• Utan Barn

Tips: aktivitet pappa göra med son

Min sambo har en 13-årig son. Sonen är mycket passiv, vill inget, gör inget (utom dataspel iofs), drar sig undan till ganska stor del både från oss och kompisar. Samtidigt indikerar han att han inte är helt nöjd med tillvaron. Jag försöker peppa min sambo att ha nån dag i veckan de gör någon aktivitet tillsammans men hittills har alla förslag fallit rätt platt. Sonen tänder inte på något alls och kan inte komma på en enda grej han VILL göra, och när han inte vill tappar pappan – fullt förståerligt – sugen. Hur kul är det att tjata igång någon liksom. Men kanske är det precis det man måste göra, under en tid i alla fall.

Vi bor i Stockholm, utbudet är egentligen enormt. Ändå kommer ingen på något som de kan göra tillsammans som kan vara LITE roligt för båda. Mina egna förslag har varit av ganska fysiskt karaktär då jag själv är mycket ute och sportar, och för att motion är så viktigt både för kropp och själ, men det är inte riktigt deras grej...

Så tips på annat man kan göra med någon slags regelbundenhet?

• Svar på tråden Tips: aktivitet pappa göra med son
  • Litet My

Fiska? Går ju att göra även på vintern.

• Anonym (trepojkar)

Det kan ju också vara så att pappan och sonen är lika varandra i sitt sätt, kanske ingen av dem riktigt har någon egentlig lust att "göra" något  konkret?
    Jag har två söner och en bonuskille, bonus och hans pappa är inga idrottsmänniskor alls och gör helst så lite som möjligt ha ha!
    Detta krockar lite med mig och mina två söner som springer och sportar och tränar och har en stor gemenskap i det.

Pappans och lillkillens egentid tillsammans består av att spela dataspel och det är deras grej, båda får ut något av det och dom har kul ihop!
    Allt måste inte vara inbokade aktiviteter utan det kan vara småsaker som att kolla en film ihop, tippa på stryktipset och kolla på tipsextra eller  vad som helst! 

• MissStrawberry

Bio och middag skulle jag nog föreslå som en första grej för pappa och son att göra, välja en film de tror att de båda gillar även om det inte är något fysiskt och de bästa sättet att lära känna varandra så kanske det ger lite tid till killarna själva att prata om vad de kan tänkas vilja göra framöver.

Annars är fiska en en bra grej som går att göra året om. Det finns äve en hel del mässor och liknande som handlar om tv-spel osv och kanske skulle kunna vara kul för sonen att ta med pappan på?

• MissStrawberry
    http://www.gamex.se/ 
    Dock är den först i november....

Han har ingen artist ha gillar och som de kan gå och se?
    Eller kanske kan de hitta på något att göra hemma tillsammans, kanske köpa en minimoto att mecka med, tapetsera  om i hans sovrum tilsammans eller kanske har ni något rörelsespel (typ wii -sport) där de kan köra en tunering mot varandra?

Om de inte är så sportiga av sig är det dumt att pressa fram något då de båda säkert endast skule känna sig obekväma med det men vad sägs om att tillsammans testa på typ skytte eller kanske paddla kanot?
  • Anonym (3söner)

Min man har aktivt umgåtts med våra söner, en och en samt alla tillsammans. Det är jätteviktigt.
    Men de har varken gjort nåt tidskrävande, dyrt, "krångligt":

Badhuset, promenad (ofta för att bara snacka, handla lite helg-gott etc), tv-spel (kinect, rockband), skogsutflykt med korvgrillning (göra upp eld, lära sig att hantera en kniv etc).
    Allt har varit otroligt uppskattat även för en tonåring som allra helst vill sitta vid datorn.
    Sonen kanske säger nej, orkar inte, vill inte, men man kan som vuxen faktiskt säga att "vi SKA" göra detta. "Jag vill umgås med bara dig en stund". 

