Tänker inte ge mig in på fördelar/nackdelar med att vara/ha ensambarn. Det jag däremot tänker spekulera i, på temat sorgebearbetning, är att jag tror det är vanligt att man använder sin egen (lyckliga) uppväxt som referens när man föreställer sig hur ens eget föräldraskap ser ut. Tycker inte det är det minsta konstigt att någon (tex undertecknad) vars barndomsminnen är fyllda av minnen som involverar syskonen har svårt att föreställa sig hur en uppväxt utan syskon/familj utan flera barn skulle bli eftersom syskonen finns med överallt - inte bara då utan även idag, som nära vänner. Jag fattar att man kan leka kull med grannbarn och klasskompisar, det gjorde vi också, men framförallt är det ju syskonen jag minns, som var med jämt, på alla äventyr och lekar. Att vi önskar våra barn något som själva gett oss så mkt glädje (och en stor del ilska, frustration, svartsjuka, blåmärken etc, allt glömt idag, haha) är inte konstigt, tvärtom är det väl rimligt att man vill återskapa den situation man själv varit så bekväm i för sina egna barn och attmna som "ideal"familj ser en upphottad version av sin egen, de små misstagen tillrättade, allt det bra behållet och förstärkt. Som jämförelse är sambon ensambarn. Han hade också en bra uppväxt och ser ingen anledning att vi skulle skaffa mer än ett barn...
Så. Att du drömmer om en familj som kanske liknar den du själv växte upp i, att du har svårt att se en familj som komplett när den saknar det du själv tagit för givet hela din uppväxt (för vi tar våra syskon för givna, det är det som är del av charmen, plus att de delar våra minnen på ett sätt som få vänner gör, från den tid många av av oss inte upplevde med de vänner vi nu har som vuxna) är inte konstigt. Tror det är en utmaning inte bara emotionellt utan även praktiskt, eftersom man inte kan lita till egen erfarenhet. Men minns att inte bara ditt barn kommer formas från början och få en helt egen referensram av vad som är "en familj", du kommer även omvärdera känslan av en "komplett familj" när du lever igenom ditt eget, andra, familjeliv - nu som förälder. Det kommer bli bra.