• roja22

smakportioner

Vilka för- och nackdelar är det med att börja med små smakportioner när bebis är 4 månader, 5 månader, 6 månader eller äldre?
    Det sägs väl att om bebis verkar intresserad så kan man ge små smakportioner när de är 4 månader. Men vad finns det för fördelar att vänta om barnet verkar intresserat? Finns det någon nackdel att inte ge då utan vänta? 

• Svar på tråden smakportioner
  • Natulcien

Det finns inga fördelar alls med att börja vid 4 eller 5 månader. Rekommendationen är 6 månader.
    Och det är inte smakportioner man ska ge om man börjar tidigare, utan smaksensationer, d.v.s. någon slick på ett finger då och då. Inte mer än ett kryddmått. Amning/ersättning ska ges i samma utsträckning som tidigare.

Och det där med bebisens "intresse" är bara något som barnmatsföretagen har hittat på för att skrämma föräldrar att tro att de missar något tåg om de inte ger bebisen mat omedelbart när bebisen stirrar på maten...
    En bebis är nyfiken på allt, även din mobiltelefon, dammtussar och grus...men det matar ju ingen sin bebis med, trots "intresse"...

• KLAJSHUH

Det finns inte så många nackdelar heller att börja vid 4 eller 5 månader. Det viktiga är att man inte ersätter bröstmjölk eller ersättning med mat istället då man rekommenderar Helammning/ersättning upp till 6 månaders ålder.

• pigglet

Vid 4 månader och uppåt - man kan börja låta barnet smaka, dvs slicka i sig från ett finger
    Från 6 månader - smakportioner, dvs man börjar ge någon tesked av mat eller gröt, utökar sedan så man vid 8 månader ger ett par hela måltider - resten bröstmjölk eller ersättning. 

• skogsvitter
    KLAJSHUH skrev 2013-03-21 20:40:53 följande:
    Det finns inte så många nackdelar heller att börja vid 4 eller 5 månader. Det viktiga är att man inte ersätter bröstmjölk eller ersättning med mat istället då man rekommenderar Helammning/ersättning upp till 6 månaders ålder.
    Jo det finns det ju, eftersom det är vanligt att deras magar inte är mogna för fast föda ännu. Däremot finns det så vitt vi vet inga nackdelar med att ge smaksensationer, det innebär ju dock inte att man börjar med smakisar utan det är som sagt ett slick på fingret någon gång då och då. Det är ju inget som ens sker på regelbunden basis.
  • KLAJSHUH
    skogsvitter skrev 2013-03-21 20:48:58 följande:
    Jo det finns det ju, eftersom det är vanligt att deras magar inte är mogna för fast föda ännu. Däremot finns det så vitt vi vet inga nackdelar med att ge smaksensationer, det innebär ju dock inte att man börjar med smakisar utan det är som sagt ett slick på fingret någon gång då och då. Det är ju inget som ens sker på regelbunden basis.
    Jag vill inte starta en diskussion i ämnet men jag väljer att tro på mitt svar jag fått från livsmedelsverket där det står att barnets mage är redo att äta några skedar mat redan vid 4 månaders ålder men att rekommendationen är 6 månader just för att man inte vill konkurrera ut amningen. 
    Om du har forskning som visar att barnet inte klarar av mat vid 4 månaders ålder får du jätte gärna skicka det till mig då jag absolut är villig att lära mig mer om ämnet. Tungan ute 
  • La Lola
    KLAJSHUH skrev 2013-03-22 08:01:26 följande:
    Jag vill inte starta en diskussion i ämnet men jag väljer att tro på mitt svar jag fått från livsmedelsverket där det står att barnets mage är redo att äta några skedar mat redan vid 4 månaders ålder men att rekommendationen är 6 månader just för att man inte vill konkurrera ut amningen. 
    Om du har forskning som visar att barnet inte klarar av mat vid 4 månaders ålder får du jätte gärna skicka det till mig då jag absolut är villig att lära mig mer om ämnet. Tungan ute 
    Njae..så står det ju inte....
    "Tidigast från fyra månaders ålder kan du låta barnet få smaka små prov av vanlig mat, så länge det är så små mängder att de inte konkurrerar med amningen."
    "Du kan till exempel ta lite av din egen mat, motsvarande ungefär ett kryddmått, med en sked eller på fingret och låta barnet få lite på tungan. Det är alltså inte fråga om att plocka fram haklapp och tallrik, utan låt smakproven vara just smakprover, inte början till måltider."

www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Spadbarn/
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • linzei

Jag kan ju berätta hur det gick för oss.

