• Anonym (orolig)

trodde aldrig jag skulle hamna i kategorin svårt att få barn.. vad gör jag nu?

jag har kort lutealfas, endast 9 dagar.. och nu skulle jag få ta massa tester.. men som jag förstod det skulle dessa tas på själva ägglossningsdagen? hon skrev på onsdag men jag har ÄL imorgon kväll eller måndag... någon som vet? den gynekologen jag träffade pratade inte så bra svenska, och jag skämdes lite för att hela tiden fråga vad hon menade.. så jag vet inte ens vad dessa prover är.. jag vet inte ens vad man misstänker är felet?!

att jag har kort lutealfas visste jag redan, det var det jag sökte för.. och redan på dag 6-7 DPO sjunker temperaturen, för att sjunka ännu mer vid mens.. vad innebär det?

dessa prover ska jag ta  P-TSH, P-progesteron, P-hCG, P-LH, P-prolaktin...  kan man verkligen ta alla dessa vid samma tidpunkt i månaden? jag fattar ingenting, kan någon förklara?

• Svar på tråden trodde aldrig jag skulle hamna i kategorin svårt att få barn.. vad gör jag nu?
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2013-03-23 18:21:18 följande:
    nej denna läkare finns på sjukhuset i min stad dit jag fått remis pga min korta lutealfas. så det är ingen utredning ännu utan fokus på min korta fas, därav har man inte brytt sig att kolla min man förmodar jag.

de prover hon ville att jag skulle ta (som hon sa jag kunde ta på min vårdcentral, då jag bor en bit från sjukhuset) var ju bla TSH, jag har dock kollat detta för några månader sedan och de var normalt. 1,7 vill jag minnas.

Jag menade mer att viktuppgång och svullnad kan ha med östrogendominas att göra.

Jag undrar dock väldigt mkt varför hon vill ta ett hCG prov. Borde man inte kunna utesluta graviditet väldigt enkelt med det VUL hon gjorde?? Vad finns det annars för anledningar?

Det hon såg i min livmoder satt "mitt i" och hon mumlade något om "östrogen tillväxt" och mätte upp det till 6 cm??

Hon ville inte berätta något för mig utan sa bara "vi undersöker" "vi tar prover" vi pratar om det sen. Är det så man gör??
    Kan ju hända att hon behöver se provresultaten för att det hon säger inte ska bli rena spekulationer. Men då kan man tycka att hon skulle vara tyst och inte väcka en massa funderingar hos dig.

6 cm kan vara ett myom. Om du hade mens för två veckor sedan så borde du ha haft ägglossning ungefär vid besöket, och då är äggblåsan ca 20 mm. De brukar även mäta livmoderslemhinnan, kommer inte ihåg hur tjock den är vid ÄL.
  • Anonym (orolig)
    Pimpinellan skrev 2013-03-23 18:30:15 följande:
    Graviditet syns inte på VUL eftersom du precis haft äl. Syns inte på vare sig gravtest eller blodprov heller just nu och knappast nästa vecka heller så det där hcg:t undrar jag verkligen över. Det enda som kan vara 6 cm är myom eller cystor,men det borde hon kunnat säga direkt. Östrogentillväxt finns inget som heter,det var ju rent trams. Livmoderslemhinnan växer ju,men den är runt 8 mm vid äl. Helt klart är det språkförbistringar eller en dålig läkare-tyvärr kan det ibland vara både ock! Men klara besked har du rätt till,jag har alltid fått svar direkt när jag gjort VUL eller frågat alla mina läkare nåt.
    Jag har inte precis haft äl. Fick min mens 7 mars och väntar ägglossning inom 1-2 dagar. Glad gubbe idag. Därav, om jag nu varit gravid så har jag fått mens trots graviditet, och det borde väl synas nu på VUL eller test? Tog ett test precis, som var neg. Så jag utesluter det.

Hur ser livmoderslemhinnan ut på VUL? Går den från sidan av livmodern in mot mitten? Jag vet inte själv vad jag såg, men jag har inte sett det på något tidigare VUL och jag har gjort ett par stycken... det brukar alltid vara tomt, nu trodde jag först att det var en bebis :(
    Hon kanske inte sa något pga att jag var så himla orolig och ledsen? Jag grät verkligen så oavsett vad hon såg kanske hon ville ha jätteklara besked innan hon gav något dåligt besked? Får dem göra så?

