haft barnet väldigt lite och jag har tagit hand om ALLT sedan väldigt låg ålder.
    Enligt juristen så skulle det mkt till att de skulle döma till att jag var tvungen att flytta tillbaka...

Men om jag vore dig skulle jag kontakta en jurist med tanke på att pappan i detta fall ändå har nästan 50% så är det säkerligen svårare att få igenom en flytta när man försämrar umgänget.    

Svar på tråden Kan jag flytta hem igen?