• Anonym (Styvmorsa)

Min man förskönar min styvdotters mamma

Min 10 åriga styvdotter bor sedan 5 års ålder med mig och sin pappa. Mamman har alltid dragits med missbruksproblem, främst alkohol, och förlorade vårdnaden för just 5 år sedan.

Dottern träffar mamma väldigt sällan, högst 1/månad men ofta inte ens det. Det tål att tlläggas att mamman flyttar runt och bor hos sina "vänner". Mamman har aldrig tagit god hand om dottern, varit stupfull tillsammans med henne, hotat att sticka utomlands, gömt dottern hos sin egen mamma (helt galen hon med) och även varit riktigt hemsk mot mig och min man.

Nu bor vi även med våra två gemensamma söner och har levt ett relativt lugnt liv, dottern går regelbundet hos psykolog.

De senaste veckorna har hon börjat intressera sig alltmer för sin mamma, då hon minns mycket lite från tiden med henne, och frågar ofta frågor om henne. Min man har än så länge endast berättat en massa fina historier, allt vackert som mamman har gjort, roliga saker hon har sagt. Dottern har fått en bild av en fin och omtänksam mamma som det "gick lite fel för". När jag pratar med mannen om detta så menar han att hon kan få veta den riktiga versionen när dottern är 18 år.

Är detta verkligen okej? När dottern sen kanske bestämmer sig för att se mer av sin mamma så kommer det väl bli en hemsk uppenbarelse av verkligheten?

Visst, lite sur blir jag ju också för att jag ägnat mitt liv de senaste 7 åren till denna tjej och plötsligt så får den missbrukande mamman en massa vackra ord. Men detta är inte det jag oroar mig för.

• Svar på tråden Min man förskönar min styvdotters mamma
  • Litet My

Varför inte bara lita på pappan? Är han någolunda intresserad så har han förmodligen diskuterat detta med tex barnets psykolog tex som förmodligen vet mer om barns psyke och exakt var barnet befinner sig i sin bearbetning vilket ingen på FL kan veta. Kanske är det så att flickan inte alls just här och nu är mottaglig/mår såpass bra att det är läge att kasta fram hela sanningen?

• Anonym

tror det är bättre att hon får bilda sin egen uppfattning om sin mamma, annars kan det väl lätt bli så att pappan blir den dåliga? Finns väl ingen anledning att berätta allt dåligt om mamman, det gör nog bara flickan ledsen/dåligt samvete... ganska tung börda att veta det när man är så liten

Sen spelar det ingen roll hur dålig mamma hon är, det är flickans ursprung och "riktiga" mamma (även om du varit mer mamma än hon kanske) i den åldern är väl mamma mer.. en mamma! oavsett hur hon beter sig...
    När hon blir äldre förstår hon nog att vad den tryggheten innebär finns hos er

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-22 13:09:49 följande:
    Nej, det skulle jag inte, men jag tycker det är en otroligt konstig jämförelse. Eller ser du alltså ingen skillnad på sjukdomstillstånden "alkoholism" och "cancer"?
    Nej, faktiskt inte. Men du verkar göra det. Förklara gärna.
  • MinaE
    Anonym (Styvmorsa) skrev 2013-03-21 14:37:13 följande:
    Min 10 åriga styvdotter bor sedan 5 års ålder med mig och sin pappa. Mamman har alltid dragits med missbruksproblem, främst alkohol, och förlorade vårdnaden för just 5 år sedan.

Dottern träffar mamma väldigt sällan, högst 1/månad men ofta inte ens det. Det tål att tlläggas att mamman flyttar runt och bor hos sina "vänner". Mamman har aldrig tagit god hand om dottern, varit stupfull tillsammans med henne, hotat att sticka utomlands, gömt dottern hos sin egen mamma (helt galen hon med) och även varit riktigt hemsk mot mig och min man.

Nu bor vi även med våra två gemensamma söner och har levt ett relativt lugnt liv, dottern går regelbundet hos psykolog.

De senaste veckorna har hon börjat intressera sig alltmer för sin mamma, då hon minns mycket lite från tiden med henne, och frågar ofta frågor om henne. Min man har än så länge endast berättat en massa fina historier, allt vackert som mamman har gjort, roliga saker hon har sagt. Dottern har fått en bild av en fin och omtänksam mamma som det "gick lite fel för". När jag pratar med mannen om detta så menar han att hon kan få veta den riktiga versionen när dottern är 18 år.

Är detta verkligen okej? När dottern sen kanske bestämmer sig för att se mer av sin mamma så kommer det väl bli en hemsk uppenbarelse av verkligheten?

Visst, lite sur blir jag ju också för att jag ägnat mitt liv de senaste 7 åren till denna tjej och plötsligt så får den missbrukande mamman en massa vackra ord. Men detta är inte det jag oroar mig för.
    Lite intressant det markerade, en Freudiansk "felsägelse" som avslöjar att du anser henne vara galen alltså ?