Hon var så konstigt när hon fick upp bilden.."oooj" (som att hon såg något märkligt)  och började sen räkna "åhh du hade din mens då och då..."

jag är så himla ledsen jag vet inte vart jag ska ta vägen, bara gråter :(
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2013-03-23 18:43:10 följande:
    Jag har inte precis haft äl. Fick min mens 7 mars och väntar ägglossning inom 1-2 dagar. Glad gubbe idag. Därav, om jag nu varit gravid så har jag fått mens trots graviditet, och det borde väl synas nu på VUL eller test? Tog ett test precis, som var neg. Så jag utesluter det.

Hur ser livmoderslemhinnan ut på VUL? Går den från sidan av livmodern in mot mitten? Jag vet inte själv vad jag såg, men jag har inte sett det på något tidigare VUL och jag har gjort ett par stycken... det brukar alltid vara tomt, nu trodde jag först att det var en bebis :(
    Hon kanske inte sa något pga att jag var så himla orolig och ledsen? Jag grät verkligen så oavsett vad hon såg kanske hon ville ha jätteklara besked innan hon gav något dåligt besked? Får dem göra så?

Hon var så konstigt när hon fick upp bilden.."oooj" (som att hon såg något märkligt)  och började sen räkna "åhh du hade din mens då och då..."

jag är så himla ledsen jag vet inte vart jag ska ta vägen, bara gråter :(
    Men du, det är antagligen inget att oroa sig för, förutom det dåliga bemötandet!

Vad är anledningen till att du i första hand sökt för lutealfasen? Har du testat att kontakta kvinnokliniken (reproduktionsmedicin) och be att få genomgå utredning? Då får man ju allt testat, och kvalitén på vården är förhoppningsvis ngt högre.

• Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2013-03-23 18:58:33 följande:
    Men du, det är antagligen inget att oroa sig för, förutom det dåliga bemötandet!

Vad är anledningen till att du i första hand sökt för lutealfasen? Har du testat att kontakta kvinnokliniken (reproduktionsmedicin) och be att få genomgå utredning? Då får man ju allt testat, och kvalitén på vården är förhoppningsvis ngt högre.

För att vi insåg att den varje månad bara vara 9 dagar.. och det är alldeles för kort. Jag trodde det var denna vägen man gick... jag sökte till vc och de skickade remiss hit....

• Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2013-03-23 19:03:54 följande:
    För att vi insåg att den varje månad bara vara 9 dagar.. och det är alldeles för kort. Jag trodde det var denna vägen man gick... jag sökte till vc och de skickade remiss hit....

Jo man kan ju alltid söka för enskilda saker som man själv misstänker är orsaken. Men jag skulle satsa på riktig utredning om jag var ni, det är ju inte för sent nu heller.
  • Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2013-03-23 19:07:56 följande:
    Jo man kan ju alltid söka för enskilda saker som man själv misstänker är orsaken. Men jag skulle satsa på riktig utredning om jag var ni, det är ju inte för sent nu heller.
    ja, jag trodde som sagt att de började såhär...

nu har vi inte riktigt nått 1 år ännu men eftersom lutealfasen är så kort så var det en bra gissning tänkte jag.

hur snabbt kan ett myom växa till sig? jag gjorde ett VUL i oktober och då var det bara tomt i livmodern.
    Hur ser livmoderslemhinnan ut på VUL??
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2013-03-23 19:26:27 följande:
    ja, jag trodde som sagt att de började såhär...

nu har vi inte riktigt nått 1 år ännu men eftersom lutealfasen är så kort så var det en bra gissning tänkte jag.

hur snabbt kan ett myom växa till sig? jag gjorde ett VUL i oktober och då var det bara tomt i livmodern.
    Hur ser livmoderslemhinnan ut på VUL??
    Livmoderslemhinnan är som ett "skikt" på insidan av livmodern. Om man inte är van att titta på VUL så är det inte säkert att man ser skillnad på livmoderns vägg, och slemhinnan som sitter "påbyggd" på väggen.

Mitt myom sitter utanpå livmodern och ser bara ut som en mörk fläck på VUL. Har också läst att myom kan sitta som på en liten "stjälk" inne i livmodern.

Om man bildgooglar så hittar man många bilder på livmoder med tidig graviditet (som en svart bubbla, ibland med något oregelbundet ljust i), men inte så många VUL-bilder på tom livmoder.

Myom kan tydligen växa både snabbt och långsamt enligt de ställen jag har läst på på nätet.

• Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2013-03-23 19:41:03 följande:
    Livmoderslemhinnan är som ett "skikt" på insidan av livmodern. Om man inte är van att titta på VUL så är det inte säkert att man ser skillnad på livmoderns vägg, och slemhinnan som sitter "påbyggd" på väggen.

Mitt myom sitter utanpå livmodern och ser bara ut som en mörk fläck på VUL. Har också läst att myom kan sitta som på en liten "stjälk" inne i livmodern.

Om man bildgooglar så hittar man många bilder på livmoder med tidig graviditet (som en svart bubbla, ibland med något oregelbundet ljust i), men inte så många VUL-bilder på tom livmoder.

Myom kan tydligen växa både snabbt och långsamt enligt de ställen jag har läst på på nätet.

Anonym skrev 2013-03-23 19:41:03 följande:

men jag förstår inte, som det ser ut och hon visade exakt vart livmodern var och sa att den hade en bra form. och i den ovala/runda delen fanns detta.. som en själk från ena sidan in mot mitten och där en rund grej...

• Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2013-03-23 19:45:17 följande:
    men jag förstår inte, som det ser ut och hon visade exakt vart livmodern var och sa att den hade en bra form. och i den ovala/runda delen fanns detta.. som en själk från ena sidan in mot mitten och där en rund grej...

Då var det kanske ett myom inne i livmodern då, tycker verkligen du ska gå vidare med detta och be att få bli bedömd av någon annan, om läkaren släpper det.

Vid en utredning fyller man livmodern med vätska så att man kan titta på såna här saker.
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2013-03-23 19:45:17 följande:

En "normal" livmoder har inte direkt något inne i sig om man inte är gravid. Den är bara som en tjock "vägg", den ovala formen, och möjligtvis kan det finnas som en mörk strimma i mitten där väggarna (med slemhinnan) möts och det kanske är lite tomrum.

Det ska normalt inte sticka ut saker inne i livmodern.
  • Anonym (orolig)

det såg ut ungefär såhär, fast att det hade en svans/stjälk som gick hela vägen mot sidan. och aningens ljusare än denna.. kan de vara livmoderslemhinna bara? eller sitter den licksom runt hela och inte syns..?

www.google.se/imgres&hl=sv&noj=1&tbm=isch&tbnid=E9YSo7bwcyLFpM:&imgrefurl=www.emergencyultrasoundteaching.com/galleries/image_galleries/obgyn_images/index.php&docid=yjZx0mXS9J4rqM&imgurl=www.emergencyultrasoundteaching.com/galleries/image_galleries/obgyn_images/files/warehouse_08cecf5a75bee2346ec6ae3a89e07e16/images/1_Normal_FP_early_gestation_TVUS.jpg&w=1200&h=894&ei=R_xNUcndEoPd4QSc_oCIBg&zoom=1&ved=1t:3588,r:41,s:0,i:213&iact=rc&dur=331&page=3&tbnh=185&tbnw=212&start=36&ndsp=22&tx=164&ty=45&biw=1366&bih=636

• Anonym (orolig)

nu fattar jag förstår att bilden ovan är ett graviditet... det var inte det jag försökte få till det till... men de var licksom så det såg ut..

• Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2013-03-23 20:07:57 följande:
    det såg ut ungefär såhär, fast att det hade en svans/stjälk som gick hela vägen mot sidan. och aningens ljusare än denna.. kan de vara livmoderslemhinna bara? eller sitter den licksom runt hela och inte syns..?

www.google.se/imgres?um=1&hl=sv&noj=1&tbm=isc...:&imgrefurl=http://www.emergencyultrasoundteaching .com/galleries/image_galleries/obgyn_images/index. php&docid=yjZx0mXS9J4rqM&imgurl=http://www.emergen cyultrasoundteaching.com/galleries/image_galleries /obgyn_images/files/warehouse_08cecf5a75bee2346ec6 ae3a89e07e16/images/1_Normal_FP_early_gestation_TV US.jpg&w=1200&h=894&ei=R_xNUcndEoPd4QSc_oCIBg&zoom =1&ved=1t:3588,r:41,s:0,i:213&iact=rc&dur=331&page =3&tbnh=185&tbnw=212&start=36&ndsp=22&tx=164&ty=45 &biw=1366&bih=636
    Länken funkade tyvärr inte för mig...

Men nej jag kan inte tänka mig att man ser slemhinnan som nått som sitter på en stjälk.

Tänk dig slemhinnan i munnen på insidan av kinden, livmoderslemhinnan är likadan fast den växer sig tjock. Alltså inget man direkt ser om man inte vet vad man ska titta efter.

Det är ju rätt svårt att tyda VUL om man inte är van, jag har gjort 20-30 undersökningar men jag kan ju bara känna igen saker, inte avgöra om något är fel eller upptäcka sådant som jag inte vet att jag ska titta efter. När läkaren sa att jag hade myom så var det t.ex. inget jag skulle ha sett själv, det var bara som en mörk fläck.
  • Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2013-03-23 20:14:38 följande:
    Länken funkade tyvärr inte för mig...

Men nej jag kan inte tänka mig att man ser slemhinnan som nått som sitter på en stjälk.

Tänk dig slemhinnan i munnen på insidan av kinden, livmoderslemhinnan är likadan fast den växer sig tjock. Alltså inget man direkt ser om man inte vet vad man ska titta efter.

Det är ju rätt svårt att tyda VUL om man inte är van, jag har gjort 20-30 undersökningar men jag kan ju bara känna igen saker, inte avgöra om något är fel eller upptäcka sådant som jag inte vet att jag ska titta efter. När läkaren sa att jag hade myom så var det t.ex. inget jag skulle ha sett själv, det var bara som en mörk fläck.
    nu blir detta jättedåligt, men undefär såhär såg det ut.. ... jag tänkte om det var livmoderslemhinnan hon kallade "östrogen tillväxt" och kanske sa 6 mm istället för 6 cm.. men isf borde den inte ha sett ut såhär...  när jag såg det först fick jag en chock och trodde jag var gravid.. jag tänkte det är sådär detmåste se ut för innan har det alltid bara varit tomt... sen sa hon bara "säkert normalt" typ hela tiden..

• Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2013-03-23 20:19:39 följande:
    nu blir detta jättedåligt, men undefär såhär såg det ut.. ... jag tänkte om det var livmoderslemhinnan hon kallade "östrogen tillväxt" och kanske sa 6 mm istället för 6 cm.. men isf borde den inte ha sett ut såhär...  när jag såg det först fick jag en chock och trodde jag var gravid.. jag tänkte det är sådär detmåste se ut för innan har det alltid bara varit tomt... sen sa hon bara "säkert normalt" typ hela tiden..

Figuren har samma form som "tomrummet" (eller om det är slemhinnorna som går ihop) i mitten av livmodern. Typ som om man klämmer ihop sin kind och tänker hur det blir i mitten. Men om det satt på nått annat sätt så är det ju skumt.
  • Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2013-03-23 20:25:49 följande:
    Figuren har samma form som "tomrummet" (eller om det är slemhinnorna som går ihop) i mitten av livmodern. Typ som om man klämmer ihop sin kind och tänker hur det blir i mitten. Men om det satt på nått annat sätt så är det ju skumt.
    ok, men isf borde hon ju inte reagerat på "det" som jag gjorde. hon pekade verkligen på det och mätte den. vad finns det att mäta om det bara är ett tomrum?

plus att när hon rörde staven så fanns den fortfarande kvar i olika vinklar...
Svar på tråden trodde aldrig jag skulle hamna i kategorin svårt att få barn.. vad gör jag nu?