Med första barnet gav vi enl. lmv:s rekommendationer då; smakportioner av en rotsak åt gången, från 4 månaders ålder. Iskubsstorlek en eller ett par gånger per dag. En grönsak/rotsak i taget så han verkligen fick känna smakerna och lära sig konsistenser. Vid sex månader var han mogen för barnmatsportioner och allt flöt på fint.

Med tvåan hade rekommendationerna ändrats till "smaksensationer" och han fick då smaka från våra fingrar tills sex månader då han fick lite mer "blandad" barnmat- dvs lite mer åt tallriksmodellen av olika smaker. Han har varit betydligt mer skeptisk mot att äta, och men barnets järnnivåer och annat de behöver sjukner vid denna ålder, så var det enl. BVC-sköterskan viktigt att komma igång med hans ätande. Han sjönk även lite på kurvan. 

Om det blir en trea kommer jag absolut att göra som med vårt första barn, dvs smakportioner i lugn och ro från fyra månader då jag upplever att allt gick bättre då.  

• Christi38

Vi har både denna gång när minstingen blivit 4 månader och förra gången när storebror var i denna åldern fått veta från flera håll att bebisens mage och tarmar är mogna från ungefär nu (det är ju individuellt plus minus ett par veckor) för att LÅNGSAMT få börja smaka på puréer mm. I helgen tänkte vi ge en liten slick av potatis och majspure och sen fortsätter vi med den i 2 veckor innan vi provar en ny sort. Fortfarande bara en liten slick som med tiden sen kommer utökas till en tesked när vi ser att det fungerar! Skulle det inte göra det måste man backa. Detta ska ju heller inte konkurrera ut amning/ersättning på många månader än!!

.

• Lilia

Jag började med smakpotioner vid fyra månader. Hon gillade det så efter 1-2 veckor så fick hon en halv banan eller dylikt en gång om dagen. Men bara "rena smaker" dvs en frukt, rotfrukt eller dylikt i taget. Vid fem månader började jag blanda 2-3 smaker och vid sex månader åt hon samma mat som vilken vuxen som helst. (men undvek vissa saker som små barn inte ska äta t.ex spenat)

• Natulcien
    linzei skrev 2013-03-22 08:11:43 följande:

Med första barnet gav vi enl. lmv:s rekommendationer då; smakportioner av en rotsak åt gången, från 4 månaders ålder. Iskubsstorlek en eller ett par gånger per dag. En grönsak/rotsak i taget så han verkligen fick känna smakerna och lära sig konsistenser. Vid sex månader var han mogen för barnmatsportioner och allt flöt på fint.

Med tvåan hade rekommendationerna ändrats till "smaksensationer" och han fick då smaka från våra fingrar tills sex månader då han fick lite mer "blandad" barnmat- dvs lite mer åt tallriksmodellen av olika smaker. Han har varit betydligt mer skeptisk mot att äta, och men barnets järnnivåer och annat de behöver sjukner vid denna ålder, så var det enl. BVC-sköterskan viktigt att komma igång med hans ätande. Han sjönk även lite på kurvan. 

Om det blir en trea kommer jag absolut att göra som med vårt första barn, dvs smakportioner i lugn och ro från fyra månader då jag upplever att allt gick bättre då.  
    Fast det där har ju inget med när man introducerar mat att göra...
    Vår son smakade ingenting annat än bröstmjölk, över huvud taget, innan 6 månader. Inte ens en slick. Från 6 månader introducerade vi fast föda. Men mycket, mycket långsamt och försiktigt. Han har alltid ätit bra och gått upp bra i vikt. Äter nästan allt.
  • hallon84

Nästa vecka blir min prinsessa 4 månader gammal, och idag började vi med  4 månader MILD HAVREGRÖT (smakportion) och man ska visst inte ge mer än 1/2tsk - 1 tsk om dagen,men det beror nog på hur barnet också är,bvc tyckte att vi kunnde lika gärna börja med smakportionerna eftersom hon får ersättning sen hon var 1 månad gammal. BVC tyckte att vi kunde börja med våra smakisar ;) och min princessa vart hur glad som helst när hon fick smaka på gröten, hon verkar gilla det välldigt mycket min sockertopp!! :)

