• Monk

Sjuksköterskor som ansökt om gravidpenning - vad skrev ni?

Hej!

Jag är sjuksköterska till yrket (just nu tjänstledig för studier) och gravid. BF är än så länge 31 augusti. Min tjänstledighet är slut i samband med skolans sommaruppehåll och tanken är att jag ska gå in på min vanliga heltidstjänst som sjuksköterska igen.

Men, jag är ytterst tveksam till att jag kommer orka jobba som höggravid och tänker söka gravidpenning för de sista 60 (50) dagarna innan BF.

Nu undrar jag hur lätt/svårt det är att bli beviljad gravidpenning? Ni som är sjuksköterskor med erfarenhet av att ansöka om gravidpenning, vad skrev ni i er ansökan? Blev ni beviljade/inte beviljade? Varför/varför inte? Hur såg er arbetssituation ut, vilken avdelning jobbade ni på?

Någon som jobbat som sjuksköterska ända fram till förlossningen, hur var det?

Min chef säger att det inte är något problem, att hon aldrig varit med om att något fått avslag, men jag kan inte låta bli att oroa mig för att få det ändå... 

• Svar på tråden Sjuksköterskor som ansökt om gravidpenning - vad skrev ni?
  • Johannasönskan

Hej! Jag har bf i maj och ska gå hem med graviditetspenning fr.o.m. 1/4.
    Jag jobbar på en medicinavdelning där det innefattar hög arbetsbelastning, tunga lyft, akuta situationer, transporter, medicinskt ansvar, stressig miljö och tung omvårdnad (något i den stilen skrev jag). Chefen ska ju också skriva ett intyg så då kan man se vad hon/han skriver med.
    Jag har inte heller varit med om någon som har fått avslag! :) väldigt få inom vården jobbar tills bf.

Detta är mitt första barn så jag hade inte heller någon aning om hur stor jag kunde bli eller hur man skulle må, men jag är väldigt glad av att jag ska gå hem tidigt. Även om jag slipper mycket av omvårdnaden nu i slutet så är det grymt att gå på avdelningen med stressen och tempot.
    Sen kan du alltid söka för att se vad fk säger! :)

• Monk
    Johannasönskan skrev 2013-03-23 17:49:25 följande: