• Anonym (undrande.....)

Funderar på att inte släppa barnen till pappan!!!!

Som så många andra trådar här.....Finns en "bonus"mamma som tycks avsky barnen. Under jullovet så var hon fullständigt vidrig mot barnen. Det ena barnet har tidigare mått ganska dåligt av situationen hos pappan och har fått gå på samtal om det,först på BUP och sen skolkuratorn. Barnen har inte varit där sedan julen så jag hoppades på att det inte skulle bli ngt umgänge men nu har pappan hört av sig.....Ont i magen av tanken på att bonusmamman ska få härja med barnen på kvällar och nätter igen med gap och skrik,suck :(

• Svar på tråden Funderar på att inte släppa barnen till pappan!!!!
  • Skopan

Ja visst men då måste ju pappan sätta ner foten o kämpa för alla sina barn oxå när han ser att dom far illa

• Litet My

Varför gör du inte en socanmälan? Det är psykisk misshandel hon använder sig av, gissar att hennes egna barn inte heller mår så bra.

• Anonym (undrande.....)
    Lilith Dark skrev 2013-03-22 15:21:01 följande:
    Ska man se det krasst så har han ju valt sin nya framför sina barn. Han är fullt medveten om vad som pågår och väljer att fortsätta den relationen trots att det kan göra att barnen inte kommer dit.
    Ja det är inte roligt att inse att det faktiskt är på det viset. 
    Lilith Dark skrev 2013-03-22 15:23:22 följande:
    Tvärt om så har hon allt "makt" hon vill. Det är hennes skyldighet enligt lag som vårdnadshavare att inte släppa iväg barnet om det far illa, Om hon släpper iväg barnet när hon vet att det finns en stor risk så kan det om det vill sig illa bli hennes "fel". Fråga vilken familjerättsjurist som helst.
    Har själv tänkt i dom banorna. Känns ju verkligen inte bra att köra dit barnen när jag vet att dom oftast mår dåligt av umgänget.

• Anonym (undrande.....)
    LFF skrev 2013-03-22 15:24:25 följande:

Tja, han verkar ju ha gemensamma barn med kvinnan också, barn hon hotar att ta med sig så de aldrig får träffa sina syskon på pappans sida (och pappan skulle jag tro, kvinnan låter inte frisk). Det är som att välja mellan pest och kolera.
    Kan ibland förstå hur han måste känna sig. Helt låst med tanke på 2 små barn med denna kvinna. Jag har hört honom prata med henne på mobilen ibland och jag tror att hans liv inte alltid är så roligt i det förhållandet.
  • Anonym (undrande.....)
    Litet My skrev 2013-03-22 16:39:12 följande:
    Varför gör du inte en socanmälan? Det är psykisk misshandel hon använder sig av, gissar att hennes egna barn inte heller mår så bra.
    Jag har tänkt tanken att skriva ned precis allt som barnen har berättat och det jag själv vet om. Blir en deprimerande lista dock...Jag vet att mamman har gjort de små barnen illa ibland. Det är fasiken inte lätt heller och veta hur man ska göra för att det ska bli så bra som möjligt.

Tänker ibland att jag vill hota honom med en sådan lista och kräva att han ska skriva på för egen vårdnad men mitt samvete fixar inte det. Deras barn kan inte må bra och ngn behöver väl egentligen ingripa. Känner väl bara att jag inte vill lägga mig i men samtidigt är det små barn vi pratar om här. Mina egna biologiska barn är av modell äldre så dom kan jag prata med och förklara ibland när bonusmamman varit elak. Men hennes egna barn.........fy f-n alltså. 
  • Anonym (undrande.....)
    Lilith Dark skrev 2013-03-22 14:38:57 följande:
    En förälder har aldrig umgängesrätt, det är det alltid barnet som har. Om du bara håller barnet hemma utan att erbjuda alternativ så är det umgängessabotage. Om du däremot erbjuder andra förslag på umgänge, utifrån vad barnet mår bra av, så är det inte umgängessabotage.

