• Monk

Sjuksköterskor som ansökt om gravidpenning - vad skrev ni?

Hej!

Jag är sjuksköterska till yrket (just nu tjänstledig för studier) och gravid. BF är än så länge 31 augusti. Min tjänstledighet är slut i samband med skolans sommaruppehåll och tanken är att jag ska gå in på min vanliga heltidstjänst som sjuksköterska igen.

Men, jag är ytterst tveksam till att jag kommer orka jobba som höggravid och tänker söka gravidpenning för de sista 60 (50) dagarna innan BF.

Nu undrar jag hur lätt/svårt det är att bli beviljad gravidpenning? Ni som är sjuksköterskor med erfarenhet av att ansöka om gravidpenning, vad skrev ni i er ansökan? Blev ni beviljade/inte beviljade? Varför/varför inte? Hur såg er arbetssituation ut, vilken avdelning jobbade ni på?

Någon som jobbat som sjuksköterska ända fram till förlossningen, hur var det?

Min chef säger att det inte är något problem, att hon aldrig varit med om att något fått avslag, men jag kan inte låta bli att oroa mig för att få det ändå... 

• Svar på tråden Sjuksköterskor som ansökt om gravidpenning - vad skrev ni?
  • Johannasönskan

Hej! Jag har bf i maj och ska gå hem med graviditetspenning fr.o.m. 1/4.
    Jag jobbar på en medicinavdelning där det innefattar hög arbetsbelastning, tunga lyft, akuta situationer, transporter, medicinskt ansvar, stressig miljö och tung omvårdnad (något i den stilen skrev jag). Chefen ska ju också skriva ett intyg så då kan man se vad hon/han skriver med.
    Jag har inte heller varit med om någon som har fått avslag! :) väldigt få inom vården jobbar tills bf.

Detta är mitt första barn så jag hade inte heller någon aning om hur stor jag kunde bli eller hur man skulle må, men jag är väldigt glad av att jag ska gå hem tidigt. Även om jag slipper mycket av omvårdnaden nu i slutet så är det grymt att gå på avdelningen med stressen och tempot.
    Sen kan du alltid söka för att se vad fk säger! :)

• Monk
    Johannasönskan skrev 2013-03-23 17:49:25 följande:
    Hej! Jag har bf i maj och ska gå hem med graviditetspenning fr.o.m. 1/4.
    Jag jobbar på en medicinavdelning där det innefattar hög arbetsbelastning, tunga lyft, akuta situationer, transporter, medicinskt ansvar, stressig miljö och tung omvårdnad (något i den stilen skrev jag). Chefen ska ju också skriva ett intyg så då kan man se vad hon/han skriver med.
    Jag har inte heller varit med om någon som har fått avslag! :) väldigt få inom vården jobbar tills bf.

Detta är mitt första barn så jag hade inte heller någon aning om hur stor jag kunde bli eller hur man skulle må, men jag är väldigt glad av att jag ska gå hem tidigt. Även om jag slipper mycket av omvårdnaden nu i slutet så är det grymt att gå på avdelningen med stressen och tempot.
    Sen kan du alltid söka för att se vad fk säger! :)
    Jag jobbar på en geriatrikavdelning. Patienterna är multisjuka och det innebär såklart stort ansvar, men det är sällan jag hinner vara ute särskilt mycket i omvårdnaden, så tunga lyft är inte det största problemet. Visst förekommer det att jag ibland sköter omvårdnaden av en patient i sängen, är med och lyfter upp någon som ramlat från golvet eller drar upp någon i sängen. Men att dra upp någon i sängen sker kanske 1-2 ggr per arbetspass.

Snarare är problemet att jag går och står i princip 7,5 timmar per arbetspass, det finns ingen möjlighet till vila och det är högt tempo med mycket stress. Det kan kännas tungt redan som det är, på sommaren ökar dessutom belastningen då många andra avdelningar drar ned på platser och vi därför får patienter som är ännu sjukare än vad vi har normalt. Plus att det kommer in en del vikarier och som "gammal i gården" känner man ju lite ansvar för att hjälpa och supporta dem med...

