• LillaLoo

    7 veckors bebis bajsar knappt längre

    Min lille kille på 7 veckor brukade bajsa 4-5 ggr varje dygn och hela tiden lämna små "pruttspår" :) i blöjan däremellan. Sedan behövde han penicillin p.g.a. en infektion i några nagelband och då blev magen krånglig och han bajsade hela tiden, och mycket! Nu är det 8 dgr sedan han avslutade kuren, och jag vet inte om det har med det att göra, men plötsligt bajsar han inte. :O Han äter lika mycket som förut, men verkar ha mer ont i magen, och bajsar bara lite, och bara 1 gång per dygn. Ibland går det över ett dygn utan bajs. Det bajs som kommer är lika löst som det alltid varit, så det är inte hårt, ändå ligger han och tar i allt vad han kan flera ggr varje dag, gråter, tar i ännu mer, gråter lite till.. men inte ens ett spår i blöjan. Är detta normalt, eller vad ska vi göra? Har försökt med pysventil när han haft riktigt ont i magen, och två av tre ggr kom det ut massor med gas och han började även bajsa, men igår kom det varken eller, trots att han hade magknip. Han får minifom droppar före varje måltid. Vad mer kan man göra? Eller är det vanligt att bebisar plötsligt går från att ha bajsat flera ggr per dygn till max 1 gång? Han äter både bröstmjölk och ersättning. 2 av 3 måltider är bröstmjölk.

    Tacksam för svar!  

  • Svar på tråden 7 veckors bebis bajsar knappt längre
  • AnnasoR

    Det var likadant för min bebis i den åldern. Jag skulle vilja säga att det nog inte är nåt att oroa sig för. Det tar ju ett tag innan allt hinner stabilisera sig för den lille. Det vi körde med från det fram till han var ca 5 månader varje dag var laktulos som vi fick utskrivet av BVC. Jag tror att det är receptbelagt men är inte säker. Hör med din BVC sköterska. Det är normalt att magen krånglar mer när dom får ersättning. Jag gav min samma som du, amning varvat med ersättning.
    Lycka till!

  • Adamamma

    Händer ibland att jag tror att min bebis behöver bajsa eller har ont i magen när han är Hungrig! 

Svar på tråden 7 veckors bebis bajsar knappt längre