10 år, nja.. Mittemellan versionen kanske, får hon bara höra bra saker så kommer hon ju undra varför hon inte bor med sin mamma ? 
    Men vuxensaker kan man ju skona tycker jag.. TYp : Stupfull, sover här och där, har inget hem, galen mm

Iam Mina
  • RobertaKrohn

Din man gör helt rätt i att bara prata om det fina, det är ett litet barn ni har att göra med och hon mår inte bra av att få höra en massa dåliga saker om sin mamma, hon är ändå hälften sin mamma.
    Dessutom så de saker som hennes mamma har gjort fel är vuxen saker och inget en liten 10 åring ska behöva bry sig om än, din man har som sagt helt rätt i den här frågan och jag vet att varje barnpsykolog i sverige skulle hålla med mig. 

• MinaE
    RobertaKrohn skrev 2013-03-22 23:56:57 följande:
    Din man gör helt rätt i att bara prata om det fina, det är ett litet barn ni har att göra med och hon mår inte bra av att få höra en massa dåliga saker om sin mamma, hon är ändå hälften sin mamma.
    Dessutom så de saker som hennes mamma har gjort fel är vuxen saker och inget en liten 10 åring ska behöva bry sig om än, din man har som sagt helt rätt i den här frågan och jag vet att varje barnpsykolog i sverige skulle hålla med mig. 
    Precis, det vore näst intill detsamma som att kritisera dottern ..

Däremot kan man ju vara delvis ärlig om själva beteendet och missbruk/ sjukdomen, som jag tycker han verkar vara. 
    Iam Mina
  • RobertaKrohn
    MinaE skrev 2013-03-23 00:03:36 följande:
    Precis, det vore näst intill detsamma som att kritisera dottern ..

Däremot kan man ju vara delvis ärlig om själva beteendet och missbruk/ sjukdomen, som jag tycker han verkar vara. 
    Ja han har ju förklarat att mamman har vissa problem och det räcker med det, detaljer kan dottern få när hon är stor nog för att förstå och kan hantera det hela bättre.
  • MinaE
    RobertaKrohn skrev 2013-03-23 00:06:10 följande:
    Ja han har ju förklarat att mamman har vissa problem och det räcker med det, detaljer kan dottern få när hon är stor nog för att förstå och kan hantera det hela bättre.
    Precis.. 

Motsatsen anser jag falla under psykisk barnmisshandel 
    Iam Mina
  • Anonym
    Litet My skrev 2013-03-22 14:37:59 följande:
    Varför inte bara lita på pappan? Är han någolunda intresserad så har han förmodligen diskuterat detta med tex barnets psykolog tex som förmodligen vet mer om barns psyke och exakt var barnet befinner sig i sin bearbetning vilket ingen på FL kan veta. Kanske är det så att flickan inte alls just här och nu är mottaglig/mår såpass bra att det är läge att kasta fram hela sanningen?
    Klokt svar.
  • Anonym (Mamma)

Jag håller nog med dig att man inte ska ligga allt för långt från sanningen. Ja bra att försköna, men inte ljuga. Man vill ju veta om sina föräldrar, inte få helt fel bild. 

• Anonym (BA)

Jag tror att du ska lita på att pappan gör det som han tror är bäst för flickan.

Har varit i en liknande situation och jag pratade aldrig skit om pappan till barnen utan fokuserade på hans bra sidor, dom saker som gjort att jag fallit för honom, dom saker där barnen liknande pappan.

Vartefter barnen blev äldre och dom själva kunde uttrycka sin besvikelse mot pappan så lät jag dom tala ut om det och bekräftade deras känslor dock utan att själv prata nedvärderande om pappan.Men jag sade inte emot barnen utan lät dom vara arga och besvikna på sin pappa.

Nu när våra barn är vuxna och själva har fått barn har dom alla sagt att dom har uppskattat att jag inte snackade skit om pappan, utan lät dom själva upptäcka hans brister.

Att dom är glada över att jag framhöll dom sidor hos pappan som gjorde att jag en gång i tiden blev kär i honom och att dom fick veta vilka av dessa egenskaper jag såg hos respektive barn såväl utseendemässigt som sättet att vara, tänka, prata, typ av humor etc.

Det handlar om att få barnen att se att även om en förälder inte är bra på alla sätt och vis så finns det bra saker hos alla och det är viktigt att låta barnen vara stolta över dom saker/egenskaper dom har fått från den frånvarande föräldern även om det är jag själv som måste berätta om dessa för barnen.

Jag tycker att det låter som om pappan i detta fall hanterar situationen på ett bra sätt, lita på honom! 

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-22 23:46:34 följande:
    Nej, faktiskt inte. Men du verkar göra det. Förklara gärna.
    Alkoholism är en sjukdom som man med sin inställning kan göra något åt. Enklare uttryckt, om du inte VILL bli "frisk" kommer det aldrig att gå. Cancer kan du bli frisk från oavsett vad du har för mental inställning till det hela.
Svar på tråden Min man förskönar min styvdotters mamma