Är rädd att det bara är de tunga lyften de bryr sig om. Läste någon rapport som några utredare skrev 2011 där de kritiserade FK för att bara bry sig om tunga lyft, fast forskning visar att mycket stående/gående kan göra att man föder för tidigt. De tar ju i dagsläget inte heller hänsyn till att magen är i vägen när man jobbar (Sätta en PVK blir i alla fall kenpigare än normalt, om än inte omöjligt...)

Jag ska sluta nojja och se vad chefen skriver i sitt intyg när det väl blir dags att söka (får ju göra RUL först och främst :)). Och så hoppas på det bästa! Tack för ditt svar!
  • De5pojkarna

Du skall skriva utförligt om vad du gör under en hel dag.  Alla moment skall skrivas plus vikt och antal lyft du gör. 

• Monk
    Liam05Milton08 skrev 2013-03-24 08:51:39 följande:
    Du skall skriva utförligt om vad du gör under en hel dag.  Alla moment skall skrivas plus vikt och antal lyft du gör. 
    Jo, det förstår jag med. Men om du läst mitt föregående inlägg så ser du att det inte främst är de tunga lyfte som är problemet, utan att jag går och står hela dagarna och att jag inte hinner ta paus, ibland har man inte ens tid att morgonfika och/eller äta lunch och/elelr gå på toa.
  • De5pojkarna
    Monk skrev 2013-03-24 09:37:16 följande:
    Jo, det förstår jag med. Men om du läst mitt föregående inlägg så ser du att det inte främst är de tunga lyfte som är problemet, utan att jag går och står hela dagarna och att jag inte hinner ta paus, ibland har man inte ens tid att morgonfika och/eller äta lunch och/elelr gå på toa.
    Går dem ens på om man inte hinner vila..!? Gravidpenning är väll om du har ont eller risker med ditt arbete? 
  • Johannasönskan

Fast jag tror inte enbart lyften har betydelse, det som du beskrev är ju också en dålig arbetsmiljö! :)
    Bara att söka, du kommer bergis få det beviljat!

• Monk
    Liam05Milton08 skrev 2013-03-24 12:07:04 följande:
    Går dem ens på om man inte hinner vila..!? Gravidpenning är väll om du har ont eller risker med ditt arbete? 
    Alltså, ja. Utifrån arbetsmiljölagstiftningen ska en gravid kvinna ha möjlighet att att ligga ned och vila under sitt arbetspass. Det måste alltså finnas en viloplats och det måste vara möjligt att ta paus. Dessutom (vilket jag också skrev ovan) finns det en rapport skriven på uppdrag av ngn myndighet/regeringen etc. 2011 där de menar att mkt stående och gående bör beaktas, men att försäkringskassan är dåliga på detta, de rekommenderar att försäkringskassan ändrar sig på den punkten.

Förlåt, men jag fattar inte varför du ens ska uttala dig om du inte har någon koll, eller läser alla mina inlägg.
  • Evelinas

Jag jobbar på en lung- och strokeavdelning. Jag skrev väldigt utförligt hur en dag/kväll såg ut och var noga med att trycka på patienternas behov och att DE inte ska behöva bli drabbade pga mig. Skrev om olika akuta situationer som kan uppstå och vad jag måste kunna göra då och hur graviditeten hindrar mig. Jag skrev i princip att jag kunde bli en fara för patienterna. Inga problem att få igenom vare sig sjukskrivning eller gravpenning.

• Monk
    Evelinas skrev 2013-03-24 19:57:38 följande:
    Jag jobbar på en lung- och strokeavdelning. Jag skrev väldigt utförligt hur en dag/kväll såg ut och var noga med att trycka på patienternas behov och att DE inte ska behöva bli drabbade pga mig. Skrev om olika akuta situationer som kan uppstå och vad jag måste kunna göra då och hur graviditeten hindrar mig. Jag skrev i princip att jag kunde bli en fara för patienterna. Inga problem att få igenom vare sig sjukskrivning eller gravpenning.
    Smart infallsvinkel som jag inte tänkt på. Jag har bara tänkt på mig själv och hur fan jag ska orka, men inte på att det ju i grunden är patienterna som drabbas när jag inte har min normala kapacitet. Jag ska fundera vidare på detta.

