• paula26

Mår illa av LCHF... går inte ner i vikt av det...sugen på frukt:-)))))))))

Hej.
    Jag behöver gå ner i vikt ca 10 kg. Började simma ganska intensivt för 5 veckor sedan. Jag simmar riktigt bröstsim och krålar ibland. Simmar ca 4 ggr i veckan i minst 1 timme. Första 2 veckorna gick jag ner 1,5 kg. För två veckor sedan började jag med LCHF och har inte ätit kolhydrater alls. till frukost äter jag oftast två ägg med ost + kaffe med grädde. Till lunch äter jag oftast en sallad (grön) med ägg och kräftor+sås, men ibland byter jag ut kräftorna mot en kyckling klubba. Till mellis äter jag naturell yoghurt med lite grädde samt lite bär. På kvällen så äter jag lite kött +grönsallad och sås.  Detta har jag gjort i två veckor och jag har inte minskat 1 gram, tvärtom har jag ökat 1 kg. Det är inte det värsta, jag har börjat må illa dagligen, ibland är det så illa att jag behöver kräkas. Idag har jag ätit en blomkål/ broccoli/kassler gratäng, med grädde och ägg. Kräktes 1 timme efter. Nu har jag fått nog av detta. Frågan är hur ska man göra för att inte gå upp i vikt nu när jag vill ändra maten igen? 
    JAg vill börja dagen med lite gröt med mjölk samt ett ägg. Till mellanmål vill jag äta en grapefrukt och några nötter, till lunch vill jag äta sallad (inklusive nötter/ananas) +tonfiskröra eller liknande. Resten av dagen möjligtvis en frukt till och en protein-drink  Vad tror ni om detta. Jag kan inte hälla i mig mera grädde för jag spyr bara av tanken. 
    Mina tidigare matvanor såg inte så bra ut, men jag åt inte fet mat. Jag åt många mackor, älskar pasta potatis och ris. Åt inte mycket grönsaker eller frukt, men jag åt minst 2 ägg om dagen. Innan jag började träna så satt jag mest stilla i ett år. Pluggar hela dagarna. Man tror ju att man ska börja rasa i vikt när man börjar röra på sig helt plötsligt , men nej.
    Jag känner inte att jag är sugen på att äta bröd (möjligtvis till frukost på helgerna med barnen) , Jag är helt plötsligt sugen på frukt ))) Vilka frukter är ok att äta? Jag vet att banan är inte ok ))) 

• Svar på tråden Mår illa av LCHF... går inte ner i vikt av det...sugen på frukt:-)))))))))
  • mrsStatham

Den bästa kosten är den man håller.
    Mår man dåligt av att äta på ett visst sätt ska man lägga av och äta det man mår bra av.

Men då tror jag att ekvationen kcal in < kcal ut är den bästa och inte på ketos och annat.

Bara två saker är oändliga
  • nåldyna
    paula26 skrev 2013-03-20 15:07:25 följande:
    Hej.
    Jag behöver gå ner i vikt ca 10 kg. Började simma ganska intensivt för 5 veckor sedan. Jag simmar riktigt bröstsim och krålar ibland. Simmar ca 4 ggr i veckan i minst 1 timme. Första 2 veckorna gick jag ner 1,5 kg. För två veckor sedan började jag med LCHF och har inte ätit kolhydrater alls. till frukost äter jag oftast två ägg med ost + kaffe med grädde. Till lunch äter jag oftast en sallad (grön) med ägg och kräftor+sås, men ibland byter jag ut kräftorna mot en kyckling klubba. Till mellis äter jag naturell yoghurt med lite grädde samt lite bär. På kvällen så äter jag lite kött +grönsallad och sås.  Detta har jag gjort i två veckor och jag har inte minskat 1 gram, tvärtom har jag ökat 1 kg. Det är inte det värsta, jag har börjat må illa dagligen, ibland är det så illa att jag behöver kräkas. Idag har jag ätit en blomkål/ broccoli/kassler gratäng, med grädde och ägg. Kräktes 1 timme efter. Nu har jag fått nog av detta. Frågan är hur ska man göra för att inte gå upp i vikt nu när jag vill ändra maten igen? 
    JAg vill börja dagen med lite gröt med mjölk samt ett ägg. Till mellanmål vill jag äta en grapefrukt och några nötter, till lunch vill jag äta sallad (inklusive nötter/ananas) +tonfiskröra eller liknande. Resten av dagen möjligtvis en frukt till och en protein-drink  Vad tror ni om detta. Jag kan inte hälla i mig mera grädde för jag spyr bara av tanken. 
    Mina tidigare matvanor såg inte så bra ut, men jag åt inte fet mat. Jag åt många mackor, älskar pasta potatis och ris. Åt inte mycket grönsaker eller frukt, men jag åt minst 2 ägg om dagen. Innan jag började träna så satt jag mest stilla i ett år. Pluggar hela dagarna. Man tror ju att man ska börja rasa i vikt när man börjar röra på sig helt plötsligt , men nej.
    Jag känner inte att jag är sugen på att äta bröd (möjligtvis till frukost på helgerna med barnen) , Jag är helt plötsligt sugen på frukt ))) Vilka frukter är ok att äta? Jag vet att banan är inte ok ))) 
    Det du gick ner första två veckor var troligen enbart vätska som kroppen släppte ifrån sig. Du tränar relativt mycket och bränner därav det fett du äter ganska omgående, innan kroppen får chansen att släppa ifrån något från depån. 
    Illamåendet tror jag beror på abstinens av att minska kolhydratintaget.
    Jag har varit i samma sits som du men mår nu otroligt bra av LCHF-kost. Det man måste tänka på är att LCHF inte är någon snabb bantningsmetod, det är snarare en livsstil. Du skriver att du har 10 kg du vill bli av med, det är inte många kilon egentligen. Kroppen måste då få chansen att vänja sig vid en ny kosthållning, den behöver liksom få känna av att den vågar släppa på överflödigt fett. Ingenting går fort med LCHF men det kommer ge dig många fördelar i framtiden. Du kommer slippa överflödig hud i och med att kroppens celler hinner förnya sig och ge huden en chans att dra ihop sig. Vikten blir dessutom lättare att hålla.

Jag har ätit LCHF-kost i över ett år och har aldrig mått såhär bra! På lite drygt ett år har jag tappat 15-20 kg och 20 cm i midjan. Jag har dessutom kunnat äta gott, inte behövt köra slut på mig själv på ett gym, och framför allt har jag aldrig behövt känna mig hungrig! 

Jag tycker du ska ge LCHF en chans till :)  
  • lennartsdotter

Om du mår dåligt av LCHF, fortsätt inte. Det är inte dåliga kost den du vill äta så kör på det och försök hålla lite koll på kalorierna så att du kan balansera intag mot förbränning.

• Madeleine de Scudéry

Ät lite mer kolhydrater?

• Blue face

Hade samma problem som TS när jag körde LCHF. Mådde extremt illa men gick nästan inte ner något alls

Svar på tråden Mår illa av LCHF... går inte ner i vikt av det...sugen på frukt:-)))))))))