• Anonym (Sanning  och bar)

Varför kallar ni styvmammor er för bonusmammor?

Det är hur tydligt som helst: det som kallas bonusbarn  här på F.L. är i själva verket styvbarn.

Ni står inte ut med dem, älskar dem inte, hatar bioföräldrarna o.s.v.

Ni gör stoor skillnad med "egna" och barn ni kallar "bonus".

Varför inte följa språkbruket som även F.L. använder sig av: styvförälder - styvbarn?

Det blir tydligare - och mera sanningsenligt då.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-20 21:57
    Då många tycks mena att trådstarten är otydlig skall jag förtydliga mig:
    Jag har i åratal tagit del av familjelivstrådar under rubriken "Styvförälder".

Där har jag stött på ett fenomen: man kallar sina styvbarn (ja, styvförälder och styvbarn är korrekt språkbruk) för "bonus."

Begreppet bonus blir ett hån när det används i trådar där man uttrycker avsky för sitt styvbarn.

Ni som älskar era styvbarn kan göra en insats: försvara dessa barn i trådarna.

Min utgångspunkt är trådar under rubriken Styvförälder på Familjeliv.

Kan det sägas tydligare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-20 22:56
    Bonus är latin och betyder god.

Styvfamilj är en familj där ett eller flera barn bor tillsammans med en biologisk förälder samt en ingift(eller sambo-)partner.

Jag föredrar att använda ord och uttryck som betyder det de skall stå för.

Begreppet biosar, biomamma är märkligt per definition. Barnet har en mamma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-21 07:43
    Nu är tydligen trådstarten tydligare.
    Mitt uppsåt ifrågasätts. Det är helt i sin ordning.

Det är hittills ingen som kunnat övertyga mig i sakfrågan.

Jag kanske inte svarar så frekvent i tråden. men jag har tagit del av den och tycker alla svar är intressanta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-21 21:21
    Det har kommit en hel del inlägg i tråden i dag. Jag har haft en lång arbetsdag och hinner nu inte ta del av alla.
    Några svar som jag läst - mest i början av tråden - ger intressanta inblickar i hur man kan leva i de nya familjekonstellationerna och få det att fungera. Jag tackar för de inläggen.

Helt klart är att familjebilden i dag är mera komplex än för några decennier sedan. Det krävs också mera av föräldrarna i ny-familjerna än tidigare. Många klarar det bra.

• Svar på tråden Varför kallar ni styvmammor er för bonusmammor?
  • Enter Sandman
    Anonym (Minus) skrev 2013-03-23 10:16:41 följande:

Samma här. Enda gången jag använder det är när det handlar om "riktiga" adoptivföräldrar. Typ ett svensk par som adopterat ett barn från ett fattigt land, eller (sällsynt) ett barn som en mamma i Sverige lämnat upp för adoption. För de barnen har ju UPPENBARLIGEN två par föräldrar: adoptivföräldrarna och bioföräldrarna (utan vilka adoptivbarnen aldrig hade funnits, så man kan inte reducera dem till ett intet heller heller).

Men jag gillar inte när vuxna skapar diverse mystiska familjekonstellationer, och sedan försöker bluddra bort det med att "mitt barn är lyckligt lottat. H*n har faktiskt ÅTTA föräldrar!" Tänk så förvirrade de barnen ska bli...  

Det tror jag inte ett dugg på att dom blir, förvirrade alltså.
    Barn är rätt bra på sånt där, dom vet vilka relationer dom har till sina medmänniskor.
    Det är vi vuxna som lägger in massa värderingar, konkurrens och rivalitet, avundsjuka, ägandebehov och rädslor, det är vi som har svårt att hantera relationer.
    För barn är det tämligen naturligt.    
  • Brumma

Anonym (minus), fast vad säger man när BARNET själv säger sig ha flera föräldrar.
    Jag har aldrig sagt till henne att jag är hennes förälder men minns när vi var på en förälder/barn dag i skolan (hon gick i andra klass) och jag, pappan, mamman o mammans sambo kom gående över skolgården.
    Ser henne stå o hoppa bland klasskompisarna och hör plötsligt - Titta!! Jag har FYRA föräldrar!!! O sen sprang hon o kastade sig runt halsen på oss allihop :)
    Skulle vi då säga - nä, vänta nu. De här är bara extravuxna....
    Hon har tagit upp ibland att hon vill kalla mig mamma, men jag brukar säga att hon visserligen får kalla mig vad hon vill men att hon redan har en mamma..
    Sist postade hon en sån där "om du har världens bästa mamma så kopiera detta på din status" grej på facebook.
    Hon taggade sin mamma - och mig...
    Det enda jag kunde säga var att jag älskar henne oxå - o att jag var tacksam för att hon har en sån förstående mamma som inte blir ledsen eller arg :)