Ursäkt frågan, men vad sjukskrevs du för? (Du behöver inte svara om du inte vill.)

Tack för hjälpen!
  • Evelinas
    Monk skrev 2013-03-24 20:18:15 följande:
    Smart infallsvinkel som jag inte tänkt på. Jag har bara tänkt på mig själv och hur fan jag ska orka, men inte på att det ju i grunden är patienterna som drabbas när jag inte har min normala kapacitet. Jag ska fundera vidare på detta.

Ursäkt frågan, men vad sjukskrevs du för? (Du behöver inte svara om du inte vill.)

Tack för hjälpen!

Glad att kunna hjälpa till :)

Jag fick foglossning v. 20 och blev halvtidssjukskriven för det v. 24. Jag kunde inte alltid hjälpa mina patienter när de behövde gå på toaletten tex och det kändes förjävligt att de skulle behöva vänta 10min extra (ev. kissa på sig!!!!) bara för att jag faktiskt inte mäktade med rent fysiskt. Det gick inte, hade jag hjälpt ändå hade det kunnat blivit värre, för inte en chans att jag skulle klara av om en tung pat. vinglade till på vägen. Sen blev foglossningen bara värre + att jag fick karpaltunnelsyndrom så jag kämpade ändå in i de sista för att kunna gå på 50%. Jobbade i princip bara kvällar och helger för då har vi de oftast lite lugnare. 

Hade en jättebra handläggare på fk som ringde och hörde hur jag mådde, om det blev bättre eller sämre (gick ju till sjukgymnast och fick övningar) och var noga med att jag sökte gravpenning och följde upp det. Många har negativa saker att säga om de som jobbar på fk men jag fick fantastiskt bra hjälp!    
  • mollikatt

Går med här.. Snart dags att skicka in egna papper..

• Monk

Nu visar det sig att de övergått till parvård på mitt jobb, dagtid vardagar (eftersom jag jobbar extra i nuläget blir det bara kvälla och helger). Det innebär ju att jag förväntas ta större del i de arbetsuppgifter som är fysiskt påfrestande, vilket inte gör det så svårt att motivera ansökan om gravidpeng längre. RUL idag, så lär ju skicka in papprena i början på nästa vecka. Återkommer om vad jag skrev, vad chefen skrev och vad försäkringskassan säger.

• mollikatt

Jag ska på RUL imorrn, och tänkte skicka in nästa vecka. Monk: du arbetar också på Sjukhus? Vi har som parvård på helgerna och kvällar kan man säga, eftersom vi blir färre i personalstyrkan.

Jag har BF 5sep, har sökt semester juni mån sen hoppas jag att HP går igenom. Känner redan att det är tungt på jobbet. Kul att vårda pat som har både bättre blodtryck och hemoglobin i kroppen ön en själv;)

• Monk
    mollikatt skrev 2013-04-11 12:35:12 följande:
    Jag ska på RUL imorrn, och tänkte skicka in nästa vecka. Monk: du arbetar också på Sjukhus? Vi har som parvård på helgerna och kvällar kan man säga, eftersom vi blir färre i personalstyrkan.

