• bevmalin

    Stort barn....

    Har fått veta att bebis kommer väga minst 4500 g om jag går 40 veckor. Eftersom jag gått över med de andra två är jag orolig att han kommer vara stor.

    Kan man bli igångsatt tidigare pga stort barn?  

  • Svar på tråden Stort barn....
  • Chridhe

    Ja det kan man. Men när jag väntade mitt andra barn (-08) beräknades han till +25% i v. 32. Enligt surtanten som gjorde tillväxtultraljudet var det bara för barnmorskornas skull som det var bra att veta om bebisen var stor. Man fick allt gå över tre veckor om det var så.. Nu väntar jag trean och det är prat på igångsättning om den verkar stor på nästa tul i v.37. Men jag har fött mina barn i v.39 så jag vet inte om det blir nån större storleksskillnad på bara nån vecka.. För de vill inte sätta igång för tidigt heller.. Nåt som är dumt är att igångsättning ofta inte ger lika kraftfulla värkar. Så därför kan det vara bättre att låta det komma igång av sej själv.

  • Gudinnan
    bevmalin skrev 2013-03-22 09:46:11 följande:
    Har fått veta att bebis kommer väga minst 4500 g om jag går 40 veckor. Eftersom jag gått över med de andra två är jag orolig att han kommer vara stor.

    Kan man bli igångsatt tidigare pga stort barn?  

    Ja du har rätt till tidig igångsättning eller planeradsnitt innan om du önskar det.
    Men inte alltid man får nämligen.

    Jag fick en dotter på 4140g och 52cm v 41+1 född vaginalt då komlikationer 24 tim .
    Jag fick planeadsnitt vecka 41+2 efter TUL som man gjorde så pass sent då bm var störd i huvudet som vägrade ge mig innan. Så i vecka 41+0 fick jag TUL som vissade sig att han var 4885g så 2 dagar efter planeradsnitt då överläkaren visste att han skulle bli större och jag fick inte bli igångsatt. Han var 5810g och 62cm när han kom ut vecka 41+2 med allvarliga komplikationer.
    När jag väntade tredje barnet då i danmark så fick jag tidig TUL vecka 35+5 som vissade sig att han redan var 3890g stor för tiden så jag fick samma dag prata med bm och överläkaren som sa antingen igångsättning men då vänta till BF+1 eller bli snittad 2 veckor innan BF.
    Så jag gjorde planeradsnitt 8 dagar efter 2 veckor innan BF så BF-15 fick jag snitt vecka 37+5 och han var 4150g och 51cm han skulle vara på BF dagen ca 5,600g enligt läkaren .       
    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • Erica80

    Jag fick igångsättning i v 38 med mitt andra barn för att hon var stor.

    Men grunden till igångsättningen var att min första förlossning gick åt skogen för att sonen var stor.

    Tror inte att det är lika lätt att få det om man har gått igenom "vanliga" förlossningar innan men fråga kan man ju alltid

  • petrina

    vilket lyx!

    jag fick veta i v.36 att bäbisen va 4kg o skulle växa till sig till 5kg o inte f*n satte de igång mig.

    som orsak va de att de inte kunde känna min livmodertapp o att igångsättning ökar risken för ks, som de inte ville utföra.

  • solros12

    Börjar bli väldigt orolig för förlossningen, var på tul igår. Bebis vikt uppskattades till 4700gram... Jag är i vecka 40+6 idag och vill bli igångsatt. Orkar inte mer nu. Kan inte sova, jobbigt att andas..

    Igår sa de att de helst inte vill sätta igång det, men jag vill verkligen. Enligt min BM ska man kunna kräva att  bli igångsatt, vet inte riktigt hur det fungerar bara.  

  • watership down

    det verkar väldigt olika mellan landsting o mellan läkare.

    jag har två stora barn o väntar nu mitt tredje. denna gång gör de inte ens TUL. däremot vill de nu sätta igång mig i förtid (har gått över 2 v o blivit igångsatt på 42+1 m båda barnen). Jag vill inte bli igångsatt. Just pga att jag inte får några bra värkar. Men läkaren visade på nån kurva att det hade visst gått så bra så sist :( 

Svar på tråden Stort barn....