Söker föräldrar som fått beviljat korttidsboende eller stödfamilj till litet barn!
Hej!
Jag söker föräldrar till barn i ungefär samma ålder och med liknande diagnoser som min dotter. Jag vill hitta er som fått korttidsboende, stödfamilj eller avlösarservice mer än 20 timmar/månad beviljat från er kommun (LSS).
Vi har en dotter som fyller 4 år i sommar. Hon har diagnosen autism, utvecklingsstörning samt generell språkstörning. Diagnosen fick vi för ett år sedan. Nu ska vi även påbörja en kompletterande utredning för adhd samt en utredning av misstänkt epilepsi.
Vår dotter är enormt krävande och jag och min sambo har nyligen separerat för att vi inte kan vistas tillsammans hela familjen (bor varannan vecka, barnen flyttar ej på sig utan vi). Dotterns problembeteenden ökar markant då både jag och min sambo är med henne. Hon blir extremt pappig så fort han är med och jag får inte göra något med henne. Vi har även en frisk son som är 7 år som hela får komma i andra hand. Både jag och min sambo har varit kraftigt stressade och utmattade en längre tid. För min del har det gått så långt som till självmordstankar. Vi vill kunna leva tillsammans som familj, men utan stöd känns det omöjligt.
Dotterns problembettenden är i korta drag: slåss, river, bits, gnäller, skriker, gråter, kastar saker, tar sönder saker, vägrar ställa upp på krav, kräver att man konstant ser till henne och hennes behov. Utvecklingsmässigt befinner hon sig ungefär på en 2-årings nivå. Hon pratar inte som ett barn i sin egen ålder men kan säga en hel del ord fast med dåligt uttal. Enstaka 2-ordsmeningar. Hon har inga stora motoriska problem (lite efter) eller andra sjukdomar (möjligtvis epilepsi som endast uppträder nattetid).
Vi har ansökt om korttidsboende en helg/månad för att kunna reparera vår relation, ge tid till vår son samt ha ett "normalt" liv med egen tid ett par dagar i månaden. Detta har vi fått avslag på. Vi har 15 timmar avlösarservice/månad beviljade och nu beviljar kommunen ytterliga 5 timmat/månad i stället för korttidsboende.
Handläggaren hänvisar till att föräldraansvaret är stort för barn i den här åldern och att vi därför inte kan få korttidsboende beviljat.
Jag vill nu hitta er med liknande situation men som fått korttidsboende beviljat i er kommun.
Jättetacksam!
/Angelica