• JossJoss

KUB-Test Göteborg?

Hej!
    Jag har en fundering, både jag och sambon vill båda göra ett KUB-test.
    Men jag har hört och läst att det bara är kvinnor över 35 som blir erbjudna det.
    Vi bor i Göteborg och jag är endast 21 år..

Någon som vet ifall man kan få göra det här i Gbg ändå? 

Tacksam för svar  (: 

• Svar på tråden KUB-Test Göteborg?
  • JossJoss
    Pandamamma79 skrev 2013-03-21 10:25:42 följande:
    Du får göra det. Dock kostar det när du är under 35 år.
    Okej, vet du hur mycket det kostar? Gör man det hos sin vanligt mvc?
  • hjertat

Jag gjorde ett i våras på Emma ultraljudsklinik på Hisingen. Kostade 1800 om jag inte minns fel.

• hjertat

Vilkem vecka är du i förresten? man kan ju inte göra kub när som helst.

• JossJoss

v11 (10+2).. För sent?

• hjertat

Nej men dey är väl mellan v 12-14 man måste ra blodprov flr kub om jag inte minns fel. Så kolla deras hemsida och boka in er direkt. De är dyra men riktigt bra där!

• JossJoss

Ska kolla på det! Tack :)

• JossJoss
    Pandamamma79 skrev 2013-03-21 10:55:44 följande:
    Din barnmorska borde ju ha berättat om KUB om du varit på Mvc än?
    Var på inskrivning för 2 veckor sedan, hon nämnde aldrig någonting om det, utan jag och min syster började prata om det, därav mina funderingar.. Men vi ska på andra besöket idag kl 13. Ska fråga henne då..
    För tidigt? När gör man det? 
  • Pandamamma79

Fråga idag om hon inte nämner det. Har hört att vissa inte berättar för de tycker att mamman är för ung. Inte säkert att din bm är så...

• JossJoss

Om jag ska göra ett kub så får jag stå för det själv, blir inte erbjuden här när man är under 35!

• Pandamamma79

Jo, det är som sagt så.

Vad jag var nyfiken på var ifall hon nämnde det utan att du frågade.
    Båda mina barnmorskor har ju klart nämnt KUB fast iofs är jag över 30 och risken för barn med handikapp är större. Min förra sa att jag ju var så ung så risken var egentligen liten, det var förra året och då var jag ändå 33. Hon överdrev väl lite fast jag vet vad hon menar.
    Dock finns det ju en anledning till att det inte kostar efter 35 år.
    Vill du göra det?

• JossJoss

Nej, hon nämnde de aldrig :/ så jag frågade i slutet av mötet, då såg hon ut som ett stort frågetecken!
    Ja, både jag och sambon vill göra det!

• Pandamamma79

Ok! Ja, risken är ju väldigt liten för er fast jag tycker alltid att man ska ha rätt att veta...jag menar ni får ju ändå betala själva.
    Lycka till med allt!

Svar på tråden KUB-Test Göteborg?