• LekandeLätt

Vad händer om hunden biter katten på vår tomt?

Så här är läget: Vi har en hund som vi ibland har bunden i lina medan vi är ute i trädgården om vi håller på med något och inte kan ha 100% koll. (Det tycker jag är vår fulla rätt på vår egen tomt som för övrigt är väldigt liten.) Hon sitter inte ensam långt ifrån oss eller så utan hon är med men sitter i långlina så att hon inte ska sticka ut på gatan eller så, som säkerhet alltså. Trädgården är inte inhägnad om det spelar någon roll. Är vi på baksidan ett längre tag så är även hon det, men visst jag kan gå med skräp till baksidan utan att ta loss och ta med henne. Har aldrig varit något problem.

Nu till mitt eventuella problem. En av grannarna längre bort på gatan har skaffat ny katt i vinter. Denna katt går fritt ute. Det som är väldigt speciellt med denna katt är att den gillar hundar. Eller katten verkar helt enkelt inte riktigt riktig i huvudet för att vara en katt. Den kommer och springer rakt fram till både vår och en annan grannes hund och stryker sig mot hunden och slickar på dem. Min hund gillar egentligen katter och vill oftast leka med dem men denna katt gillar hon inte. Om det är för att den är för på eller om det är för att den är svart vet jag inte, de övriga katterna hon känner är inte svarta. Eller om det är för att katten är och pinkar på vår altan kanske? Har ingen aning.

MEN vad händer om vi i sommar har henne i linan på vår tomt och katten kommer in på vår tomt och hunden nafsar alternativt rent av biter katten? Jag vet att man har strikt hundägaransvar om detta skulle hända på gatan men vad gäller med en löst springande katt på vår egen tomt? 

År det någon som har orkat läsa allt och har någon aning vad som gäller eller var jag kan ringa och kolla det? Det känns lite överdrivet att ringa polisen men det är bara det jag kan komma på.

• Svar på tråden Vad händer om hunden biter katten på vår tomt?
  • qenzo

Skulle kattägaren anmäla händelsen drar du som hundägare det kortaste strået. Tyvärr.
    Bör täckas av försäkringar men kostsamt ändå pga grannsämja osv. 

• Thaleya1

Tror knappast att det kommer att leda någonstans, eller att det ens händer..en katt brukar flytta på sig vid fara, även om de gillar att stryka sig mot hunden så kommer den hoppa undan om den nästan blir biten, och katter har snabbare reflexer än de flesta hundar.

troligtvis är det en ung katt och det är därför den gillar din hund, pröva skräm katten om den kommer nära hunden om det är jobbigt.

• Dexter dot com

Det är du som kommer få stå för kostnaden eftersom strikt ägaransvar gäller även på er tomt. Har en kompis med samma problem och polisens/försäkringsbolagets svar var att har man en hund som kan tänkas hugga ett annat djur är det 100% koll och/eller munkorg som gäller.

• småvildar

Som vissa tidigare har nämnt så får ni stå för kostnaderna då man alltid har strikt ägaransvar. Vi hade vår gamla tomt rejält inhägnad för att vo ville kunna ha hunden lös på tomten när vi var hemma men då vi var inne med altanen dörren öppen hade man kanske inte alltid 100% koll. Problemet var vi inte kunde ha det då både grannens barn och grannens katt var på tomt. Barnen för att leka med mina barns leksaker och äta upp våra jordgubbar och katten för att skita i ungarnas sandlåda. Barnen var inte speciellt snälla med vår försiktiga och rädda hund så jag var alltid orolig att de en dag skulle göra illa honom och han då skulle naffsa till. Tyvärr är det ju så i sverige att även om jag har hunden i en hundgård med varningsskylt å hela faderullan så får ju grannens ungar in där å leka å jag är skyldig om det händer något. 

• amia01

Tror inte det är katten som skulle råka mest illa ut om de skulle hamna i luven på varandra. Katten vinner i de flesta fall över hunden genom vassare klor och snabbare reflexer, och resultatet blir i bästa fall en skråma på din hunds nos, och i värsta fall ett sönderklöst öga.
    Men jag tror inte risken är särskilt stor, eftersom djuren brukar vara rätt bra på att läsa av varandras kroppsspråk innan det blir allvar av slagsmålen.

Ang. ansvaret som hundägare så är det väl risk för att det skulle vara ditt "fel" om katten blir skadad. Men är kattens ägare bara någorlunda normalt funtade människor så borde det väl ändå inte bli någon stor sak av det.

Och som svar till "småvildar" så har jag hört att man som hundägare slipper ansvaret för andras skada om man har hunden inom inhägnad med tydliga varningsskyltar. Inte för andras barn som inte kan läsa - då gäller inhägnad de inte kan ta sig in i - men för vuxna, inklusive inbrottstjuvar...

• qenzo

En varningsskylt är inget annat än en skylt som talar om att du är hundägare. Det finns inget som helst skydd bakom dessa, tyvärr.