• skogsvitter
    hallon84 skrev 2013-03-22 15:30:52 följande:
    Nästa vecka blir min prinsessa 4 månader gammal, och idag började vi med  4 månader MILD HAVREGRÖT (smakportion) och man ska visst inte ge mer än 1/2tsk - 1 tsk om dagen,men det beror nog på hur barnet också är,bvc tyckte att vi kunnde lika gärna börja med smakportionerna eftersom hon får ersättning sen hon var 1 månad gammal. BVC tyckte att vi kunde börja med våra smakisar ;) och min princessa vart hur glad som helst när hon fick smaka på gröten, hon verkar gilla det välldigt mycket min sockertopp!! :)

Men herregud, varför har du så bråttom med smakisarna??? Vad hade BVC för förklaring till att du måste börja så tidigt?
  • skogsvitter
    KLAJSHUH skrev 2013-03-22 08:01:26 följande:
    Det räcker rätt långt att kolla underlaget för rekommendationerna samt underlaget från WHO. Jag sitter vid annan dator så har inga länkar sparade här med det är väldigt lätt att hitta källorna som slv och who har använt sig av.

Att du fått ett sådant svar från livsmedelsverket låter inte särskilt trovärdigt, alternativt är det någon okunnig person som sitter i supporten som inte ens läst deras egna källor ännu.
  • skogsvitter
    linzei skrev 2013-03-22 08:11:43 följande:

Måste vara extremt längesen du fick ditt första barn eftersom rek att inte ge förrän vid 6 månader har funnits i över 11 år. Rek innan dess var att man kunde börja någon gång mellan 4-6 månader, inte specifikt vid 4 mån.

Sedan tycker jag det är extremt märkligt hur du kan skylla på introduktionen av mat, och inte ser att barn faktiskt är olika? Det blir inte lättare bara för att man börjar tidigare, många ggr är det precis tvärtom. Vår ena dotter helammade tills hon var nästan 8 mån, efter det gick det jättesnabbt. Vår äldsta däremot skulle vi enligt BVC tvinga i fast föda helst redan från 4 mån, vi försökte, försökte och försökte men hon ville inte ha. När hon var 6-8 mån fick vi utskällning på utskällning från BVC för att hon inte åt mer fast föda. Det tog tills hon var två år innan hon fick en ok relation till mat. Så det är min erfarenhet. Ska jag resonera precis som dig då, så skulle jag alltså inte ge min trea smakisar förrän hon var 8-9 mån, för då går det ju bäst? Idiotiskt...

Och just det, att de dippar är en helt normal amningspuckel och det borde alla inom barnavården känna till. Vet de inte det så är det högst beklagligt och då skulle jag byta sköterska till nästa gång om jag var du. För den delen så hade min äldsta svag tillväxt från 4 mån till ungefär 1½ års ålder. Trots att vi försökte och försökte med maten. Andra som fick amma så länge hon ville hade visserligen en amningspuckel, men mådde utomordentligt bra på sin bröstmjölk betydligt längre än när amningspuckeln inträdde

Angående järnnivåerna så har studier visat att barn som helammas länge har högre järnnivåer än barn som får fast föda tidigt. Detta är återigen bara en myt för att barnmatsbolagen ska tjäna så mycket pengar som möjligt. Det är alltid vanskligt att tro på sådant som vinstdrivande företag har stor vinning av att folk tror på. Varför har det i så många år varit så "viktigt" att ge just vid 4 mån tror du? När all vetenskaplig fakta säger att 6 mån är mer lämpligt, av hundratals olika anledningar?

Personligen tycker jag att man borde förbjuda märkning av barnmat före 6 mån.
  • Natulcien
    hallon84 skrev 2013-03-22 15:30:52 följande:

Nej, det beror inte på barnet. Det beror på forskning, och rekommendationen från 6 månader finns av en anledning. Om du inte vill äventyra din dotters hälsa så bör du ta det lugnare.

• hallon84

Natulcien, d var BVC som sa exagt sådär, att mittbarn kunde lika gärna börja med smakportionerna!! Eftersom hon var lång och normal vikt för sin månad, Jag går inte efter nt äventyr!