Jag har BF 5sep, har sökt semester juni mån sen hoppas jag att HP går igenom. Känner redan att det är tungt på jobbet. Kul att vårda pat som har både bättre blodtryck och hemoglobin i kroppen ön en själv;)
    Ja, jag jobbar på sjukhus, fast jag är tjänstledig för studier fram till 7/6, sedan ska jag jobba tre veckor och sedan förhoppningsvis få gravidpenning. Vet inte hur de där tre veckorna kommer arta sig. Förhoppningsvis får jag en intro med mig, så slipper jag göra så mkt praktiskt och kan handleda istället :)

• MammaJohanna

Hej.
    Jag vet att personen som startade tråden redan fått sitt barn, Grattis till lilla ängeln! Men jag tänkte att det säkert finns fler som söker info i trådarna här på forumet.
    Jag är sjuksköterska på dialysavdelning och skrev (och  det är verkligen sant) att det utgjorde en fara för patientsäkerheten att jag är långsam i en akutsituation. Vi jobbar en ssk och en uska på 4 pt. Jag fick avslag på min ansökan om gravidpenning.
    De är bara intresserade av tunga lyft och om man kan få hjälp. Jag skrev dumt nog att jag kunde få hjälp, men i realiteten kan jag förvisso få hjälp men den jag jobbar med går under om hon/han tar ALLA lyft.
    Som tur är fanns en läkare på min barnmorskemottagning som sa "Det är ju idioti att tro att en ssk kan jobba fram till förlossningen. Särskilt inte när du redan har så ont iryggen" (6mån) så jag blev sjukskriven istället. Det hae verkligen inte gått med mina ryggproblem.
    Så mitt råd: Skriv ALLA tunga lyft, ALLT du gör på en dag och skriv för Guds skull inget om att man kan hjälpas åt. I dagens vårdsverige funkar det inte att en inte gör tunga saker och du känner dig tvungen att utsätta dig själv ocg barnet för farliga moment för att kollegorna inte ska bli sjukskrivna för ont i ryggen!

• smaajlet

Hoppar in här.
    Grattis till Monk som fått sitt barn :)

Jag jobbar också som sjuksköterska på en medicinsk-geriatrisk vårdavdelning. Har skickat in för två veckor sen min ansökan om grav.penning, men är så förbannad på cheferna som tror att jag kan omplaceras till samordnar på vardagar. Skrev då i min bilaga att som samordnare sitter jag INTE still och svarar i telefon och sen rullar tummarna hela arbetspasset. Jag ska ta blodprover hela arbetspasset, sätta PVK, hjälpa mina ssk-kollegor med dem inte hinner med (vilket kan variera från tunga till lätta arbetsuppgifter). Det som är mest jobbigt är just stressen och tempot. Jag är redan nu samordnare dagtid och ffunderar ut innan jag jobbar hur jag ska underlätta arbetspasset så att jag inte sliter på mig själv. I slutändan kommer jag hem gråtandes med smärta i hela kroppen och förblir orörlig hela kvällen. Skrev också i min bilaga att vid akuta situationer så kan inte jag agera som en ogravid sjuksköterska, och att patienterna drabbas mest på grund av min graviditet. Vem tänker låta patienten vänta i flera minuter när de vill gå på toaletten snarast???? Och inte heller är dem lätta...

Har även patienter som är missbrukare och dementa, vissa är fysiskt aggressiva...
    En situation gjorde mig trött på arbetet, vi skulle få upp in IVA-patient och jag hade delegerat till min kollega att denne får vara på hennes sida av avdelningen då hon skulle få tomt... men hon var så stressad och hade en student och IVA tjatade på oss att patienten skulle hamna på korridoren om inte vi hämtade innan lunch... då fick jag ge med mig och bad en uska komma och hjälpa så skulle vi hämta tillsammans. Det här var när jag var gravid i v 23... SÅ där gick jag och hon med sängen samt patienten flera meter från IVA till avdelningen...

Blir en sjuksköterska sjuk under dagtid då är det samordnaren som ska ta över... hur ska jag då klara det???

Just nu funderar jag överhuvudtaget om det är värt att överklaga, har tänkt att be om sjukskrivning istället... ingen på min avdelning har kunnats blivit omplacerad förut och därmed få nekad grav-penning. Så fort de pratade med chefen om penningen då sa de självklart att ssk borde få det, men helt plötsligt till mig så är det inte självklart längre. Jag och mitt kommande barn ska alltså få lida... har kämpat så hårt för det här barnet efter missfallet...

Ursäkta för ett långt inlägg men behövde skriva av mig...

