• FemmeM

Ekonomisk hjälp gällande barn i 2 hem, om någon vet?

Hej! Detta kommer nog bli lite långt då jag vill beskriva det hela så gott det går.

Tillsammans med mitt ex (vi var gifta om det har betydelse) har jag 2 barn (födda 05 & 07). Vi separerade i början av 2010 och har barnen vv. Jag får barnbidragen och i början gjorde vi så att vi släpade kläder osv fram och tillbaka varje byte men jag tyckte det blev för besvärligt så jag hamstrade med ansträngning ihop tillräckligt med kläder att de skulle kunna ha en garderob var i båda hemmen och jag har alltid fått köpa ALLA kläder.

Här kanske man ska tillägga att då i början gick jag på A-kassa, bostadsbidrag osv medans han har haft fast anställning hela tiden och får ut en lön på mellan 13-16 000.

Han har alltså inte köpt något själv. Om ytterkläder går sönder under hans vecka, ja, då ska jag släppa allt och fixa nytt osv osv.  

Sommaren 2010 träffade jag min nuvarande sambo. Kort därefter träffade även exet en tjej och dom flyttade ihop också. Jag och min sambo har tillsammans fått en son och en till på väg.  Jag har, sen min föräldrapenning för sonen tog slut, ingen annan inkomst än barnbidraget (3756kr eller vad det är för 3 barn) och ett underhållsstöd från FK (alltså inget som kommer ur exets ficka) 1122kr.

Han har varit på hela vintern om det och det som barnen behöver. Jag betalar kläder till båda hemmen, aktiviteter och tillbehör till det för båda barnen.  Han tycker barnbidraget ska räcka för allt det. Jag har alltid fått lägga ut mer än barnbidrag (=min sambo får betala för barn som inte är hans) för att få det att gå ihop. Så, förra månaden tröttnade jag på att han (exet) påstår att 1000kr per barn räcker gott och väl till ALLT. Så han ska få 1000kr i månaden och då köpa egna kläder till barnen plus ytterkläder, aktiviteter med mer för ett av barnen.

MEN för mig svider det så in i h-e att ge honom pengar för något han borde kunna  fixa ändå, då han har arbete och betydligt bättre ekonomi än vi. (ja, min sambo jobbar men det gör exets sambo med men de ska väl ändå inte räknas med då det gäller våra barn, inte deras).

Har läst på en hel del på nätet om det här och vet att barnbidraget inte bara ska gå till barnens kläder utan även hyra och uppehälle. Dessutom att den med bättre ekonomiska förutsättningar ska stå för merparten av barnens kostnader. Inget av detta går in i hans huvud. Och dessvärre vet jag att det bara är riktlinjer och inga lagar som säger att han bör ha större ekonomiskt ansvar för barnen.

Det jag undrar är hur kan jag få honom att förstå detta? Hur kan jag gå vidare? Och vad kan jag göra? Kanske någon som arbetar som familjejurist eller liknande som kan hjälpa mig? 

Är det något som är oklart, fråga gärna, så förklarar jag. Det är så mkt kring det hela att det är svårt att få med allt när man sitter och skriver så här. 

• Svar på tråden Ekonomisk hjälp gällande barn i 2 hem, om någon vet?
  • FemmeM
    Anonym (1) skrev 2013-03-24 20:07:32 följande:
    Men kostar barnen verkligen så mycket mer när du har dem 2 veckor av 4:a? Det är väl snarare dig han försörjer?

Desto större anledning att försöka få en attraktiv utbildning så du kan stå på egna ben om det behövs i framtiden. Jag blir ledsen när medsystrar väljer att få sämre liv än de behöver. Även vi kvinnor kan försörja oss och våra barn själva.

Det är väl ändå barnbidragen som står för mest? Du saknar ju inkomst.

