Johannasönskan skrev 2013-03-23 17:49:25 följande:
Hej! Jag har bf i maj och ska gå hem med graviditetspenning fr.o.m. 1/4.
Jag jobbar på en medicinavdelning där det innefattar hög arbetsbelastning, tunga lyft, akuta situationer, transporter, medicinskt ansvar, stressig miljö och tung omvårdnad (något i den stilen skrev jag). Chefen ska ju också skriva ett intyg så då kan man se vad hon/han skriver med.
Jag har inte heller varit med om någon som har fått avslag! :) väldigt få inom vården jobbar tills bf.
Detta är mitt första barn så jag hade inte heller någon aning om hur stor jag kunde bli eller hur man skulle må, men jag är väldigt glad av att jag ska gå hem tidigt. Även om jag slipper mycket av omvårdnaden nu i slutet så är det grymt att gå på avdelningen med stressen och tempot.
Sen kan du alltid söka för att se vad fk säger! :)
Jag jobbar på en geriatrikavdelning. Patienterna är multisjuka och det innebär såklart stort ansvar, men det är sällan jag hinner vara ute särskilt mycket i omvårdnaden, så tunga lyft är inte det största problemet. Visst förekommer det att jag ibland sköter omvårdnaden av en patient i sängen, är med och lyfter upp någon som ramlat från golvet eller drar upp någon i sängen. Men att dra upp någon i sängen sker kanske 1-2 ggr per arbetspass.
Snarare är problemet att jag går och står i princip 7,5 timmar per arbetspass, det finns ingen möjlighet till vila och det är högt tempo med mycket stress. Det kan kännas tungt redan som det är, på sommaren ökar dessutom belastningen då många andra avdelningar drar ned på platser och vi därför får patienter som är ännu sjukare än vad vi har normalt. Plus att det kommer in en del vikarier och som "gammal i gården" känner man ju lite ansvar för att hjälpa och supporta dem med...
Är rädd att det bara är de tunga lyften de bryr sig om. Läste någon rapport som några utredare skrev 2011 där de kritiserade FK för att bara bry sig om tunga lyft, fast forskning visar att mycket stående/gående kan göra att man föder för tidigt. De tar ju i dagsläget inte heller hänsyn till att magen är i vägen när man jobbar (Sätta en PVK blir i alla fall kenpigare än normalt, om än inte omöjligt...)
Jag ska sluta nojja och se vad chefen skriver i sitt intyg när det väl blir dags att söka (får ju göra RUL först och främst :)). Och så hoppas på det bästa! Tack för ditt svar!