• Mammatill2J

Igår bröt jag ihop!

Hej!
    Ny i detta forum... Eller inte ny, är nog mer en "återfallsmamma" Flört Har varit frånvarande i många år men under den senaste tiden sökt mig tillbaka och funnit så mycket stöd i det ni skriver här inne, så jag tänkte att det var dags att bli aktiv igen.

För att göra en lång historia kort är jag blandannat mamma till en snart 8-årig kille som vi kämpar med att få utredd med misstankar om ADHD/något inom autismspektrat.
    Jag känner mig som en flipperboll i ett flipper spel då jag bollas fram och tillbaka mellan skolan och BUP/BNP. Jag strider, jag kämpar och jag känner mig totalt maktlös.

BUP hävdar att skolan måste göra sin utredning först innan vi kan komma dit. Och skolan tycker det är konstigt att BUP inte tar emot oss med tanke på hur dåligt denna kille mår. Skolan styrs av ekonomi och enligt BUP är det självklart att vi har rätt till både det ena och det andra på skolan. Skolan törs inte nämna ordet resurs då det innebär en ökad kostand osv.

MEN i onsdags var i på ännu ett elevhälsovårdsmöte, denna gång med en ny psykolog med som precis börjat i vårt rektorsområde. Och denna underbara man konstaterade att "detta skall du/ni inte behöva göra, jag ringer BUP om det är okey med er?" Och igår sen eftermiddag återkopplade han - vi ska på konsulation på BNP Skrattande Äntligen! Och anser BNP/BUP att det är befogat ses denna konsulation som en remiss och vi är "inne".  Allt jag stridit om så länge föll på plats genom denna underbara man och jag bröt ihop fullständigt. Låg som en flugskit på golvet och grät! Egentligen av lycka men troligvis av lättnad att någon äntligen sett, agerat och gett mig ett hopp.
    I sådana här lägen krävs det inte mycket! Bara att någon gör sitt jobb räcker långt Flört

• Svar på tråden Igår bröt jag ihop!
  • LV2

usch ja vad man har fått kämpa fört allt tycker jag.
    Vi började utreda våran son när han var 3 år han var sen i utvecklingen vi fick ringa barnpsykolog flera gånger innan vi fick tid. Äntligen där fick vi information att vi skulle träffas några gånger till innan diagnos ställdes ingen ny tid kom vi fick ringa igen nästa gång fick vi jaga barnpsykolog igen. Diagnos utvecklingsstörning en tid till barnläkare kom blod togs och
    skickades in på analys diagnos utvecklingsstörning och kromosomavvikelse. Nu skulle vi få en remiss skickad till habiliteringen ingen tid kom vi fick ringa flera gånger misstaget ingen remiss hade kommmit in så vi kunde inte få någon tid. vi fick jaga barnpsykologen ingen äntligen kom en remiss in och vi fick komma dit för bedömning om hjälp insatser. Idag är han 9 år och vi har hittat en väl fungerande vardag 

Svar på tråden Igår bröt jag ihop!