• Iam
    Enter Sandman skrev 2013-03-23 10:47:46 följande:

Barn är rätt bra på sånt där, dom vet vilka relationer dom har till sina medmänniskor.
    Det är vi vuxna som lägger in massa värderingar, konkurrens och rivalitet, avundsjuka, ägandebehov och rädslor, det är vi som har svårt att hantera relationer.
    Kunde inte hålla med mer!! 
  • EnAnonumius
    Enter Sandman skrev 2013-03-23 10:47:46 följande:

Bara nicket Anonym, då är det LITE mer ointressant att diskutera med dig. Anonym+tillfällig signatur, kan jag diskurea mera..
  • Gung Ho
    Anonym (Sanning och bar) skrev 2013-03-20 18:56:10 följande:
    Det är hur tydligt som helst: det som kallas bonusbarn  här på F.L. är i själva verket styvbarn.

Ni står inte ut med dem, älskar dem inte, hatar bioföräldrarna o.s.v.

Ni gör stoor skillnad med "egna" och barn ni kallar "bonus".

Varför inte följa språkbruket som även F.L. använder sig av: styvförälder - styvbarn?

Det blir tydligare - och mera sanningsenligt då.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-20 21:57
    Då många tycks mena att trådstarten är otydlig skall jag förtydliga mig:
    Jag har i åratal tagit del av familjelivstrådar under rubriken "Styvförälder".

Där har jag stött på ett fenomen: man kallar sina styvbarn (ja, styvförälder och styvbarn är korrekt språkbruk) för "bonus."

Begreppet bonus blir ett hån när det används i trådar där man uttrycker avsky för sitt styvbarn.

Ni som älskar era styvbarn kan göra en insats: försvara dessa barn i trådarna.

Min utgångspunkt är trådar under rubriken Styvförälder på Familjeliv.

Kan det sägas tydligare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-20 22:56
    Bonus är latin och betyder god.

Styvfamilj är en familj där ett eller flera barn bor tillsammans med en biologisk förälder samt en ingift(eller sambo-)partner.

Jag föredrar att använda ord och uttryck som betyder det de skall stå för.

Begreppet biosar, biomamma är märkligt per definition. Barnet har en mamma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-21 07:43
    Nu är tydligen trådstarten tydligare.
    Mitt uppsåt ifrågasätts. Det är helt i sin ordning.

Det är hittills ingen som kunnat övertyga mig i sakfrågan.

Jag kanske inte svarar så frekvent i tråden. men jag har tagit del av den och tycker alla svar är intressanta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-21 21:21
    Det har kommit en hel del inlägg i tråden i dag. Jag har haft en lång arbetsdag och hinner nu inte ta del av alla.
    Några svar som jag läst - mest i början av tråden - ger intressanta inblickar i hur man kan leva i de nya familjekonstellationerna och få det att fungera. Jag tackar för de inläggen.

Helt klart är att familjebilden i dag är mera komplex än för några decennier sedan. Det krävs också mera av föräldrarna i ny-familjerna än tidigare. Många klarar det bra.

Jag kan hålla med om att terminologin är felaktig för de som mest ser sin sambo/mans barn som gäster/hinder/oönskade. 'Bonusbarn' syftar ju på just en bonus, något positivt.

Men håller inte med om att fråga styv/bonusmammor kollektivt varför de inte gillar sina styv/bonusbarn. Det varierar från person till person om man läser i trådarna. Finns många fina här som talar varmt om sina 'bonusar'. De startar sällan trådar (de har väl mindre att klaga på), men svarar ibland i dem.  
  • Anonym (Minus)

Måste förresten lägga till att jag också tror att det är bra med fler vuxna kring barnen. Vi vet ju att många barn blev lidande, när den utökade familjen föll sönder i och med industrialiseringen och flytten till städerna. Även om den på vissa håll blev kvar längre.