Enligt lagen är all kontakt umgänge, även telefonsamtal. 

6 kap. 15 § FB

"Barnet skall ha rätt till umgänge med en förälder som det inte bor tillsammans med. Umgänget kan ske genom att barnet och föräldern träffar varandra eller genom att de har annan kontakt."
    Tack för tipset :))
  • Anonym (undrande.....)
    h8him skrev 2013-03-22 18:48:49 följande:
    Hur gamla är barnen?
    Dom går på mellanstadiet.
  • Jättekul

Alltså vad är det för skit män väljer?

Ser de inte sitt ansvar för sina egna barn innan de väljer ny livskamrat/sambo.

Skandal fy sjutton. 

• Anonym
    Anonym (undrande.....) skrev 2013-03-22 18:49:37 följande:
    Dom går på mellanstadiet.
    Jag tycker att du ska boka tid för samarbetssamtal i första hand. Bor ni nära varandra?
  • h8him
    Anonym skrev 2013-03-22 18:58:19 följande:
    Jag tycker att du ska boka tid för samarbetssamtal i första hand. Bor ni nära varandra?
    Skulle inte vara anonym...  :)
  • Anonym (undrande.....)
    Anonym skrev 2013-03-22 18:58:19 följande:
    h8him skrev 2013-03-22 18:58:44 följande:
    Skulle inte vara anonym...  :)
    Samma person?

Vi bor väl inte jättenära men han får väl ta en halv semesterdag eller nåt i så fall. Antar att det är familjerätten som gäller i så fall. Känns på ett sätt helt menigslöst då vi har haft samtal redan och han har lovat att hans sambo inte ska hålla på. Just det lovades innan jullovet och det var verkligen total katastrof.

• h8him
    Anonym (undrande.....) skrev 2013-03-22 19:01:27 följande:
    Samma person?

Vi bor väl inte jättenära men han får väl ta en halv semesterdag eller nåt i så fall. Antar att det är familjerätten som gäller i så fall. Känns på ett sätt helt menigslöst då vi har haft samtal redan och han har lovat att hans sambo inte ska hålla på. Just det lovades innan jullovet och det var verkligen total katastrof.

Ja, det var jag som råkade skicka det anonymt.

Bor ni så nära att barnen kan ringa och  bli hämtade om det blir jobbigt igen?

Vad säger barnen själva?
  • Anonym (undrande.....)
    h8him skrev 2013-03-22 19:13:29 följande:
    Ja, det var jag som råkade skicka det anonymt.

Bor ni så nära att barnen kan ringa och  bli hämtade om det blir jobbigt igen?

Vad säger barnen själva?
    Det tar ca 2 timmar att köra. Sist sade barnen själva till,dom bad om att få komma därifrån. Så visst finns den möjligheten. Deras pappa brukar vara snabb på att lämna dom om dom vill det.

Det ena barnet vägrar prata om det hela. Hans typiska svar är att allt är bra,enbart för att undkomma frågor. Den andre kan däremot helt sakligt berätta om händelser och uttrycka hur han känner sig när det hänt ngt. Dom är inte direkt sugna på att åka dit.

Det är lite svårt för dom vill gärna träffa sin pappa men inte hans sambo. Dom upplever hennes som elak och dom känner sig osäkra om pappan inte är hemma. Ofta väljer dom att lämna hemmet istället och invänta pappan. 
  • h8him
    Anonym (undrande.....) skrev 2013-03-22 19:41:12 följande:
    Det tar ca 2 timmar att köra. Sist sade barnen själva till,dom bad om att få komma därifrån. Så visst finns den möjligheten. Deras pappa brukar vara snabb på att lämna dom om dom vill det.

Det ena barnet vägrar prata om det hela. Hans typiska svar är att allt är bra,enbart för att undkomma frågor. Den andre kan däremot helt sakligt berätta om händelser och uttrycka hur han känner sig när det hänt ngt. Dom är inte direkt sugna på att åka dit.

