• vill bli mamma 2009

Ivf eller vad? Hur få hjälp?

Hej. Jag är väldigt okunnig på området, så jag hoppas någon kan upplysa mig. Är snart 38 år gammal och lyckas inte bli gravid trots 3 års försök, troligen pga oregelbunden cykel som jag har pga en sjukdom. Har en son som är 3 år, som kom till efter flera års kämpande. Vilken hjälp kan man få? Är jag för gammal för att få hjälp av sjukvården? Ska man vända sig till en vid-klinik? Hur långa väntetider har de? Hur går det till? Tacksam för svar.

• Svar på tråden Ivf eller vad? Hur få hjälp?
  • Vickan I

Är treåringen ert gemensamma barn? I så fall måste ni vända er privat och bekosta det själva. Oavsett så måste ni börja med att göra en fertilitetsutredning. Har ni "tur" visar den kanske att en mindre åtgärd behövs än ivf för att ni ska lyckas. Tyvärr finns ju en övre åldersgräns vid ca 41-42 år för kvinnan (tror jag det är) vid ivf, så vänta inte med att söka hjälp!

• Pemberly

Om problemet är att du inte har ägglossning så ofta så kan det räcka med hormontabletter för att få ägglossning och ni kan försöka själva eller kanske göra insemination. Men som sagt se till att boka in er för utredning på en fertilitetsklinik snarast för tiden springer ifrån er, även med ivf så minskar chansen att lyckas ju äldre man blir så vill ni verkligen ha barn är det dumt att vänta längre innan ni söker hjälp

• starq

Vi har barn sedan tidigare som kom till utan problem. Nu är det tvärstopp Rynkar på näsan Jag ringde min barnmorska och blev hänvisad till Gävlesjukhus dit vi hör. Alltså inte en privatklinik. Första samtalet den 3 april. Har lämnat prover på både det ena och det andra Flört. Håller tummarna att det ska fungera med lite hjälp, vad det kan tänkas bli...

Svar på tråden Ivf eller vad? Hur få hjälp?