Studier av s.k. slumkvarter i London bland annat, visar ju att barnen mådde mycket bättre, och blev mer välanpassade och produktiva som vuxna, där bruket var att en ung man som gjorde en ung flicka med barn utsattes för en stor press att gifta sig med henne. Ungdomarna som gifte sig bosatte sig i ett hus alldeles intill - eller bara några kvarter ifrån - sina föräldrar och syskon, och man och hustru fick sedan många barn och höll ihop livet ut. De barnen sprang ut och in hos farfar o farmor, mormor o morfar, alla sina fastrar och mostrar och kusiner, och hade tryggheten i många helsyskon.

Men när samhället kom och skulle vara "snällt" på 60-talet, utdömde dessa hus som bostäder, och delade uf moderna lägenheter över hela stor-London till de individuella familjerna - så föll nätverket samman, och barnen blev mycket otryggare. Det var då det blev skolk, gängbildningar, bilstölder, rån, knivskärningar, narkotikamissbruk och ungdomar som inte brydde sig om att skaffa sig ett yrke eller ta ett jobb.

Samtidigt infördes p-pillret, och då försvann tryggheten i de stora syskonskarorna, samt att det blev mycket lättare för ungdomar att ha sex hit-och-dit. Eftersom pillren glömdes bort eller slarvades med, så blev det efter dess införande FLER utomäktenskapliga barn, ensamma mammor och röriga styvfamiljer än innan pillret. Samtidigt som kravet att gifta sig när man blir med barn urholkades. Pillret var alltså egentligen en förbannelse i en förförisk förpackning.

Men nu är jag lite OT! Poängen skulle i alla fall vara, att JA barn mår bra av fler vuxna omkring sig, det är konstaterat. Men de personerna ska vara mormor, morfar, faster, farbror, äldsta syster och hennes make. Och de rollerna ska vara TYDLIGA. Inte pappas älskarinna, eller ännu värre mammas älskarinna, som barnen ska tvingas att kalla för "mamma".     

• Iam
    Anonym (Minus) skrev 2013-03-25 06:57:28 följande:
    Måste förresten lägga till att jag också tror att det är bra med fler vuxna kring barnen. Vi vet ju att många barn blev lidande, när den utökade familjen föll sönder i och med industrialiseringen och flytten till städerna. Även om den på vissa håll blev kvar längre.

Studier av s.k. slumkvarter i London bland annat, visar ju att barnen mådde mycket bättre, och blev mer välanpassade och produktiva som vuxna, där bruket var att en ung man som gjorde en ung flicka med barn utsattes för en stor press att gifta sig med henne. Ungdomarna som gifte sig bosatte sig i ett hus alldeles intill - eller bara några kvarter ifrån - sina föräldrar och syskon, och man och hustru fick sedan många barn och höll ihop livet ut. De barnen sprang ut och in hos farfar o farmor, mormor o morfar, alla sina fastrar och mostrar och kusiner, och hade tryggheten i många helsyskon.

Men när samhället kom och skulle vara "snällt" på 60-talet, utdömde dessa hus som bostäder, och delade uf moderna lägenheter över hela stor-London till de individuella familjerna - så föll nätverket samman, och barnen blev mycket otryggare. Det var då det blev skolk, gängbildningar, bilstölder, rån, knivskärningar, narkotikamissbruk och ungdomar som inte brydde sig om att skaffa sig ett yrke eller ta ett jobb.

Samtidigt infördes p-pillret, och då försvann tryggheten i de stora syskonskarorna, samt att det blev mycket lättare för ungdomar att ha sex hit-och-dit. Eftersom pillren glömdes bort eller slarvades med, så blev det efter dess införande FLER utomäktenskapliga barn, ensamma mammor och röriga styvfamiljer än innan pillret. Samtidigt som kravet att gifta sig när man blir med barn urholkades. Pillret var alltså egentligen en förbannelse i en förförisk förpackning.

Men nu är jag lite OT! Poängen skulle i alla fall vara, att JA barn mår bra av fler vuxna omkring sig, det är konstaterat. Men de personerna ska vara mormor, morfar, faster, farbror, äldsta syster och hennes make. Och de rollerna ska vara TYDLIGA. Inte pappas älskarinna, eller ännu värre mammas älskarinna, som barnen ska tvingas att kalla för "mamma".     
    Oj oj oj..... 