• Natulcien
    hallon84 skrev 2013-03-24 15:36:08 följande:
    Natulcien, d var BVC som sa exagt sådär, att mittbarn kunde lika gärna börja med smakportionerna!! Eftersom hon var lång och normal vikt för sin månad, Jag går inte efter nt äventyr!
    BVC har, generellt, ganska dålig koll på det där med kost och näring. Tyvärr.
  • linzei
    Natulcien skrev 2013-03-22 08:51:56 följande:
    Fast det där har ju inget med när man introducerar mat att göra...
    Vår son smakade ingenting annat än bröstmjölk, över huvud taget, innan 6 månader. Inte ens en slick. Från 6 månader introducerade vi fast föda. Men mycket, mycket långsamt och försiktigt. Han har alltid ätit bra och gått upp bra i vikt. Äter nästan allt.
    Va? Hur introducerar man då mat?
  • Natulcien
    linzei skrev 2013-03-25 21:33:44 följande:
    Va? Hur introducerar man då mat?
    Hur menar du? Hur man gör?
    Tja, vi gav honom lite smakprov och fyllde på med bröstmjölk och ökade långsamt tills vi var uppe i hela portioner och kunde börja byta ut vissa amningsmål runt 9 månaders ålder.
  • linzei
    skogsvitter skrev 2013-03-22 16:36:43 följande:
    Måste vara extremt längesen du fick ditt första barn eftersom rek att inte ge förrän vid 6 månader har funnits i över 11 år. Rek innan dess var att man kunde börja någon gång mellan 4-6 månader, inte specifikt vid 4 mån.

Sedan tycker jag det är extremt märkligt hur du kan skylla på introduktionen av mat, och inte ser att barn faktiskt är olika? Det blir inte lättare bara för att man börjar tidigare, många ggr är det precis tvärtom. Vår ena dotter helammade tills hon var nästan 8 mån, efter det gick det jättesnabbt. Vår äldsta däremot skulle vi enligt BVC tvinga i fast föda helst redan från 4 mån, vi försökte, försökte och försökte men hon ville inte ha. När hon var 6-8 mån fick vi utskällning på utskällning från BVC för att hon inte åt mer fast föda. Det tog tills hon var två år innan hon fick en ok relation till mat. Så det är min erfarenhet. Ska jag resonera precis som dig då, så skulle jag alltså inte ge min trea smakisar förrän hon var 8-9 mån, för då går det ju bäst? Idiotiskt...

Och just det, att de dippar är en helt normal amningspuckel och det borde alla inom barnavården känna till. Vet de inte det så är det högst beklagligt och då skulle jag byta sköterska till nästa gång om jag var du. För den delen så hade min äldsta svag tillväxt från 4 mån till ungefär 1½ års ålder. Trots att vi försökte och försökte med maten. Andra som fick amma så länge hon ville hade visserligen en amningspuckel, men mådde utomordentligt bra på sin bröstmjölk betydligt längre än när amningspuckeln inträdde

Angående järnnivåerna så har studier visat att barn som helammas länge har högre järnnivåer än barn som får fast föda tidigt. Detta är återigen bara en myt för att barnmatsbolagen ska tjäna så mycket pengar som möjligt. Det är alltid vanskligt att tro på sådant som vinstdrivande företag har stor vinning av att folk tror på. Varför har det i så många år varit så "viktigt" att ge just vid 4 mån tror du? När all vetenskaplig fakta säger att 6 mån är mer lämpligt, av hundratals olika anledningar?

Personligen tycker jag att man borde förbjuda märkning av barnmat före 6 mån.
    Jag är långtifrån någon expert i ämnet, vilket var anledningen till att jag följde BVC och lmv:s råd i frågan- då som nu- och jag beskrev endast hur det gick för oss med den infon jag läst och tagit till mig (kanske fel info, men dock såsom BVC rådde oss).

Jag upplevde matintrot som enklare från 4 månader med rena smaker, än slickar av blandade smaker från 6 månader. 4 månaderspojken var mer redo för små barnmatsportioner vid samma åöder som killen som från 6 månader fått prova lite allt möjligt. Självklart är det även individuellt, det förstår jag. Dippen på kurvan visste jag inte existerade, men BVC ansåg det viktigt att ge så mycket mat som möjligt för att vända kurvan när denna inträffade. 

Svar på tråden smakportioner