• amia01

Genom att varna för fara har jag tagit mitt ansvar för att varna de som skaffar sig tillträde till platsen. Samma sak gäller x vid byggplatser, badplatser, industrier mm. Varför skulle min varningsskylt ang hundar vara mindre värd än varningsskyltar om sprängning/dykning/fall mm? I så fall är hundarna undantagen den generella lagstiftningen, och det undrar jag om det stämmer?

• LekandeLätt

Hej alla och tack för svar!
    Jag  har missat svaren i tråden och därför har jag inte varit inne på ett tag. Har tydligen lyckats av prenumerera svaren.
    Men läget känns lite bättre för hund och katt har nu hälsat på varandra mer och jag tror att det inte kommer att bli några problem. Katten verkar backa när hunden tycker att hon är för närgången. Men skulle det bli något så lär allt ansvar ligga på oss även om katten kommer in på vår tomt.  

• qenzo
    amia01 skrev 2013-04-14 15:06:49 följande:
    Genom att varna för fara har jag tagit mitt ansvar för att varna de som skaffar sig tillträde till platsen. Samma sak gäller x vid byggplatser, badplatser, industrier mm. Varför skulle min varningsskylt ang hundar vara mindre värd än varningsskyltar om sprängning/dykning/fall mm? I så fall är hundarna undantagen den generella lagstiftningen, och det undrar jag om det stämmer?
    Du är inte skyddad av en varningsskylt för hund, den kan dock ha en skrämmande effekt på en ev. inbrottstjuv.
    Du har strikt ansvar oavsett vad din hund må hitta på och oavsett under vilka omständigheter. En domstol kan däremot låta en hundägare "komma undan" med ansvar beroende på just vilka omständigheter som gällde vid händelsen.

Lag om tillsyn över hundar och katter (2007:1150) 19 § "En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare, även om han eller hon (ägaren) inte vållat skadan" eller brustit i aktsamhet.

Däremot är man som företag skyldig att varna för Vaktande hund (s.k Stakethund) om detta finns inhyrt. Dessa hundar har egentligen bara två syften, att skrämma bort förövare och att bita den som kliver innanför dess område. Privatpersoner får inte hålla dessa hundar. Nutidens svar på hangarhundar.
  • Figgge
    qenzo skrev 2013-04-15 13:45:32 följande:
    Du är inte skyddad av en varningsskylt för hund, den kan dock ha en skrämmande effekt på en ev. inbrottstjuv.
    Du har strikt ansvar oavsett vad din hund må hitta på och oavsett under vilka omständigheter. En domstol kan däremot låta en hundägare "komma undan" med ansvar beroende på just vilka omständigheter som gällde vid händelsen.

Lag om tillsyn över hundar och katter (2007:1150) 19 § "En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare, även om han eller hon (ägaren) inte vållat skadan" eller brustit i aktsamhet.

Däremot är man som företag skyldig att varna för Vaktande hund (s.k Stakethund) om detta finns inhyrt. Dessa hundar har egentligen bara två syften, att skrämma bort förövare och att bita den som kliver innanför dess område. Privatpersoner får inte hålla dessa hundar. Nutidens svar på hangarhundar.
    Katt skall som hund rastas i koppel. Dvs katten kan inte komma så nära din hund att den kan bli biten eftersom ägaren har den kopplad när den rastas. Var part står för sina kostnader för veterinärvård. 

Min hund var kopplad när en katt plötsligt kom ur buskarna och krockade in i ansiktet på min hund. Pang sa det så var det vilt slagsmål och väl på sjukhuset så valde kattägaren att avliva sin katt eftersom de inte hade någon försäkring på den (lite dumt) och inte ville ta en operationskostnad på tassen...

Det slutade med en nota på ett par tusen för mig då katten kläst och rivit, och de fick stå för sina kostnader...

Avskyr lösspringande katter... och hunden, ja han hatar dem totalt! 

• Bus

Skulle vilja Säga så här . Har ägaren stängsel runt tomten som inte hunden kan hoppa över och en katt i te kan krypa emellan alternativt löplina. Då känner jag mig som närboende trygg. Även människor kan bli bitna eller vara hundrädda. En del hundar hatar katter. Andra älskar dem. Om det finns en löplina har katten möjlighet att rymma.

• Glinda

Ta en blomvattenspruta och spruta på katten och jaga iväg den så fort den kommer in på er tomt. Det kanske inte funkar på alla katter men vi gömde oss i buskarna och skrämde vår katt rejält på det viset så att han inte skulle springa ner på stora vägen. Han gick inte ner där efter det.

• Aniiee
    Bus skrev 2015-05-05 16:54:25 följande:

Skulle vilja Säga så här . Har ägaren stängsel runt tomten som inte hunden kan hoppa över och en katt i te kan krypa emellan alternativt löplina. Då känner jag mig som närboende trygg. Även människor kan bli bitna eller vara hundrädda. En del hundar hatar katter. Andra älskar dem. Om det finns en löplina har katten möjlighet att rymma.

Grattis till veckans trådlyft.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
Svar på tråden Vad händer om hunden biter katten på vår tomt?