• Monk

Hej hörni!

Ja, jag fick min unge till slut. Tyvärr kan jag inte heller hitta dokumentet där jag skrev ned mina arbetsuppgifter och varför jag behöövde få havandeskapspenning. Men saker jag tryckte på var att det var oerhört oergonomiskt för mig att jobba, att magen var i vägen på de trånga toaletterna, när jag skulle hjälp patienter med gåbord, vi helskötningar i sängen, att jag inte klarade av att hjälpa patienterna med byxor och strumpor, att jag inte hade klarat av att återuppliva någon om vi fått ett akut hjärtstopp (hur gör man HLR i 6:e månaden liksom?!). Bortsett från att ajg också blev kollrigare och kollrigare i bollen på grund av att jag var så trött. Dessutom finns det lagstadgat  att man som gravid ska ha möjlighet att gå och LÄGGA sig och VILA när man behöver under dagen. Det fanns det absolut inte möjlighet till på min arbetsplats. Ibland fanns det ju knappt möjlighet att äta lunch och hinna kissa, något som man VERKLIGEN behöver ha möjlighet att göra när man är gravid liksom. Sedan ahde jag också en chef som tyckte det var självklart att jag skulle ha HP och vara hemma, inget snack.

• Monk
    smaajlet skrev 2014-10-08 11:13:45 följande:

Hoppar in här.
    Grattis till Monk som fått sitt barn :)

Jag jobbar också som sjuksköterska på en medicinsk-geriatrisk vårdavdelning. Har skickat in för två veckor sen min ansökan om grav.penning, men är så förbannad på cheferna som tror att jag kan omplaceras till samordnar på vardagar. Skrev då i min bilaga att som samordnare sitter jag INTE still och svarar i telefon och sen rullar tummarna hela arbetspasset. Jag ska ta blodprover hela arbetspasset, sätta PVK, hjälpa mina ssk-kollegor med dem inte hinner med (vilket kan variera från tunga till lätta arbetsuppgifter). Det som är mest jobbigt är just stressen och tempot. Jag är redan nu samordnare dagtid och ffunderar ut innan jag jobbar hur jag ska underlätta arbetspasset så att jag inte sliter på mig själv. I slutändan kommer jag hem gråtandes med smärta i hela kroppen och förblir orörlig hela kvällen. Skrev också i min bilaga att vid akuta situationer så kan inte jag agera som en ogravid sjuksköterska, och att patienterna drabbas mest på grund av min graviditet. Vem tänker låta patienten vänta i flera minuter när de vill gå på toaletten snarast???? Och inte heller är dem lätta...

Har även patienter som är missbrukare och dementa, vissa är fysiskt aggressiva...
    En situation gjorde mig trött på arbetet, vi skulle få upp in IVA-patient och jag hade delegerat till min kollega att denne får vara på hennes sida av avdelningen då hon skulle få tomt... men hon var så stressad och hade en student och IVA tjatade på oss att patienten skulle hamna på korridoren om inte vi hämtade innan lunch... då fick jag ge med mig och bad en uska komma och hjälpa så skulle vi hämta tillsammans. Det här var när jag var gravid i v 23... SÅ där gick jag och hon med sängen samt patienten flera meter från IVA till avdelningen...

Blir en sjuksköterska sjuk under dagtid då är det samordnaren som ska ta över... hur ska jag då klara det???

Just nu funderar jag överhuvudtaget om det är värt att överklaga, har tänkt att be om sjukskrivning istället... ingen på min avdelning har kunnats blivit omplacerad förut och därmed få nekad grav-penning. Så fort de pratade med chefen om penningen då sa de självklart att ssk borde få det, men helt plötsligt till mig så är det inte självklart längre. Jag och mitt kommande barn ska alltså få lida... har kämpat så hårt för det här barnet efter missfallet...

Ursäkta för ett långt inlägg men behövde skriva av mig...

Hur gick det för dig? Hoppas du fick HP!
Svar på tråden Sjuksköterskor som ansökt om gravidpenning - vad skrev ni?