Det är lite svårt för dom vill gärna träffa sin pappa men inte hans sambo. Dom upplever hennes som elak och dom känner sig osäkra om pappan inte är hemma. Ofta väljer dom att lämna hemmet istället och invänta pappan. 
    Kan de inte åka på kortare umgängen en tid? Från morgon till kväll eller så? Och pappan kan se till att inte lämna barnen med henne.
  • Anonym (undrande.....)
    h8him skrev 2013-03-22 19:46:55 följande:
    Kan de inte åka på kortare umgängen en tid? Från morgon till kväll eller så? Och pappan kan se till att inte lämna barnen med henne.
    Jo jag har funderat på om han inte kan komma hit och spendera dagen här med dom. Finns mycket kul att göra i våra krokar. Ska kanske lägga det som förslag. Tack för hjälpen du Solig
  • h8him
    Anonym (undrande.....) skrev 2013-03-22 19:53:32 följande:
    Jo jag har funderat på om han inte kan komma hit och spendera dagen här med dom. Finns mycket kul att göra i våra krokar. Ska kanske lägga det som förslag. Tack för hjälpen du Solig
    Vad bra! Jag håller tummarna för att det ska lyckas. Tack och jag hoppas att allt löser sig!Solig
  • Anonym (Jisses)

Situationen låter ju helt horribel och hon verkar ju fullständigt rubbad. Skulle aldrig tillåta henne komma nånstans i närheten av mina barn. Någon måste ha civilkurage och agera och du är förmodligen en av de få som har tillräckligt mycket insyn för att kunna göra en orosanmälan till socialtjänsten. Berätta allt du vet. Du skulle förmodligen också underlätta din exmans situation genom en anmälan för det skulle bli svårare för henne att lyckas röva bort barnen från pappan och sina halvsyskon då. Kan du inte försöka ordna umgänge genom att pappan kommer till er och hälsar på? Om det inte funkar att han vistas hemma hos dig kanske han kan vara ute med barnen och gå och käka med dem och typ bio eller nåt.

• Anonym (undrande.....)
    Anonym (Jisses) skrev 2013-03-22 19:55:56 följande:
    Situationen låter ju helt horribel och hon verkar ju fullständigt rubbad. Skulle aldrig tillåta henne komma nånstans i närheten av mina barn. Någon måste ha civilkurage och agera och du är förmodligen en av de få som har tillräckligt mycket insyn för att kunna göra en orosanmälan till socialtjänsten. Berätta allt du vet. Du skulle förmodligen också underlätta din exmans situation genom en anmälan för det skulle bli svårare för henne att lyckas röva bort barnen från pappan och sina halvsyskon då. Kan du inte försöka ordna umgänge genom att pappan kommer till er och hälsar på? Om det inte funkar att han vistas hemma hos dig kanske han kan vara ute med barnen och gå och käka med dem och typ bio eller nåt.
    Jo det är väl så att jag måste agera till slut och visst har du rätt om att hon kanske tänker ta barnen ifrån honom och flytta. Tror det är därför han inte vågar göra så mycket faktiskt. Det låter helt galet när jag läser mina egna ord och jag har varit i andra trådar som liknat min och "skrikit" anmäl!! Men det är fasiken inte lätt när man sitter där själv och rannsakar sig.
  • Lilith Dark
    Anonym (undrande.....) skrev 2013-03-22 18:49:04 följande:
    Tack för tipset :))
    Mina barn hade under en period umgänge med pappan dels här hemma hos mig, och de åkte på lekland, bowlade osv när det var saker i pappans hem som inte fungerade. Sen var det en period när dottern vägrade att åka nånstans med sin pappa och inte ens då var det umgängessabotage att jag inte tvingade henne eftersom att hon hade telefonkontakt med sin pappa och ringde och skickade sms. 

Känner du dig det minsta osäker på vad du har "rätt" att göra och inte så ta hjälp av en familjejurist. Många har kostnadsfria rådgivningar.  
    LILITH - Boktokig mamma med Borderline www.lilith.se
Svar på tråden Funderar på att inte släppa barnen till pappan!!!!