• pluvdo

Opaka meta? Opakameta? Appakameta? Var har han fått det ifrån?

Min son har på sistone hoppat omkring och sagt "Appakameta" eller dylikt och räckt ut tungan. Det verkar som att det är en del av någon ramsa eller lek som han lärt sig från någon på dagis, men jag vet verkligen inte vad det är han säger eller var han fått det ifrån. Är det någon som vet? Han utropar som sagt "Appakameta" (eller dylikt) och så räcker han ut tungan och/eller gör pruttljud med munnen och faller ihop på golvet och skrattar.

Jag vill ju kunna hänga med i leken, men det gör jag ju inte när jag inte vet vad det är. :)

• Svar på tråden Opaka meta? Opakameta? Appakameta? Var har han fått det ifrån?
  • pluvdo
    La Lola skrev 2013-03-19 11:44:33 följande:
    Du kan ju ringa annars.
    Näe så viktigt är det ju inte. Jag är bara nyfiken.
  • Duckan

Då kan det alltså helt enkelt vara så att barnen säger nåt på rumänska som han härmar?

• Duckan

Hon är serbiska så om du känner någon som kan det kan du få en lösning på detta

• stickkontakt

Jag blev nyfiken av rubriken och läste tråden. Har ingen aning om vad det kan vara han säger men försökte googla. Jag skriver in "opaka meta" i google translate och den säger att på sebiska betyder det "tuffa mål", på ungerska "ogenomskinlig metadata" och på rumänska finns det inte alls. Jag blev inte så mycket klokare av det

Det kan ju vara någon barnramsa på ett annat språk, det behöver ju inte ens betyda något. Svårt att googla också när man inte vet hur det ska stavas eller uttalas. Du får fråga på dagis när han är frisk igen!

• Duckan

stickkontakt, ibland blir det knasigt med direkt-översättningar

• överanalysera

Haha! Så frustrerande att inte fatta ;) det verkar vara något som är roligt i alla fall. Förmodligen kommer det från någon sång/ramsa/uttryck från landet de andra barnen kommer ifrån. Tvivlar dock på att det han menar att säga är just "opaka meta". Barn i åldern tre år uttalar sällan saker korrekt. Min kusin tex sjöng en sång mycket när hon var liten som ingen förstod sig på... det hon sjöng var "bipp bopp bej". Min kusin är ursprungligen från Spanien så jag antog att det var nån barnsång på spanska. Fick dock veta senare att det hon egentligen menade var "se på mig" som de hade sjungit på förskolan.....

• pluvdo

Ahahah. "Oppa gangnam style" var det han sade. Hade jag aldrig kunnat gissa.

• pluvdo

Haha. Det var igår när Comhems reklam där de dansar till den låten (men kallar den "Comhem style") gick på TV som sonen sade att de dansade "Opakameta". Då klarnade det för mig.

Svar på tråden Opaka meta? Opakameta? Appakameta? Var har han fått det ifrån?