• Anonym (Aina)

Sjukskriven från jobb, gäller föräldraledighetslagen ändå mig?

Jag är sjukskriven fram tills förlossningen. 

Jag har ett arbete men som sagt är sjukskriven nu.

Undrar om jag har rätt att utnyttja föräldraledighetslagen trotts detta. Man har ju rätt till 7veckor efter förlossningen att ta ut ledighet utan att röra mammapengen...

Har jag rätt att få den ledigheten även efter min förlossning? 

• Svar på tråden Sjukskriven från jobb, gäller föräldraledighetslagen ändå mig?
  • Försäkringskassan

Hej,

Din sjukskrivning ska generellt inte påverka din sjukpenninggrundandeinkomst eller din rätt till föräldrapenning. Om du har ett stadigvarande arbete i grunden så är din sjukpenninggrundandeinkomst skyddad fram till förlossningen och därefter är den skyddad under barnets första levnadsår. Du kan under barnets första levnadsår välja om du önskar att ta ut föräldrapenning samt i vilken omfattning utan att din sjukpenninggrundandeinkomst ändras.

Du kan läsa mer om sjukpenning under graviditets samt faktabladen om sjukpenning samt föräldrapenning under följande länk:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn/sjukpenning_under_graviditet

Hälsningar

Allan, Handläggare

• Anonym (Aina)
    Försäkringskassan skrev 2013-03-24 17:12:16 följande:

Hej,

Din sjukskrivning ska generellt inte påverka din sjukpenninggrundandeinkomst eller din rätt till föräldrapenning. Om du har ett stadigvarande arbete i grunden så är din sjukpenninggrundandeinkomst skyddad fram till förlossningen och därefter är den skyddad under barnets första levnadsår. Du kan under barnets första levnadsår välja om du önskar att ta ut föräldrapenning samt i vilken omfattning utan att din sjukpenninggrundandeinkomst ändras.

Du kan läsa mer om sjukpenning under graviditets samt faktabladen om sjukpenning samt föräldrapenning under följande länk:

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/...

Hälsningar

Allan, Handläggare

Tack för ditt svar. 

Men för att dubbelkolla en ggn till

Jag kan alltså ta ut x antal utan att man rubbar SGI, det första året. Men på 2a året ska jag helst då ta ut 5dagar om jag vill behålla samma SGI?

Jag är fastanställd, dock bara deltid
  • Försäkringskassan

Hej! För att skydda din SGI måste du från barnets ett-årsdag ta ut 5 dagar per vecka. Det kan innebära att du kanske arbetar ett visst antal dagar och fyller upp med föräldrapenning eller att du bara tar ut föräldrapenning. Du har förstått rätt. Hälsningar Lotta, handläggare

Svar på tråden Sjukskriven från jobb, gäller föräldraledighetslagen ändå mig?