Nä, hade han stått för någonting hade det väl inte kostat så mkt. Men jag står ju för allt (utom mat när de är hos honom då). Ja, sambon försörjer mig och vårt gemensamma barn (men han är en helt vanlig svenssonlön, den räcker inte hur långt som helst). Jag menade att jag använder ofta vårt gemensamma barns bidrag även till de 2 äldsta.

Jag har redan nämnt psoriasis(som är den ena kodningen hos af), den andra är social fobi och det är den som håller mig tillbaka från att få ett normalt liv. Jag har ingen alls lust att skriva om det för jag vet hur folks uppfattning om psykiska sjukdomar i lag är. Det är inget de förstår.  Men jag kommer som sagt göra allt jag kan, när jag väl kan, för att få jobb och en inkomst. I och med kodningen får man ju bra hjälp från AF.

Barnbidragen står för allt just nu, japp! Är det verkligen så att 1100kr per barn ska kunna stå för allt? Tycker du det? Varför är det så viktigt för dig att hans inkomst är helt skyddad från ansvar att försörja hans 2 barn?
    Har du barn själv? Hur mycket går det isåfall åt när du ska köpa vinter/höst/vårkläder och skor åt dem. Vad har de för aktiviteter? Vad hittar ni på för något roligt till helgen?  Räcker barnbidraget till allt det? 
  • Anonym (1)
    FrökenKanSjälv skrev 2013-03-24 20:29:18 följande:
    Anonym1:
    Försäkringskassan anser att mindre barn kostar 1273+1273+1050
    65 % av basbeloppet anser Tingsrätten att barn mellan 0-6 år kostar. Dvs knappt 2400 per månad. Ts har barnbidragen och barnen halva tiden. Så de ca 3300 per månad hon får till barnen täcker definitivt hennes del i kostnaden... Plus att barnen kan få med sig kläderna.
  • FrökenKanSjälv

Okej, det mesta försvann.

Alltså FK anser att ett mindre barn kostar 3596 kr/mån. Efter att barnbidraget är bortdraget så är det fortfarande 2546 kr per barn att fördela mellan föräldrarna. Varför tycker du att pappan inte ska behöva betala ett enda öre av dessa 2546 kr?

I lagen (Föräldrabalken) står det att om barnet bor lika mycket hos båda föräldrarna så förutsätts föräldrarna försörja barnet under sin tid med barnet. Det innebär att det är upp till pappan att skaffa kläder som barnen behöver hemma hos honom. Om han har dåligt med pengar kan han köpa begagnat eller ärva kläder åt barnen. Det är inte ts problem hur pappan skaffar kläderna.

• FrökenKanSjälv

I mina ögon är det en konstig pappa som inte vill försörja sina barn. Vad är det för prioritering? Och vad är det för karl som väljer andra saker framför mat till barnen.

• Anonym (1)
    FrökenKanSjälv skrev 2013-03-24 20:37:02 följande:
    Ditt belopp är utöver barnbidraget.
    Nej, barnbidraget dras av.

• FemmeM
    Anonym (1) skrev 2013-03-24 20:33:08 följande:
    65 % av basbeloppet anser Tingsrätten att barn mellan 0-6 år kostar. Dvs knappt 2400 per månad. Ts har barnbidragen och barnen halva tiden. Så de ca 3300 per månad hon får till barnen täcker definitivt hennes del i kostnaden... Plus att barnen kan få med sig kläderna.
    Fast vad är det jag tjänar på att barnen bara är halva tiden förutom matkostnad? Allt annat betalar man ju ändå om man betalar kläder, aktiviteter, dyra ytterkläder, hyra och övriga kostnader osv. Eftersom jag vet att han inte hittar på så mkt med barnen så ser jag till att göra det på mina helger. 
    Ska vi börja ta med kläder igen kommer jag som sagt även få köpa kläder oftare, vilket kommer öka mina kostnader ännu mer. 

Vad är basbeloppet och var kan man läsa om de uppgifterna du angav. Inget av barnen är dock under 6 år.
  • FrökenKanSjälv

TS,
    Om du väljer att ge pappan pengar så tycker jag att du kan sluta gnälla. Det är ditt val och ditt ansvar och då får du också stå för det.

