• Night Angel

När sluta med mjölkersättningen?

Har inte kunnat amma mer än 3 månader och då började vi ge mjölkersättning..Nu är hon snart 8 månader..och visst är det väl dags att  byta ut  mjölkersättningen nu....Hur har ni gjort?
    Funderar på att köpa  hem välling(sista målet får hon redan god natt välling)men vanlig välling och börja byta ut den sakta mot mjölkersättningen...vad tycker ni? 

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • Svar på tråden När sluta med mjölkersättningen?
  • Annelie 76

Modersmjölksersättningen är mycket näringsrikare än välling så det finns eg ingen anledning att byta. Fortsätt med ersättningen tills dottern är 1,5-2år och äter ordentligt. Välling kan ni skippa.,

• Natulcien

Håller med ovanstående. Det är bättre att behålla ersättningen eftersom den ersätter bröstmjölk, och är mycket mer näringsrik än välling. Välling är ju bara mjölmat som är lite berikad. Fortsätt du att ge ersättning.

• Brioche

Min son får fortfarande ersättning och han är tre år. Det är nyttigare än välling så varför ska man då byta ut det?

• Litenbåt

Välling är ju ungefär som gröt. Känns det rimligt att byta ut ersättningen till gröt? Om ja, kör på. Men max tre mål om dagen (om jag minns rätt).

• skogsvitter

Vällingen är ju inte till för att byta ut all ersättning... då blir det ju helt fel. Ersättning ska bytas ut mot vanlig mat. Är inte bebisen mogen att äta bara vanlig mat ännu så är det ju ersättningen du ska fortsätta med.

Välling är ungefär som gröt och ges som gröt, dvs kan fungera som mellanmål eller kvällsmål. Men du får max ge tre mål välling/gröt per dygn, just eftersom det inte är så bra i för stora mängder. Det är inte lika näringsrikt som ersättning och framförallt är det spannmål, dvs mjöl, och det är inte så hälsosamt att leva mestadels på mjöl...

• Tow2Mater

Efter 1 år kan barn äta allt vad vi äter och man kan sluta med ersättning eller amning.

• cloudberry79
    Tow2Mater skrev 2013-03-23 00:11:45 följande:
    Efter 1 år kan barn äta allt vad vi äter och man kan sluta med ersättning eller amning.
    Om man vill ja, men det är rätt skönt att ha kvar amning eller ersättning om barnet blir sjukt eller om man bara vill ha den närheten kvar. Jag tänker inte sluta amma när dottern blir ett år, kommer delamma minst två år som det känns nu.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Mary Jo

Jag behöll ersättningen tills dottern var 14 mån och lillebror är 13 mån och äter ersättning än jättebra att ha kvar

• Erica80

Min dotter är 1,5 och får fortfarande ersättning.

Hon får det på kvällen vid nattning och äter vanlig mat resten av dagen.

Ersättning är mycket bättre än välling och jag har inga planer på att byta.

Men, jag märker ofta hur många det är som rekomenderar välling före ersättning o jag förstår inte varför.

Till och med bvc rekommenderade det tills jag ifrågasatte..

• Tow2Mater
    Erica80 skrev 2013-03-23 03:25:14 följande:
    Men, jag märker ofta hur många det är som rekomenderar välling före ersättning o jag förstår inte varför.
    Till och med bvc rekommenderade det tills jag ifrågasatte..
    Ar inte BVC kompenta nog att veta att ersättning är ersättning for just brostmjolk, och inte ett substitut for välling? Skrämmande. Eller handlar det om 1+ ålder, då kan jag forstå deras rekommendationer, eftersom barn i den åldern inte behover det.
  • Erica80

Tow2mater:

För oss handlar det om vikt. Dottern är en tunnis o bvc ville att vi skulle få in ett mellanmål till.

Vi skulle trycka in massa mat i henne vilket bara resulterade i att hon inte åt.

Nu gör jag lite som jag vill o skiter i bvc.

Funkar kanon..

Häller lite rapsolja i flaskan så får hon mer fett.

Bvc frågar varje gång om barnen äter välling.

• Night Angel

okej..då få vi fortsätta med vällingen..,men fick tips att blanda tex 180ml ersättning med 2 msk gröt...för uppviktgång..Hon är ett sk *kräkbarn* men det har nu börjat avta..hon få hemlagat.mellanmålspureer och smörgås

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • Jenny 993

det finns de barn som behöver mat med mer energi i än vad det e i ersättningen.... har erfarenhetav det då mitt barn inte höll sig mätt på ersättningen så nu får han hälften av ersättningen (1) och hälften av tillskottsnäringen (2) å det funkar kanon... å detta har jag gjot i samrådan med bvc

• skogsvitter
    Jenny 993 skrev 2013-04-15 11:29:37 följande:
    det finns de barn som behöver mat med mer energi i än vad det e i ersättningen.... har erfarenhetav det då mitt barn inte höll sig mätt på ersättningen så nu får han hälften av ersättningen (1) och hälften av tillskottsnäringen (2) å det funkar kanon... å detta har jag gjot i samrådan med bvc
    Nej, men däremot finns det bebisar som kan behöva lite tjockare föda om de tex lider av reflux. Då finns det förtjockningsmedel man kan blanda med ersättningen, därav kommer påhittet att blanda ner tex grötpulver eller vällingpulver i ersättningen.

Vet du ens vad som är skillnad mellan ersättning och tillskottsnäring..?
  • Tjej78

Min dotter är 6 1/2 månad och jag har gett ersättning i 3 månader, ammade innan dess. Nu har vi tagit beslutet att gå på NAN 2 då hon äter både gröt, mat- och fruktpuréer samt välling. Jag har förstått det som att när ens barn äter en varierad kost, vilket jag tycker min dotter gör ska man byta ersättningen mot tillskottet, dvs NAN 1 mot NAN 2. Har jag fattat allt fel?

• elinson
    I Norge rekommenderas det att barn får bröstmjölk eller ersättning som tillägg till vanligt i mat första året medan de svenska rekommendationerna menar att barnet bör ammas i minst 6 månader därefter går det fint att fortsätta med amning och flaska om man trivs med det.

http://barnsmat.blogspot.no/2012/09/varfor-vanta-med-komjolk-som-dryck-till.html

När man väljer att sluta med ersättningen beror på hur pass bra barnet äter av annan mat. Ersättningen är näringsrik  och kan vara ett extra tillskott tills barnet äter varierat och tillräckliga mängder.
    Barndietist och mamma om barnmat: www.barnsmat.blogspot.com
Svar på tråden När sluta med mjölkersättningen?