Så... det SKA alltså vara föräldrarnas syskon, eller föräldrarnas föräldrar, eller något form av blodsband för att kunna vara en tillgång i ett barns liv...?
    Och en partner, så länge den inte är den första någonsin, är alltså en älskare eller älskarinna?
    Och vem har sagt något om att tvinga någon att kalla någon mamma eller pappa?

Jag upprepar mig...
    Oj oj oj....  
  • BioBonus
    Iam skrev 2013-03-25 12:36:19 följande:
    Oj oj oj..... 

Så... det SKA alltså vara föräldrarnas syskon, eller föräldrarnas föräldrar, eller något form av blodsband för att kunna vara en tillgång i ett barns liv...?
    Och en partner, så länge den inte är den första någonsin, är alltså en älskare eller älskarinna?
    Och vem har sagt något om att tvinga någon att kalla någon mamma eller pappa?

Jag upprepar mig...
    Oj oj oj....  
    Och absolut inte av samma kön Förvånad
    Jag upprepar dig...
    Oj oj oj 
  • LFF
    Anonym (Minus) skrev 2013-03-23 10:16:41 följande:

Samma här. Enda gången jag använder det är när det handlar om "riktiga" adoptivföräldrar. Typ ett svensk par som adopterat ett barn från ett fattigt land, eller (sällsynt) ett barn som en mamma i Sverige lämnat upp för adoption. För de barnen har ju UPPENBARLIGEN två par föräldrar: adoptivföräldrarna och bioföräldrarna (utan vilka adoptivbarnen aldrig hade funnits, så man kan inte reducera dem till ett intet heller heller).

Men jag gillar inte när vuxna skapar diverse mystiska familjekonstellationer, och sedan försöker bluddra bort det med att "mitt barn är lyckligt lottat. H*n har faktiskt ÅTTA föräldrar!" Tänk så förvirrade de barnen ska bli...  
    Som barn med skilda föräldrar med relationer på varsitt håll kan jag påpeka att man blir inte ett dugg förvirrad om ens föräldrar sköter det hela på ett snyggt sätt och inte presenterar vartenda litet ragg för sigg barn. Som barn är det oftast väldigt bra att ha flera olika vuxna att vända sig till tex när man har nåt man tycker är skitjobbigt att prata med sina föräldrar om. Tyvärr verkar väldigt många föräldrar ha otroligt svårt att förstå att ens barn har behov av relationer med andra vuxna än bara mamma och pappa (och eventuellt mor/farföräldrar och andra släktingar).
  • LFF
    LFF skrev 2013-03-25 13:26:54 följande:
    Som barn med skilda föräldrar med relationer på varsitt håll kan jag påpeka att man blir inte ett dugg förvirrad om ens föräldrar sköter det hela på ett snyggt sätt och inte presenterar vartenda litet ragg för sigg barn. Som barn är det oftast väldigt bra att ha flera olika vuxna att vända sig till tex när man har nåt man tycker är skitjobbigt att prata med sina föräldrar om. Tyvärr verkar väldigt många föräldrar ha otroligt svårt att förstå att ens barn har behov av relationer med andra vuxna än bara mamma och pappa (och eventuellt mor/farföräldrar och andra släktingar).
    Btw... min mammas sambo kommer aldrig att vara nåt annat än min mammas sambo trots att de levt ihop i 30+ år medan min pappas fd fru är "styvmor" och kommer att vara en extramormor på distans (bor på en annan kontinent) till eventuella barn.
  • Dragonball

Eh, jag hatar inte mina styvbarn och avskyr det äckliga ordet bonusbarn/bonusmamma (låter så förbannat käckt) men  skriver man STYVförälder och STYVbarn så blir uppfattningen precis den som i din trådstart. Nämligen att man skulle hata dem. När man skriver om helt vanliga problem, åsikter mm.

Jag är verkligen ingen mamma öht till min "bonus". Jag är pappas fru och mamma till hennes halvsyskon. Tror inte hon någonsin sett det som något negativt. 

Svar på tråden Varför kallar ni styvmammor er för bonusmammor?