• FemmeM
    FrökenKanSjälv skrev 2013-03-24 20:41:47 följande:
    TS,
    Om du väljer att ge pappan pengar så tycker jag att du kan sluta gnälla. Det är ditt val och ditt ansvar och då får du också stå för det.
    Ja, grejen är ju som sagt mitt dåliga samvete för barnen. Vill inte att de ska lida för han vill vara snål. Jag kommer inte skicka över ett öre mer men nu vet han det till nästa månad och då får de fasen hålla i sina pengar.
    FrökenKanSjälv skrev 2013-03-24 20:35:52 följande:

Alltså FK anser att ett mindre barn kostar 3596 kr/mån. Efter att barnbidraget är bortdraget så är det fortfarande 2546 kr per barn att fördela mellan föräldrarna. Varför tycker du att pappan inte ska behöva betala ett enda öre av dessa 2546 kr?

I lagen (Föräldrabalken) står det att om barnet bor lika mycket hos båda föräldrarna så förutsätts föräldrarna försörja barnet under sin tid med barnet. Det innebär att det är upp till pappan att skaffa kläder som barnen behöver hemma hos honom. Om han har dåligt med pengar kan han köpa begagnat eller ärva kläder åt barnen. Det är inte ts problem hur pappan skaffar kläderna.
    Var får man denna informationen ifrån. Jag tycker det är svårt att hitta rätt information. Det jag hittar är diverse jurister som har svarat på frågor och man kan ju inte lita på att allt det stämmer. Jag vill veta att jag gör helt rätt också så det inte kommer tillbaka och biter mig i arslet sen. För min del anser jag ju att har jag bara barnbidragen som enda inkomst och han har en helt okej inkomst så borde han ju kunna betala sin del. Men man vet ju aldrig vad lagen säger.
  • FemmeM
    FrökenKanSjälv skrev 2013-03-24 20:39:03 följande:
    I mina ögon är det en konstig pappa som inte vill försörja sina barn. Vad är det för prioritering? Och vad är det för karl som väljer andra saker framför mat till barnen.
    I mina med :)
  • FrökenKanSjälv

Lagen finns att tillgå på nätet. Det finns även propositioner (förarbeten till ändringar i lagen) att läsa. Börja med att googla på Föräldrabalken och läs den.

• FemmeM
    FrökenKanSjälv skrev 2013-03-24 20:54:14 följande:
    Lagen finns att tillgå på nätet. Det finns även propositioner (förarbeten till ändringar i lagen) att läsa. Börja med att googla på Föräldrabalken och läs den.
    Det ska jag göra. Jag  har bara tänkt på att googla på fraser som passar vår situation och det är så svårt att sålla mellan amatörer och riktiga uttalanden.
    Men tack för tipset, föräldrabalken it is! :) 
  • Anonym (1)
    FrökenKanSjälv skrev 2013-03-24 20:35:52 följande:

Nej, Fk anser inte det.  Barn kostar det i genomsnitt till de är stora nog att försörja sig själva. Man bör spara en del när de är yngre för att ha råd när de är äldre och dyrare. Man får inte mer för en 18-åring än för en 1-åring av FK......
  • FrökenKanSjälv

När man satta siffran 1273 kom man fram till att större barn kostar mer plus att man bara får studiebidrag tio månader om året. Men man tyckte att det blev för krångligt att ha olika uh-stöd för olika åldrar och satte därför bara en siffra.

• Anonym (1)
    FrökenKanSjälv skrev 2013-03-24 21:03:41 följande:
    När man satta siffran 1273 kom man fram till att större barn kostar mer plus att man bara får studiebidrag tio månader om året. Men man tyckte att det blev för krångligt att ha olika uh-stöd för olika åldrar och satte därför bara en siffra.
    Precis. Så man bör spara när man har yngre barn.
Svar på tråden Ekonomisk hjälp gällande barn i 2 hem, om någon vet?