• Anonym (x)
    Anonym (trepojkar) skrev 2013-03-22 09:56:54 följande:
    Det kan ju också vara så att pappan och sonen är lika varandra i sitt sätt, kanske ingen av dem riktigt har någon egentlig lust att "göra" något  konkret?
    Jag har två söner och en bonuskille, bonus och hans pappa är inga idrottsmänniskor alls och gör helst så lite som möjligt ha ha!
    Detta krockar lite med mig och mina två söner som springer och sportar och tränar och har en stor gemenskap i det.

Pappans och lillkillens egentid tillsammans består av att spela dataspel och det är deras grej, båda får ut något av det och dom har kul ihop!
    Allt måste inte vara inbokade aktiviteter utan det kan vara småsaker som att kolla en film ihop, tippa på stryktipset och kolla på tipsextra eller  vad som helst! 
    Tipsextra har inte sänts sedan 1995.

Men TS: typ gå och bowla eller nåt? 
  • Anonym (trepojkar)
    Anonym (x) skrev 2013-03-22 10:21:53 följande:
    Tipsextra har inte sänts sedan 1995.

Men TS: typ gå och bowla eller nåt? 
    ha ha sorry - noll koll eftersom jag inte själv sett det SkämsSkit samma, vad jag menar är att man kanske inte måste tvinga dom att gå och fiska eller bowla eller leka bollhav eftersom dom inte verkar ha ett intresse av fysiska aktiviteter. Man kan faktiskt umgås ändå Flört
  • Iam

Bio och McDonalds eller valfritt mathak av sonens val? 
    Såg att fler skrivit det, men det var det första som poppade upp hos mig oxå.  

• Almina

Klättring kanske kunde vara något. Bowla och bio tycker jag också låter som bra förslag.

BF April 2013 - isse.blogg.se
  • Twin Dad

Gocart, paintball eller något annat utöver det vanliga tror jag fungerar bra. Sen en bit mat efteråt.

• Utan Barn

Bara umgås kan man så klart göra. Men jag antar att pappan faktiskt tycker att det vore bra att GÖRA något tillsammans. Ska de bara umgås i hemmet så slutar det bara med att sonen »smiter iväg« till rummet och stänger dörren. Ska det vara olika saker varje vecka blir det en nystart varje vecka och pappan orkar inte med tjatet så då blir det i stället ingenting. Så idén med att ha en och samma fast aktivitet tycker jag också verkar vara en klok tanke.

Eftersom jag är en aktiv driven person själv så måste jag ju också säga att jag TYCKER att det är en del i en god uppfostran att få barn att bli något annat än en passiv människa som sjunker ner i TV-soffan så fort man kommer hem från sitt ointressanta jobb som man inte heller är engagerad i. (generaliserar lite nu) Att kunna hitta passion i livet är kanske en medfödd förmåga men säkert också något man kan jobba med. Och nu menar jag inte passion i form av kärlek utan passion i form av att det finns saker som DRIVER och intresserar. I mina ögon är en oengagerad soffpotatis en ointressant människa.

En spelnörd kan också drivas av passion! Men då måste man kanske också ta detta ett steg längre. Är man intresserad av det i ett vidare begrepp, vill lära sig mer, gå på mässor etc. Men i just detta fall känns det mest som det mest passiva man kan göra, bortsett från att sitta och glo in i väggen. Alltså göra något med allra minsta möjliga ansträngning.

• jashrinah

han kan lära sonen att spela risk,poker eller liknande ! och dem kanske kan kolla med andra pappor och söner om dem ska starta en tunering =D ? 

• Mli 014

Vad är din man intresserad av? Jag minns när jag var liten - tonåring så var det bästa jag visste att följa med pappa och göra grejer han gillade och var bra på. Blev museum, hantverk, fiske etc.

Dock är jag tjej, men ändå....

• Anonym

Klättervägg, paintboll, nån kurs i dykning? :) Nån spelhall där man kan utmana varandra. 

• nattregn

cybertown, datorspel och motion i ett :)

annars vet jag att det ligger ett rätt coolt ställe där man får måla sin egna gubbar som man sedan spelar med bakom Åhlens city. 

Svar på tråden Tips: aktivitet pappa göra med son